1

Tråd: vilket modem ska jag satsa på?

funderar på teckna 3 mobilt bredband men vet ej vilket modem som är bäst?

Huawei E367

Huawei e1820

vilket är bäst?

kan man skaffa antenn till nån av dem?

2

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

bruuden skrev:

funderar på teckna 3 mobilt bredband men vet ej vilket modem som är bäst?

Huawei E367

Huawei e1820

vilket är bäst?

kan man skaffa antenn till nån av dem?

Beror på, jag gissar att du tänkte skaffa mobilt bredband kontant? Båda modemen stöder hastigheter upp till 21mbit/s, har samma mjukvara osv. Alltså är modem i princip identiska förutom utsidan. Jag tycker själv att E367 är mer praktiskt eftersom man kan rikta det upp och ner, det är mer en smaksak.

Satsa på det du tycker är snyggast eftersom det är utsidan som är skillnaden på de modemen  smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

Håller med, mellan E1820 och E367 går det nog på ett ut, båda har externa antennuttag (MCX anslutning enligt www.tradlost.se ), E367 är dock den nyare av de två.

Att E367 är riktbar är ett plus tycker jag med, sen om E1820 bara finns i rosa (som Tres kontanterbjudande) är det väl ett minus för den smile

4

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

careface hur får du "funderar på teckna 3 mobilt bredband" till kontant?

Till sak E1820 är enda som går enkelt och låsa upp. E367 är som tidigare nämt riktbart. I övrigt skiljer ingenting.

Jag har båda och användandemässigt är det sak samma.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

5

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

Ilsken skrev:

careface hur får du "funderar på teckna 3 mobilt bredband" till kontant?

Till sak E1820 är enda som går enkelt och låsa upp. E367 är som tidigare nämt riktbart. I övrigt skiljer ingenting.

Jag har båda och användandemässigt är det sak samma.

Tänkte inte på 3s abb för 89kr/mån i upp till 6mbit/s, tänkte bara på att de hade abb upp till 32mbit/s och då är båda dessa modem "meningslösa" och att deras kontant bredband hade dessa modem  wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-14 18:53:25)

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

careface skrev:

Tänkte inte på 3s abb för 89kr/mån i upp till 6mbit/s, tänkte bara på att de hade abb upp till 32mbit/s och då är båda dessa modem "meningslösa" och att deras kontant bredband hade dessa modem  wink


Ja herregud 3Bredbandsurf (89 kronor/mån) 6 mbit/s med ett månadstak på 2 gb data kan man väl stryka direkt.

Men att E367 och E1820 skulle vara "meningslösa" förstår jag inte alls. Dom är 3G modem, 32 mbit/sek är en teoretisk hastighet för 3G och lär inte upplevas i praktiken.

EDIT: Ser nu att kontaktkortshastigheten begränsas visst till 16 mbit/sek medan abonnemangen 3BredbandPlus (och 3BredbandMax) anger sin topphastighet som 32 mbit/sek, men båda dessa hastigheter klaras av E367 och E1820.


Se: http://www.tre.se/Privat/Ovriga-sidor/3 … nt-sommar/

och

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … nListPage/

7

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

mcravener skrev:

Men att E367 och E1820 skulle vara "meningslösa" förstår jag inte alls. Dom är 3G modem, 32 mbit/sek är en teoretisk hastighet för 3G och lär inte upplevas i praktiken.

EDIT: Ser nu att kontaktkortshastigheten begränsas visst till 16 mbit/sek medan abonnemangen 3BredbandPlus (och 3BredbandMax) anger sin topphastighet som 32 mbit/sek, men båda dessa hastigheter klaras av E367 och E1820.

E367 & E1820 klarar bara av hastigher upp till 16 Mbit/s (21 Mbit/s i teorin).

32Mbit/s är den praktiska möjliga hastighet som man kan uppnå (42 Mbit/s i teorin).

Dom enda modem som jag känner till som klar 32Mbit/s är
Huawei E398
Sierra Wireless 312U
Sierra Wireless 319U
ZTE MF680.

8

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

Bugge skrev:

E367 & E1820 klarar bara av hastigher upp till 16 Mbit/s (21 Mbit/s i teorin).

32Mbit/s är den praktiska möjliga hastighet som man kan uppnå (42 Mbit/s i teorin).

Dom enda modem som jag känner till som klar 32Mbit/s är
Huawei E398
Sierra Wireless 312U
Sierra Wireless 319U
ZTE MF680.

Ok, då slarvar Tre med hastigheten i sitt abonnemangsinfo - de säger 32 mbit/s även fast de ger en en E367.

9

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

Tre levererar ZTE MF680 Svart modem till sitt 3Bredband Plus & 3Bredband Max (Surfa i upp till 32 Mbit/s).

