1

Tråd: Köpläge...

http://www.tre.se/Privat/Ovriga-sidor/3 … nt-sommar/  länken säger allt=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

2

Sv: Köpläge...

Jag köpte 199 kr modemet. (såg inte  att det fanns ett för 99kr) ... får drygt mellan 11-15 mbit ner och 2.5-4 upp.. beroende  tid på dygnet.rätt bra tycker jag.   (Bor nära masten)  smile

Funderar på att testa 32 mbit paketet och skrota ADSL.
Frågan är om masten är utbyggd för 32 mbit och hur mkt data man kan ladda ner ?
Det står fri surf ang men har läst om att de stryper iaf..

http://www.speedtest.net/result/1378864239.png

3 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-10 07:03:57)

Sv: Köpläge...

Fri surf är ett lömskt begrepp, men det står åtminstone i reklamtexten att de stryper till 200 kbit/s efter 20 Gb.

Det har tydligen Telenor och Tele2 mörkat i sin reklam tidigare under året.

Se: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.382510 … t-bredband


En annan fråga är om 20 Gb är summan av både ens ner- och uppladdning, då nås den ganska så snabbt.

4

Sv: Köpläge...

Ja...dessa dolda tak som operatörerna verkar ha är en av orsakerna som får mig att tveka inför byte från fast lina till mobilt bredband.

Nu vet jag inte hur tre agerar i praktiken men på deras hemsida står det:

" Nu har vi slopat den tidigare hastighetsbegränsningen för 3Bredband Max.  Äntligen kan du surfa obegränsat med vårt kraftfullaste och snabbaste bredband."


Men vågar nog inte chansa ...vore trist om man binder upp sig och får tak i alla fall.

5 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-10 11:05:38)

Sv: Köpläge...

Tror inte att Tre luras - de anger ju strypning på de andra abonnemangen, men inte för den här. Jag har haft Bredband Max i cirka en vecka nu, vet om några dagar vad som händer när 20 Gb ner passeras (summan ner/upp laddning redan långt förbi 20 Gb).

Jag kan återkomma under veckan hur som helst.


Förresten vad har du för hastighet på din adsl - betalar vad?

6

Sv: Köpläge...

Riktigt kanonpris, 1 vecka surf, bra modem, 99kr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Köpläge...

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Jag har 1820 och det har fungerat mycket bra, dock har jag aldrig kommigt upp i högra hastighet än 10mb pga abonnemanget.


Mitt råd är , behöver man ett modem köp, men köp inte enabrt pga att det är  för 99kr och 199, det är nämligen sådana här kampanjer flera ggr per år när det kommer nya modeller.

lätt att man köper på sig något som bara ligger i en låda om det inte behövs.
Har själv en handfull modem liggande pga kampanjer och uppgraderingar.


men som sagt grymt bra kampanj.

8

Sv: Köpläge...

Beställde ett av varje, tänkte nog uppgradera bekantas modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Köpläge...

andy78 skrev:

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

10

Sv: Köpläge...

Visst stämmer de lite i de andy säger, man kan lätt impulsköpa på sig modem om man tycker de är ett "roligt" ämne.
Har ett par i lådan också om man säger så.

Men för 99-199kr så är det svårt att tacka nej.
smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: Köpläge...

Visst. Men tejpa? Vad är detta? lite högre krav kan man väl önska. Och inte minst du som herrepåtäppan.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

12

Sv: Köpläge...

en snygg tag på modemet löser biffen... tejp nej tack smile

13 Senaste redigerad av drax (2011-07-10 21:40:18)

Sv: Köpläge...

mcravener skrev:

Tror inte att Tre luras - de anger ju strypning på de andra abonnemangen, men inte för den här. Jag har haft Bredband Max i cirka en vecka nu, vet om några dagar vad som händer när 20 Gb ner passeras (summan ner/upp laddning redan långt förbi 20 Gb).

Jag kan återkomma under veckan hur som helst.


Förresten vad har du för hastighet på din adsl - betalar vad?


Jag har bredbandsbolaget ADSL och får 10 ner och 0.8 upp. Alltid samma värden.
Mkt stabilt och i princip aldrig nere. Ha haft det i 6 år och varit nere 2-3 ggr vad jag vet.

Men betalar 378 kr/mån.. 299+ skanova 79kr för jag har ip telefoni.

