1

Tråd: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Införskaffade mig mitt Huawei E398 i Mars (med Tele2 som leverantör) och har sedan dess haft enormt varierande både Signalstyrka och nedladdnings-/uppladdningshastigheter med alltfrån 66Mbs-3Mbs ned och ca.20Mbs/0,5Mbs upp. Ibland har jag inte ens fått in 4G utan den har stannat på 3G?! (bor i Centrala Malmö så det ska vara helt ok utbyggt). Kollade därför upp om det fanns någon antenn som skulle kunna säkerställa främst signalstyrka (och därmed förhoppningsvis också få jämnare och högre nedladdningshastighet) och införskaffade då "Poynting Panelantenn 14dBi för 4G med ADPT-26" en tillhörande induktiv adapter.

Jag kopplade in den så fort jag fick den men nu är det så surt för jag märker inte någon som helst skillnad i vare sig signalstyrka eller i hastighet. Någon som har kunskap om dessa bitar och har nån aning om vad som kan tänkas vara galet?

produktinfo om antennen: http://www.lohelectronics.se/poynting-p … p-236.html

Antennen avser frekvenserna 2,3-2,7 GHz, men en ganska märklig sak var att på den medföljande adaptern står det att den avser frekvenserna 880-960 MHz och 1,71-2,17 GHz. När jag ringde till leverantören tog de kontakt med sina återförsäljare av grejerna varpå de svarade att de gjort nya test med adaptern och att den är godkänt för frekvenser som innefattar Tele2's 4G som ligger på 2,6GHz... Vad tror ni, kan man lita på detta... Är ingen hejare på antenner etc och undrar om detta ens möjligt rent fysiskt att den plötsligt blir "godkänd" för högre frekvenser?

2

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Finns inga uppgifter på att induktiva kopplare skulle ha mindre förluster än 6-7 dB, "godkänd" skulle den väl kunna bli även vid större förluster.

Det går att ansluta antennen direkt till E398, se 4G tråd om pigtails/anslutningskabel och kontakt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av Gloriousdead (2011-07-16 23:15:17)

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Tack för infon om tråden.

Visst förlorar induktiva kopplare mer än direktkopplingar men alla kopplingar förlorar lite... men det är egentligen inte det som är problemet, utan snarare att antennen är avsedd för frekvensspannet 2,3-2,7 GHz (4G i Sverige ligger på 2,6 GHz) medan det står på själva adaptern (alltså den induktiva kopplingen) att den är avsedd för frekvensspannet 880-960 MHz och 1,71-2,17 GHz, och alltså således inte täcker samma spann som antennen själv. Detta var mkt märkligt varpå jag kontaktade de som sålt den, och de i sin tur tog kontakt med sin underleverantör, som sade att de nu utökat frekvensspannet på adaptern att nå upp till 2,6GHz. Problemet är att jag inte får något mätbart resultat... nån som vet något program jag enkelt kan mäta Signalstyrka? (Har Mac OSX 10.6.8)

4

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Hur menar du när du säger att de har utökat frekvenserna på adaptern?
Hur går detta till? Har de skickat dig en ny modell eller?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

en antenn i princip avstämd till en frekvens även om man kan trixa och få den att funka på flera. Den induktiva kopplingen är nog inte lika frekvensberoende. leverantören borde dock visa en specifikation över förlusterna vid olika frekvenser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6 Senaste redigerad av Gloriousdead (2011-07-17 21:48:08)

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Så här skrev leverantören angående det utökade frekvensområdet:
"Jag hörde av mig till vår leverantör som bekräftade att det var adaptern som var märkt med dom lägre frekvensbanden men att man nu har testat även för de högre 4G frekvenserna och att den fungerade lika bra där, tillverkaren kommer bara märka om paketeringen av adaptern men inte ändra något i hårdvaran." Är det möjligt att den kan fungera "lika bra"?

Anyways, problemet jag har är att det inte verkar göra någon somhelst skillnad på min signalstyrka, då min DOVADO router visar ca.54% signalstyrka vare sig med eller utan antenn (och 'ja' jag startar om routern mellan varje ändring). Finns det någon som vet om nån bra programvara för att kolla signalstyrka (jag har Mac OS X men kan även boota om i Win). Tycker jag har hyffsad koll på ganska mkt kring tekniska grejer, men känner mig extremt novis på detta området. Any help is greatly appreciated.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-07-18 06:28:59)

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Redan på 3G är mätning av signalstyrka problematisk, egenrligen läser man avkodbarhet  hos signalen. Googla på RSSI. Har inte den minsta hum om signalstyrkemätning på 4G. dovadon tolkar något som modemet lämnar.

Bottom line är att det inte finns någon stadig signal att mäta mot vilket beror på modulationssättet.



Om jag minns rätt så har forumdeltagare hittat dåliga antennsanslutningar internt i en del huaweimodem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Huawei, billiga modem med tillhörande kvalle.

Antenn är a å o, resten...

Modemen är riktningskänsliga när jag testat, och bästa vinkel är inte som jag förväntade mig. Gissar detta är modellberoende. Och trial and error metoden funkar bäst.

Jag kan få bättre hastighet med sämre signanl, bara signalen är 'ren'

Sierra mer känslig än huawei för angiven signal nivå, men sierran är snabbare osv.

Sedan ger olika modem av samma modell olika bandbredd, stor skillan på huawei när jag testar en bunt av dom

9

Sv: Antenn till mitt Huawei E398 funkar dåligt

Det bästa är att du skaffar en pigtale (SMA hona - TS9) till ditt Huawei E398, för minimal signal förlust.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2403754
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16869.html

I forumstråden nedan skriver dom att en TS9 pigtale passar till modemets externa antenn uttag.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 44&p=2

Angående den induktiv adapter, så dämpar den 5-6 dB på pappret.
Sen ska man få adapter precis ovanför den inbyggda antenn, för minimal förlust.
Jag vet inte om antenn i Huawei E398 sitter på under eller på ovansidan i modemet, i Huawei E367 sitter den på under sidan av modemet.