1

Tråd: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Nu verkar Telia uppdaterat täckningen där jag bor (Gotland) för 4G. De har delat in täckningen i 4G och 4G+ vad det nu innebär.
Dessutom ingå modemet ZTE 4G MF820D.

Betyder detta att de nu erbjuder 4G i 800Mhz-bandet? Chattade med kunservice men enligt dem skulle modemet inte lanseras förrän i augusti?

Och har Dovado några planer på att stödja detta modem?

2

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Yes, den har 800 MHz stöd. Är osäker på om 800 bandet är igång.

Och yes, vi tittar på den.

3

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Telia har bekräftat lanseringen av 4G över stora delar av Gotland.
http://www.helagotland.se/nyheter/artik … id=6987797

Härligt att det kommer att finnas stöd via min 4GR oxå  big_smile

4

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

rgotland skrev:

Härligt att det kommer att finnas stöd via min 4GR oxå  big_smile

Förrhoppningsvis. Just nu tittar vi på den bara. Det krävs lite drivrutiner också.

Jag kommenterar ingenting mer om ämnet tills vi känner om/att det är dags.

tack!

5 Senaste redigerad av Djabag (2011-07-12 15:18:59)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Jag var idag och bytte mitt gamla modem till Telias nya ZTE modem. Jag fick leta en stund men hittade några som hade kommit in i butiken på Kungsgatan i Stockholm.

Så nu sitter jag här med 4G med 800Mhz på Ingarö utanför Stockholm och får ca. 18Mbit i nedladdning. big_smile

Så nu väntar vi bara på Dovado gänget får till en drivrutin för 4GR

6 Senaste redigerad av Djabag (2011-07-12 15:17:55)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Får nu upp till 25Mbit/s ned och 10Mbit/s upp enl. Speedtest.

Helt ok fart med tanke på att jag har abonnemang som är upp till 20Mbit/s.

Jag talade med Telia att jag ville veta vilken maxspeed som jag kan få där jag bor. Det var inget problem att få prova 4G+ med upp till 80Mbit/s i 10 dagar. Det är sånt man gillar !!

Jag har signalstyrka 3-4 med modemet i min bärbara. Inte otroligt att man kan få upp mottagningen med att flytta modem/router.

Då Telia gick ut med att dom öppnar nätet den 11 juli och att man var tvungen att byta modem, borde innebära att jag nu är ganska ensam användare i 800Mhz nätet där jag bor. Ska bli intressant att se hur kapaciteten förändras över tiden då fler användare kommer till.

7

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Har nya modemet stöd för extern antenn?

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

8

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Nja, inte vad jag ser. Det kan finnas, men det är inte så uppenbart. Det får säkert bli en till Funkwerk, men med bredare docking station.

9

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Djabag skrev:

Får nu upp till 25Mbit/s ned och 10Mbit/s upp enl. Speedtest.

Helt ok fart med tanke på att jag har abonnemang som är upp till 20Mbit/s.

Jag talade med Telia att jag ville veta vilken maxspeed som jag kan få där jag bor. Det var inget problem att få prova 4G+ med upp till 80Mbit/s i 10 dagar. Det är sånt man gillar !!

Jag har signalstyrka 3-4 med modemet i min bärbara. Inte otroligt att man kan få upp mottagningen med att flytta modem/router.

Då Telia gick ut med att dom öppnar nätet den 11 juli och att man var tvungen att byta modem, borde innebära att jag nu är ganska ensam användare i 800Mhz nätet där jag bor. Ska bli intressant att se hur kapaciteten förändras över tiden då fler användare kommer till.


