1

Tråd: E398 överhettas lätt?

Äntligen har vi ju en firmware som fungerar med Dovado 4GR, E398 med 4G (yay!) och allt har funkat hur fint som helst, förutom när jag börjar dra på med trafik under långa perioder (några timmar i sträck). Jag får 30Mbit ned och 3Mbit upp, kör också en 5m usb förlängningskabel till modemet för täckningens skull. Det går bra ett par timmar med hög last, sedan börjar det plötsligt klippa lite hela tiden. Modemet får antingen "No Service" eller fastnar i reconnect läge, det enda att göra då är att reboota och ibland krävs även att man bryter strömmen helt.

Är inte alls  på om detta ens är relaterat till just Dovado 4GR ens, men vet någon om det finns något sätt att få ut mer loggar från tex drivrutinen som används till modemet?

Kan det kanske vara att modemet bråkar pga överhettning? Modemet är ju placerat på vinden och problemet dyker ju upp mest på dagtid nu när solen gassar på... Bara spekulation såklart, tänkte bara höra om någon mer också har upplevt det?

2

Sv: E398 överhettas lätt?

5m är lite iffy vad gäller längden. Brukar aldrig köra mer än 3m personligen.

Har du dragit igång Connection Tracker på "Redial & Restart"?

Tack

3 Senaste redigerad av Micke (2011-07-13 08:27:21)

Sv: E398 överhettas lätt?

kenkarniff skrev:

Kan det kanske vara att modemet bråkar pga överhettning?... Bara spekulation såklart, tänkte bara höra om någon mer också har upplevt det?

Jag hade liknande problem innan jag anslöt en extern antenn och en temperatur- hastighetsstyrd fläkt.

Har visserligen ett helt annat modem, annan router och inte alls dina hastigheter, men modemet slogs ut efter ca. 1 timme när jag sände kontinuerligt (upstream). Modemet kokade!

För att avleda värmen klämde jag dit ett antal bordduksklämmor i stål...Det funkade!!!
Prova med det...de kostar ju nästan ingenting!

Ps.: Sorry Sam, men "Connection Tracker" har aldrig någonsin fungerat för mig, oavsett vilket modem som användes.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

4 Senaste redigerad av ludlo (2011-07-13 18:02:15)

Sv: E398 överhettas lätt?

Problemen "no service" och att E398 fastnar i reconnect läge känner jag igen, men jag kör med Dovado Tiny. Ibland går det direkt när jag slår på Tiny, ibland tar det upp till 30min innan modemet hittar 3G (4G ej utbyggt i Örebro ännu) och ansluter sig. Ibland går det inte alls, utan den fastnar i någon sorts reconnecting-loop och då är det bara att bryta strömmen till Tiny och börja om så brukar det ordna upp sig smile Säkert inget som inte går att åtgärda i kommande firmwares, så lite tålamod får man ha allt. Den är ju liten så det blir ju häftigt bara därför.

Kanske blir E398 och dess inbyggda antenn störd av Tiny's 802.11n? Har testat förlängningssladd på usb men det blev knappt någon skillnad. Kanske lite snabbare på bredbandskollen. Blir o testa extern antenn och få bort den en bra bit.

Bor "mitt i stan" och i datorn funkar E398 direkt...

Håller med om att den blir varm, men har hittils inte upplevt att det skulle påverka min funktionalitet. Förmodligen blir din varmare om du kör höga hastigheter i 4G.

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

5

Sv: E398 överhettas lätt?

Tack för tipsen! Ska testa det där med bordsklämmorna, så enkelt att man inte ens har tänkt på att det kan fungera smile Ska också se om det är möjligt att korta ned förlängningskabeln för usb... Som det är nu behövs det för att modemet ska komma högt nog att kunna initiera 4G själv, externa antennen hjälper tydligen inte till med den biten när jag testade.

6

Sv: E398 överhettas lätt?

Jag vet inte om det är stora individuella variationer mellan olika E398. Jag har två. Båda har gått varma i upp till och ibland över 90/30 mbit. Eftersom vi inte orkat hålla igång en dator som router just nu, så har vi sedan vi kom hem från semestern 3/7 kört e398 i Dovado 4GR. Vi har haft ett o annat strul oavsett router där en koppla ner-koppla upp har behövts för att få upp hastigheterna igen, men inget jag kopplar till överhettning. De senaste 27 timmarna har vi laddat upp 28 och laddat ner 17 gig. (Jävla unge!-men han fyller år idag, så jag ska vänta med skället). Hade jag inte haft emailavisering från 4GR hade jag inte alls märkt av trafiken.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

7

Sv: E398 överhettas lätt?

Kan säga efter att ha kört denna setup ett tag nu att allt fungerat tillfredställande. Modemet bråkar när man laddar hem väldigt stora mängder data under flera timmar, vilket jag inte gör speciellt ofta. Har min storage ute i "molnet" så det blir bara stötvis smile Uppskattningsvis har uppkopplingen under tre veckor gått ned endast två gånger, utöver den gång jag testade att hårdlasta. Slår jag på Connection Tracker som Sam tipsade om, med reboot och redail i 4GR'en så ska man inte behöva märka det allt för ofta.

