1 Senaste redigerad av A-Man (2011-07-15 21:08:32)

Tråd: Router för 4G E398

Jag har idag tele2 4G och kommer upp i hastigheter mellan  30 - 50 mbit med modemet i datorn.

Problemet är att Dovado 3GN Klarar bara runt 25 Mbit 

Så frågan är ska man köpa en Dovado 4 GR eller en Tiny, båda klarar 4g men skiljer sig lite i spec.
Några skillnader
100mbit vs 1000mbit på Switchportarna.
Samt endast en Lanport på Tiny, krävs fler så måste en switch kopplas in.

Nackdel oavsett modell, går ej att ställa nätmask själv samt avsaknaden av logg.
Går ej ställa i bridgemode.

Är väldigt sugen på att prova en TP link men vet ej när eller om det kommer stödja 4G
Någon som har tips på en router med bra routinghastighet och stöd för 4G

2

Sv: Router för 4G E398

Varför inte använda en dedicerad dator som router, funka ok för mig.
Drar mer ström men ger även lite bonus funktioner.

3

Sv: Router för 4G E398

Just nu så kan jag inte det pga surret datorn ger, men jag har en server + 2 switchar som ska upp i ett rack och då kan jag rackmontera en pc för det endamålet.

Men nu vill jag hålla det smidigt och enkelt.

4

Sv: Router för 4G E398

andy78 skrev:

Jag har idag tele2 4G och kommer upp i hastigheter mellan  30 - 50 mbit med modemet i datorn.

Problemet är att Dovado 3GN Klarar bara runt 25 Mbit 

Så frågan är ska man köpa en Dovado 4 GR eller en Tiny, båda klarar 4g men skiljer sig lite i spec.
Några skillnader
100mbit vs 1000mbit på Switchportarna.
Samt endast en Lanport på Tiny, krävs fler så måste en switch kopplas in.

Nackdel oavsett modell, går ej att ställa nätmask själv samt avsaknaden av logg.
Går ej ställa i bridgemode.

Är väldigt sugen på att prova en TP link men vet ej när eller om det kommer stödja 4G
Någon som har tips på en router med bra routinghastighet och stöd för 4G

Finns faktiskt en liten guide för en "bryggning" med Dovado routrar: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2270

Annars skulle jag rekommendera en 4GR, om du ska ha den hemma eftersom den har 4xgigabit portar. Behöver du däremot en löstagbar antenn är Tiny bättre smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Router för 4G E398

andy78 skrev:

Går ej ställa i bridgemode.


Det kommer, det kommer.

6

Sv: Router för 4G E398

Sam skrev:
andy78 skrev:

Går ej ställa i bridgemode.


Det kommer, det kommer.

Varför inte implementera ställbar subnätmask på samma gång?  wink

7

Sv: Router för 4G E398

svenix skrev:
Sam skrev:
andy78 skrev:

Går ej ställa i bridgemode.


Det kommer, det kommer.

Varför inte implementera ställbar subnätmask på samma gång?  wink

Alternativet för dem som vill ha lite mer hardcore inställningar är att låta en produkt agera "in pipe" dvs vi kan säga simulera rj45 "nätverkskontakt i väggen" och sedan bygga på med produkt som möter ens krav. Om man vill ha gbit portar och vlan settings i routern så kan de vara bättre att gå på någon dd-wrt produkt som har massvis med trevliga inställningar.

Alltså de jag försöker säga, skaffa t.ex en dovado tiny (när bridge support kommer) eller motsvarande produkt som har bridge mode. Tryck ut på lan porten till en valfri router med t.ex dd-wrt support och gbit portar så är allt löst och du får massvis med settingsmöjligheter och en bra produkt som håller linan uppe separat. Tiny har power switch inbyggt i usb porten vilket är ett plus i kanten om modemet skulle hänga sig.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Router för 4G E398

Visst kan man göra som du säger, men det är inget försvar för att ha en rutten TCP/IP implementation där det inte går att ställa subnätmasken.

Det är inte säkert att alla önskar sig en massa features bara för att de råkar ha ett nätverk med annan subnätmask än /24.

9

Sv: Router för 4G E398

svenix skrev:

Visst kan man göra som du säger, men det är inget försvar för att ha en rutten TCP/IP implementation där det inte går att ställa subnätmasken.

Det är inte säkert att alla önskar sig en massa features bara för att de råkar ha ett nätverk med annan subnätmask än /24.

Nej självklart. Men är man geek så kanske de ofta lutar åt de hållet mer smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!