Jag får idag ca. 32Mbit/s ned och 15Mbit/s upp efter att ha fått Telia 4G+ påslaget.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2011-08-03 10:41:26)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

har testat modemet, funkar fint men vill ibland låsa på 3g ist för 4g, kan ej tvinga 4g. Telias connectprogram är kraftigt inskränkt. Kan man använda annat? ingen extern ant kontakt lätt åtkomlig. Fick max 26 mbit/s. Du meter och sunet ftp perfekt för koll i realtid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Jag hittar inget sätt att få modemet att koppla upp sig automatiskt som det gamla samsungmodemet gjorde. Modemet tar längre tid att starta upp än det gamla. Inte snabbare heller. Vad är 4G+?

12 Senaste redigerad av Djabag (2011-08-03 15:19:33)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

jonasolof skrev:

har testat modemet, funkar fint men vill ibland låsa på 3g ist för 4g, kan ej tvinga 4g. Telias connectprogram är kraftigt inskränkt. Kan man använda annat? ingen extern ant kontakt lätt åtkomlig. Fick max 26 mbit/s. Du meter och sunet ftp perfekt för koll i realtid.

Menar du att du inte hittat där man låser modemet till bara 4G eller fungerar det inte just för dig ?
Vilket modem är det du testat förresten ?

13 Senaste redigerad av Djabag (2011-08-03 15:09:13)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Läste detta på Telias forum


Vi har varit ansvariga för DrayTek i Sverige i 7 år. Vi kommer att bygga in stöd för fler och fler modem i framtiden, det är mer en fråga om resurser hos DrayTek. Det tar en stund att utveckla nya drivrutiner då, som ni skrev innan, inte alltid tillverkarna delar med sig av källkoden.

Samsung modemets drivrutin utvecklade vi själva på DrayTek och det var ett slitsamt göra då Telia hela tiden ändrade hur nätet och modemet fungerade. Vi fick det att funka en stund och så kom det en  uppdatering och allt ändrades igen.

Idag har vi internt drivrutinger för VigorFly200, Vigor2130 och Vigor2920 för Samsung modemet. Det vi jobbar på just nu är Huawei modemet sam ZTE MF820D. Så fort vi har det klart så kommer det att presenteras på nätet.

Vill du se alla modem som vi har stöd för i våra routrar gå in på www.draytek.com och ladda ned listan på nedre högra sidan.

Ha en trevlig sommar alla!


Trevligt att fler aktörer nu kommunicerar stöd för den senaste generationens 4G modem i sina router lösningar.
Skall bli kul att se vem som löser nya ZTE modemet först ? Hur går det för grabbarna i Kista ?

Värt att notera är även att operatörerna är också väldigt tysta med lösningar av 4G/router.
Även dom stora aktörerna på Wifi marknaden har inget färdigt. Är 4G så nytt att vi endast har två relativt små aktörer med 4G/router idéer ?

Att "the next big thing" kommer att bli en box som du sätter i operatörens 4G-SIM kort i och sedan får trådlöst nätverk hemma, var väl rätt förutsägbart.

Själv vill jag så fort som möjligt säga upp ADSL och fast telefoni, men vill först ha hittat en lösning på 4G/router !!

14

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

operatörerna vill att varje individ har ett eget 4G abg till sin dator och mobil... är som tex boxer, ett abg/tv/tittare...
annars skulle det vara klart för länge sedan

15

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Djabag skrev:
jonasolof skrev:

har testat modemet, funkar fint men vill ibland låsa på 3g ist för 4g, kan ej tvinga 4g. Telias connectprogram är kraftigt inskränkt. Kan man använda annat? ingen extern ant kontakt lätt åtkomlig. Fick max 26 mbit/s. Du meter och sunet ftp perfekt för koll i realtid.

Menar du att du inte hittat där man låser modemet till bara 4G eller fungerar det inte just för dig ?
Vilket modem är det du testat förresten ?

jAg har testat det modem tråden hsndlar om, ZTE MF820D.
Möjligheten att bara ha 4 G was greyed ou, s a s. modemet låste på edge alt 3G trots att bra 4 G signal finns och jag förmodligen var ensam att försöka nå masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

jonasolof skrev:
Djabag skrev:
jonasolof skrev:

har testat modemet, funkar fint men vill ibland låsa på 3g ist för 4g, kan ej tvinga 4g. Telias connectprogram är kraftigt inskränkt. Kan man använda annat? ingen extern ant kontakt lätt åtkomlig. Fick max 26 mbit/s. Du meter och sunet ftp perfekt för koll i realtid.