Har också märkt att wifi hastigheten har fastnat i något läge där hastigheten går ned till ca 3Mb från en macbook nån gång också, men då har det som Ljungdahl sa räckt att koppla ned och upp en gång.

8

Sv: E398 överhettas lätt?

Hej

Överhettningen är ett stort problem. Efter att ha läst om någon som stoppade modemet i ventilen så var jag tvungen att prova.
Resultat direkt. Vid extrem ned/uppladdning höll modemet svalt.
När modemet blir varmt så tappar det både fart och till slut anslutning. Enda sättet är nog att kyla ner det på något sätt. Jag har nu kört i en vecka med modemet i ventilen utan att tappa varken fart eller anslutning.

Testa



FRAGGED

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

9

Sv: E398 överhettas lätt?

Jag har haft E398 tillsammans med Dovado Tiny i Telenors 32 Mbit 3G-abonneng sedan i oktober och har hela tiden haft stora problem men ständiga nerkopplingar. Har kört TP-test och i stoppen får jag nedströms några få kbit/s i både TCP och UDP, men uppströms i båda fallen 2-3Mbit/s. Har aldrig kommit upp i mer än 14 Mbit/s ned, ens när det funkat som bäst.

Trodde först det var dålig mottagning och skaffade en riktantenn (Se min andra tråd). Men mottagningen är god (-60-50 db) och stabil även när nätet går ner. Skeptisk till att värmealstringen i modemet verkligen är orsaken, även om det faktiskt blir väldigt varmt, går knappt att ta i. Har nämligen testat både med bordduksklämmor och med att placera det utomhus i decembertemperatur - samtidigt - men utan att anslutningen blir det minsta mer stabil.

Ovanpå detta kommer så problemet med Reconnecting-loopen, som jag också störs av.

Om inte Telenor kommer på en lösning mycket fort nu, efter att ha funderat i snart en månad, så skickar jag tillbaks skiten. Får bli ADSL igen.

Telenor 3G 32Mbit/s med Huawei E398 + Dovado Tiny. Bor i villa i Enskede, Stockholm

10

Sv: E398 överhettas lätt?

Jag har två st externa antenner till E398:an, modemet blir knappt varmt.
Innan jag kopplade in antennerna så blev modemet jättevarmt, så det gör stor skillnad med antenner

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

11

Sv: E398 överhettas lätt?

Mitt modem (E398) är 65 grader varmt. Telenor påstår att strömförbrukningen skall ligga på max 350 mA. Är det rimligt att det kan bli så varmt med den förhållandevis låga strömförbrukningen? Är det någon risk för att knäcka Dovado 4GR routern om modemet har för hög strömkonsumtion dvs tål USB portarna enheter som ligger över standarden på 500 mA?

12

Sv: E398 överhettas lätt?

Hålta skrev:

Mitt modem (E398) är 65 grader varmt. Telenor påstår att strömförbrukningen skall ligga på max 350 mA. Är det rimligt att det kan bli så varmt med den förhållandevis låga strömförbrukningen? Är det någon risk för att knäcka Dovado 4GR routern om modemet har för hög strömkonsumtion dvs tål USB portarna enheter som ligger över standarden på 500 mA?

Jo mitt E398 modem hamnar då någonstans strax över handtemperatur, det blir varmt men inte mer.

Kör med Tiny-routern och har bra signalförhållande.

Inga problem mao......   

Är det ett 4GR problem eller ett mastproblem....  jag kan mer tänka mig att det blir problem med dåliga signalförhållanden.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

13

Sv: E398 överhettas lätt?

Har också haft jätteproblem med mitt E398, Tiny och Telenor 4G tills nyligen då jag fick bytt till ett nytt modem och att Telenor uppgraderade närmsta masten till högre kapacitet/effekt.
Har även en extern riktantenn från Infoferenda som ökar signalstyrkan med 20% (Tinyns mätvärde).
Tidigare låg jag som högst på runt 20Mb ner och endast runt 1Mb upp, väldigt svajande värden..

Nu ligger jag på 75Mb ner och 35 upp!

Tinyn är också helt stabil vilket den absolut inte var förut  smile

14

Sv: E398 överhettas lätt?

Ursäkta korspostningen och att jag väcker en gammal tråd, men jag har drabbats av överhettningsproblemet och undrar om extern antenn verkligen kan hjälpa, eller om en bättre lösning är ett modernare modem.
http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p52531

Tacksam för svar.

15

Sv: E398 överhettas lätt?

Hur artar sig problemet, blir det bara hett eller kopplar det ned?
Jag har aldrig haft problem med överhettning visst blir det varmt riktigt varmt men aldrig så att det påverkar anslutningen, har provat 2 e 398.