1

Tråd: 3G-delning via PC

Jag har ett behov av att sätta upp en miljö där en 3G-anknytning ska delas med andra datorer. Inget unikt i det kan tyckas och svaren kan bli "skaffa en 3G-router" eller "använd ICS på den dator som har 3G installerat". Men, dessa två varianter är inte intressanta utan jag vill ha ett internt nätverk som ser ut som ett "vanligt" ADSL-nät med den skillnaden att "modemet" som ger ADSL-uppkoppling är ersatt med en PC och en 3G-dongel. Se bild inlänkad nedan för en grafisk vy över önskad konfiguration.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=091201192936P9115

Några förklaringar till bilden:

A1 - Internet-/ADSL-port på trådlösa routern

A2 - Trådburen NIC i datorn som ska agera "ADSL-modem" via 3G (ADSL används givetvis inte i 3G-sammanhang och "modem" är inte rätt benämning när det handlar om ADSL, jag bara använder terminologi som ibland används för att skapa en förståelse för vad som menas).

A3 - 3G-dongel ansluten till datorn via USB som sedan ansluter till internet

För klienter på nätet så ska det alltså se ut och fungera som om man hade en ADSL-burk ansluten till den trådlösa routern.

Jag har läst på forumet (samt sökt på nätet) men inte hittat något som passar beskrivningsmässigt och har jag mot förmodan hittat något som verkar gångbart så länkar det till sidor som inte finns längre alternativt att det omnämns guider men det finns inga referenser eller länkar till dessa.

Datorn som ska agera "3G gateway" behöver inte nå resurser på insidan och kan köra Windows eller Linux.

Jag tar tacksamt emot förslag på hur det hela sätts upp på bästa sätt.

Bra att veta i sammanhanget är att detta inte är något som ska nyttjas i löpande användning utan bara i test-syfte, alternativt som backup för ADSL-anslutning som normalt nyttjas.

Tack på förhand!
MVH/ Jonas

2

Sv: 3G-delning via PC

Om jag förstått din lösning så vill du att "Server" med port A2 ska agera DSLAM mot din ADSL router som också är din firewall, där du configurerat VPI/VCI som om det vore direktkopplad mot din ADSL leverantör.
Är det nåt specifikt som gör att du vill använda denna lösning?

Om du bara är ute efter att dela ut internet från 3gmodemet med hjälp av en dator, så är det nog bättre att köra ethernet rakt igenom med NAT PAT eller liknande.

Prova tex Monowall. freesco, IPCOP eller smoothwall

3

Sv: 3G-delning via PC

Nej, DSLAM är det nog extremt få som har "customer side", det handlar inte om en ADSL-router utan en vanlig trådlös router med WAN-interface (som sedan ansluts till ett ADSL-"modem") som går ut på kopparnätet. Jag har tänkt tanken att köra en Linux-baserat router/firewall men jag vill återanvända den interna nätverks-setupen som redan finns via den trådlösa routern (inklusive NAT, brandvägg, etc). D.v.s. "bara" vid behov plugga ur nätverkskabeln som går till ADSL-"modemet" och ansluta den till datorn med 3G-dongeln.

4

Sv: 3G-delning via PC

Det absolut enklaste sättet är att använda en 3G-router som t.ex. Dovado eller TP-Link. Den ersätter A2-A3 i din bild. Enda anledningen i dagsläget att använda en PC istället är om du inte får tillräcklig hastighet genom routern. Routrarna idag ger väl en genomströmning på drygt 20Mb/s men bättre firmwares framöver kommer att bättra på denna gräns. 20Mb/s räcker bra till 3G i alla fall.

Datorerna som sitter på ditt nät vet inte om internetanslutningen består av ADSL eller 3G, bara det finns ett fungerande nät så är de nöjda.

Dovado har förresten inbyggd funktionalitet så att det kan växla mellan t.ex ADSL som primär internetanslutning och ett 3G-modem som backup.

Förstår inte riktigt varför du vill sköta det hela via en PC, förklara gärna mer.

5

Sv: 3G-delning via PC

Jag vet inte om det behövs någon vidare förklaring till varför. Jag vill helt enkelt inte köpa på mig något som jag inte kommer ha direkt användning för. Se det hela som ett test av vad som går att göra med redan befintliga komponenter. Jag labbar således på själv tills det eventuellt är någon kan tipsa mer konkret på en fungerande lösning.

6 Senaste redigerad av A-Man (2011-07-21 22:06:53)

Sv: 3G-delning via PC

jokre skrev:

Nej, DSLAM är det nog extremt få som har "customer side", det handlar inte om en ADSL-router utan en vanlig trådlös router med WAN-interface (som sedan ansluts till ett ADSL-"modem") som går ut på kopparnätet. Jag har tänkt tanken att köra en Linux-baserat router/firewall men jag vill återanvända den interna nätverks-setupen som redan finns via den trådlösa routern (inklusive NAT, brandvägg, etc). D.v.s. "bara" vid behov plugga ur nätverkskabeln som går till ADSL-"modemet" och ansluta den till datorn med 3G-dongeln.


Ahh ok.

Nu har du inte beskrivigt så mycket av ditt nuvarande ADSL, men säkerligen är det ett adslmodem  där du erhåller en publik adress som sedan delar ut privata addresser till dina datorer tex 192.168.x.x
Är det så du har idag så kan du applicera samma konfiguration på din pc och sedan bara flytta nätverkskabeln.

Om ditt modem har  funktionen att sättas transparent i bryggat läge så kan du koppla adslmodemet på A3 säg ETH0 och USB modemet i samma maskin på PPP0.

Med ETH0 som Primär och PPP0 som Sekundär och tracka routingen, denna funktion borde finnas i nån av linuxdistributionerna, något liknande HSRP fast i det här fallet har du inte 2 routrar utan 2 st interface.

Eftersom du satt din default GW till Din maskin som alltid är detsamma så tar denne hand dom routingen och failar över, du behöver ej flytta några kablar, utan det blir bara ett kort uppehåll eller inget alls.

7

Sv: 3G-delning via PC

jokre skrev:

Jag vet inte om det behövs någon vidare förklaring till varför. Jag vill helt enkelt inte köpa på mig något som jag inte kommer ha direkt användning för. Se det hela som ett test av vad som går att göra med redan befintliga komponenter. Jag labbar således på själv tills det eventuellt är någon kan tipsa mer konkret på en fungerande lösning.

OK, jag förstår. Att utnyttja befintliga prylar är inte fel.

Men i så fall tycker jag att den lösning du själv nämner "använd ICS på den dator som har 3G installerat" är lämplig. Om du har en befintlig PC med Windows på så kan den fylla funktionen A2-A3 i din bild.

Annars om du hellre vill använda Linux så är det bara att installera valfri Linux distribution, se till att få igång 3G-dongeln i Linux och aktivera IP forwarding så är saken klar.

8

Sv: 3G-delning via PC

Tack för engagemanget! Jag går vidare med testerna och ser vad jag kommer fram till. Postar resultatet om jag kommer fram till något som är värt att sprida vidare.