Menar du att du inte hittat där man låser modemet till bara 4G eller fungerar det inte just för dig ?
Vilket modem är det du testat förresten ?

jAg har testat det modem tråden hsndlar om, ZTE MF820D.
Möjligheten att bara ha 4 G was greyed ou, s a s. modemet låste på edge alt 3G trots att bra 4 G signal finns och jag förmodligen var ensam att försöka nå masten.


Nu kan jag bara svara för mig och min uppkoppling, men hos mig funkar det att välja. Man kan dock inte vara uppkopplad, är man det så är det "ghost" markerat.

17

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Ok testar det, hade för bråttom.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Ja, så småningom funkade det. Har nu ställt in på 4G enbart.

F-secure gillar inte anslutnngsprogrammet, säger att det finns en server i det.   

Har problem att ansluta modemet med en 1,8 m USB2 kabel: Enheten kan ej uppäckas. Har ni lyckats ned lite längre kabel?

Trots dessa om och men får jag ca 15 mbit/s ned vid köksbordet en knapp km från masten. Det är tre ggr snabbare än  mitt adsl.

Du meter är ovärderligt för koll. välj altenativet show DU meter window. Man kan ställa om så att nya värden fås var sekund. Grafen kan ändras till röda staplar istället för en linje och då syns det bättre. Vore bra med akustiskt pip som t ex för en sat finder för att ställa in parabolantenn för satellit-tv. 

Kul att se t ex strömmande tv. Modemet hämtar data i korta skurar och mellan dessa ligger trafiken nere. Att jämföra med nedladdning av stor fil som t ex från ftp.sunet.se. Där är trafiken kontinuerlig. Oklart hur många nedtankare en 4G-mast klarar samtidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19 Senaste redigerad av Djabag (2011-08-04 16:40:17)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

jonasolof skrev:

Ja, så småningom funkade det. Har nu ställt in på 4G enbart.

F-secure gillar inte anslutnngsprogrammet, säger att det finns en server i det.   

Har problem att ansluta modemet med en 1,8 m USB2 kabel: Enheten kan ej uppäckas. Har ni lyckats ned lite längre kabel?

Trots dessa om och men får jag ca 15 mbit/s ned vid köksbordet en knapp km från masten. Det är tre ggr snabbare än  mitt adsl.

Du meter är ovärderligt för koll. välj altenativet show DU meter window. Man kan ställa om så att nya värden fås var sekund. Grafen kan ändras till röda staplar istället för en linje och då syns det bättre. Vore bra med akustiskt pip som t ex för en sat finder för att ställa in parabolantenn för satellit-tv. 

Kul att se t ex strömmande tv. Modemet hämtar data i korta skurar och mellan dessa ligger trafiken nere. Att jämföra med nedladdning av stor fil som t ex från ftp.sunet.se. Där är trafiken kontinuerlig. Oklart hur många nedtankare en 4G-mast klarar samtidigt.


Vad har du för mottagnings styrka ? Det är staplarna i anslutnings programmet, men du ser det det även i diagnostiken som signalstyrka.

Jag har 3 staplar, men den hoppar mellan 3-5 i signalstyrkan. Har konstant ca. 30MBit/s i nedladdning. Hur långt jag har till masten är lite svårt att säga, då det finns 3st runt om och jag inte vet vilken som jag är uppkopplad mot. Närmaste mast är ca. 2km bort.

Jag har nu mätt med DU meter och det lustiga är att om jag går utomhus och går runt huset och upp på en kulle, sjunker hastigheten till 20-25Mbit/s. Men hemma i soffan får jag den högre hastigheten.