Det är bara till 3Bredband Surf (Surfa i upp till 6 Mbit/s) som dom skickar med en Huawei E367 Svart eller Huawei E585 Svart eller Huawei E1820 Rosa.

10 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-14 21:04:26)

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

Bugge skrev:

Tre levererar ZTE MF680 Svart modem till sitt 3Bredband Plus & 3Bredband Max (Surfa i upp till 32 Mbit/s).

Det är bara till 3Bredband Surf (Surfa i upp till 6 Mbit/s) som dom skickar med en Huawei E367 Svart eller Huawei E585 Svart eller Huawei E1820 Rosa.

Ok kan så vara nu, jag fick en E367 för mitt 3BredbandMax när jag tecknade avtal i mars, allt går rätt snabbt nu när det drar sig mot 4G smile

11

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

mcravener skrev:
Bugge skrev:

Tre levererar ZTE MF680 Svart modem till sitt 3Bredband Plus & 3Bredband Max (Surfa i upp till 32 Mbit/s).

Det är bara till 3Bredband Surf (Surfa i upp till 6 Mbit/s) som dom skickar med en Huawei E367 Svart eller Huawei E585 Svart eller Huawei E1820 Rosa.

Ok kan så vara nu, jag fick en E367 för mitt 3BredbandMax när jag tecknade avtal i mars, allt går rätt snabbt nu när det drar sig mot 4G smile

I mars hade 3s nät inte hastigheter upp till 32mbit/s ännu utan 16mbit/s vilket var anledningen till att du fick ett E367 modem. Nu får man antingen, som Bugge säger ett ZTE MF680 eller Huawei E372 - det är de som klarar hastigheter på 32mbit/s idag  smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12 Senaste redigerad av roger.eriksson.c (2011-08-20 07:42:00)

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

mcravener skrev:
careface skrev:

Tänkte inte på 3s abb för 89kr/mån i upp till 6mbit/s, tänkte bara på att de hade abb upp till 32mbit/s och då är båda dessa modem "meningslösa" och att deras kontant bredband hade dessa modem  wink


Ja herregud 3Bredbandsurf (89 kronor/mån) 6 mbit/s med ett månadstak på 2 gb data kan man väl stryka direkt.

Men att E367 och E1820 skulle vara "meningslösa" förstår jag inte alls. Dom är 3G modem, 32 mbit/sek är en teoretisk hastighet för 3G och lär inte upplevas i praktiken.

EDIT: Ser nu att kontaktkortshastigheten begränsas visst till 16 mbit/sek medan abonnemangen 3BredbandPlus (och 3BredbandMax) anger sin topphastighet som 32 mbit/sek, men båda dessa hastigheter klaras av E367 och E1820.


Se: http://www.tre.se/Privat/Ovriga-sidor/3 … nt-sommar/

och

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … nListPage/

verkar som tre har problem med att skriva rätt info om modem och -
hastighet modem e367 på tre hemsida för mobilt bredband kontant skriver dom upp till 16mbit/s medans på papper som följer med modemet efter köp står det följande:Ovasett vilket surfpacketen du väljer surfar du i upp till 6 Mbit/sek kan tillägga att modemet kartong står det hspa + data service of up to 21.6 Mbps denna information står inte på tre´s hemsidan länk:

http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … epaidPage/

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60

13

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

21.6mbit/s skrivs ut som 16mbit/s - ungefär som att 32mbit/s egentligen är 42mbit/s. Det som står på tre.se stämmer i praktiken. Det som står på kartongen stämmer i teorin. Det som står på välkomstpappret är fel smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

mcravener skrev:

Håller med, mellan E1820 och E367 går det nog på ett ut, båda har externa antennuttag (MCX anslutning enligt www.tradlost.se ), E367 är dock den nyare av de två.

Att E367 är riktbar är ett plus tycker jag med, sen om E1820 bara finns i rosa (som Tres kontanterbjudande) är det väl ett minus för den smile


Det är inte MXC anslutning på E367 utan det är en CRC9 kontakt, finns att köpa externa antenner på e-bay för 40 kr inkl frakt eller adapter för 30 kr.

Hur som är jag nöjd med mitt E367 känns stabilt.

15

Sv: vilket modem ska jag satsa på?

lbviking skrev:

Det är inte MXC anslutning på E367 utan det är en CRC9 kontakt, finns att köpa externa antenner på e-bay för 40 kr inkl frakt eller adapter för 30 kr.

Hur som är jag nöjd med mitt E367 känns stabilt.

Jo detta med CRC9 och MCX/m har vi ältat på väldigt många trådar nu. Konsensus verkar också vara att det är CRC9 som gäller där www.tradlost.se sagt MCX/m - åtminstone vad gäller E367.