20 Senaste redigerad av jonasolof (2011-08-05 15:28:05)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Jag fick fyra pinnar över hela området som jag prövade på, inomhus någon gång tre. Farten som max 27 mbit/s,oftast 9-15. inga fem pnnar ens i mastens näromåde, men nu är signalstyrkeangivelse knepigt med wcdma och LTE. Hur hittade du diagnostik? Jag letade i Telias programvara men fann inget.

Masten i Stora Rör på Öland är ännu i nte rapporterad som igång av Telia men oaktat detta så funkadedet mycket bra. Räckvidden är mycket större än jag trodde, också genom tät lövskog. Det är möjligt att modemet alternerar mellan 2,6 GHz och 800 MHz, det går inte att se. Bäst var att köra 4G enbart, då riskerar man inte att det låser på 3 eller 2 G.

Använde strömmande Svtplay, allsång på Skansen och körde runt med bilen och kollade hos diverse grannar och bekanta, funkade fint över allt, modemet bröt aldrig allsången.  På var lokal testade jag även med tptest.se. En km bort med enbart skog emellan fick jag 22 mbit ned och 7 upp, men där är en glänta på 30 meter i riktning mot masten. Hypotesen blir då att fritt framför dongeln är viktigt även om det i övrigt är en massa hög skog. Så beter sig även 450.

Stort lyft jämfört med det svaga 3G vi varit hänvisade till. Plötsligt finns en marknad för hundratals modem även på en liten ort. Skulle dock inte köpa ZTE modemet för eget bruk även om det är OK för stationärt trådlöst bredband om det funkar vid test på avsedd plats. Inväntar modem med antennanslutning, då bör effektförbrukningen och värmeutvecklingen minska och modemet bli användbart även på längre håll och i knepiga lägen. Ett till aber är att jag inte fick det att funka med lång USB kabel. Från tidigare försök vet jag att olika modem klararlånga kablar olika, Sierra U309 mkt bättre än Huawei E169. Har dock inte testat med inlineförstärkt kabel som  finns bl a på netonnet och media markt. Fem meters usb kabel bör modemet klara. Med usb 309 och flera seriekopplade inlineförstärkta kablar kom jag upp i 20 meter.

Modemet bör hänga fritt, liggande på ett träbord verkar det bli för varmt och då rapporteras att enheten ej kan hittas. En annan windows 7 laptop, HP, gick det inte att få modemet att funka på.

F-secure rapporterar att zte filen mcserver.exe försöker stänga av två funktioner i F-secure, nämligen spam control fss coe pl x64.exe och fsm32.exe. Skumt.











.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Hur hittade du diagnostik? Jag letade i Telias programvara men fann inget.

Du hittar det om du högerklickar på Telias ikon nere till höger i Aktivitetsfältet (Windows 7)

Men håll med om att det är ett stort steg i uppkoppling mot internet !

22 Senaste redigerad av jonasolof (2011-08-05 22:56:22)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Ett jättekliv, fr allt när det kommer 4G till vad som för bara något decennium tillbaka varfattig landsbygd. Helt nya möjligheter för folk att bosätta sig här och jobba.

Tack för tipset om diagnostik. Ska testa vid tillfälle om jag får låna modemet av Dialectbutiken igen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Lampan blinkar grönt på 4G. Det kanske är 2600-bandet?

Lampan blinkar blått på 4G+. 800-bandet kanske?

24 Senaste redigerad av jonasolof (2011-08-07 07:29:33)

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Färgkoderna stod i manualen.  Blått var 3 eller 2 G om jag minns rätt. Hade bara lånat modemet för test.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Telia säljer 4G med ZTE 4G MF820D?

Himla skrotmodem!

Det första höll i ett dygn, det andra i tre dygn!

Felen börjar med att de kopplar ner 4G mer och mer, för att till sist inte längre hitta 800Mhz 4G alls! Ruttnade och bytte till Huawei B593 router med inbyggd 4G, och detta fungerar kalas (peppar, peppar...)!