Är lite sugen på tres 32 mbit men hur stabilt är det ? Mitt 16/4 kontant svajar en del i bandredd.. Allt från 9/2.5 upp till 15/4 beroende på tid på dygnet.

Vad har du för bandbredd på ditt 32 abb ?

Om man har 32 så borde man ligga på åtminstone 15 ner minst om man bor nära masten som jag gör.



Sen är jag lite tveksam på att binda up mig då det ryktas om att tre lanserar 4G ganska snart.
Tele2 har tydligen dragit igång i botkyrka men har hört dåligt om tele2 och botkyrka är stort och vet ej om Tumba är igång .

Har även tre som mobilabb och är mkt nöjd med dem.

14 Senaste redigerad av A-Man (2011-07-11 07:39:38)

Sv: Köpläge...

Ilsken skrev:
andy78 skrev:

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

Ilsken
Vad ska jag säga en del vill inte ha ett rosa modem och då kan man lätt dölja det med nåt, det var bara ett förslag inget att bli upphetsad över.
Gjorde det själv med ett modem en gång, för att slippa evigt blinkande.

Du är rätt arg av dig va?
Du verkar ha  nåt emot mina inlägg, men om du tycker att det är tråkigt att se eller läsa så kan du ignorera dom.

Har du nåt emot mig eller vad är med dig, vad är problemet har jag gjort dig nåt eller?

Jag kanske inte alltid finner dina inlägg så intressanta men jag har inte den attityden mot dig som du har mot mig.
Jag har lika mycket rätt att skriva här som du.

15

Sv: Köpläge...

drax skrev:

Ja...dessa dolda tak som operatörerna verkar ha är en av orsakerna som får mig att tveka inför byte från fast lina till mobilt bredband.

Nu vet jag inte hur tre agerar i praktiken men på deras hemsida står det:

" Nu har vi slopat den tidigare hastighetsbegränsningen för 3Bredband Max.  Äntligen kan du surfa obegränsat med vårt kraftfullaste och snabbaste bredband."


Men vågar nog inte chansa ...vore trist om man binder upp sig och får tak i alla fall.

Jag har 3Bredband Max 32mbit/s, bor i centrala Uppsala. Ligger i snitt på 17mbit/s för bredbandet och har hittils denna månad gjort av med 32GB (enligt routern, Dovado 4GR) och min dator säger 31,4GB. Hittils är hastigheten inte sänkt alls, den har inte heller blivit det andra månader när jag använt runt 40/50GB - alltså ett obegränsat abonnemang.

Telenor och Tele2 kör fulingen, "Vi ger dig fri surf", vilket egentligen betyder "Du får sänkt hastighet om du använder 25GB".

Ett tips till dig är att du använder 3s prova-på tid för att se om du blir nöjd, annars skickar du bara tillbaka allt i samma skick som det var när du fick det, betalar för dom dagar du använt det sen är det borta. Tror att det kan vara bra om du tittar på att byta till mobilt bredband smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Köpläge...

drax skrev:

Jag har bredbandsbolaget ADSL och får 10 ner och 0.8 upp. Alltid samma värden.
Mkt stabilt och i princip aldrig nere. Ha haft det i 6 år och varit nere 2-3 ggr vad jag vet.

Men betalar 378 kr/mån.. 299+ skanova 79kr för jag har ip telefoni.

Är lite sugen på tres 32 mbit men hur stabilt är det ? Mitt 16/4 kontant svajar en del i bandredd.. Allt från 9/2.5 upp till 15/4 beroende på tid på dygnet.

Vad har du för bandbredd på ditt 32 abb ?

Om man har 32 så borde man ligga på åtminstone 15 ner minst om man bor nära masten som jag gör.

Sen är jag lite tveksam på att binda up mig då det ryktas om att tre lanserar 4G ganska snart.
Tele2 har tydligen dragit igång i botkyrka men har hört dåligt om tele2 och botkyrka är stort och vet ej om Tumba är igång .

Har även tre som mobilabb och är mkt nöjd med dem.

Jo jag hade Bredbandsbolagets ADSL till helt nyligen också (399 kr/mån), helt stabilt 15/2.5 (dvs riktig hastighet) och hade det nog i 10 år. Jag bytte till 3BredbandMax väl mest för att det kändes roligt att testa en annan typ av internetleverans (paket kombinerat med Tre mobilabonnemang - dessa gatuförsäljare du vet).

Men oj för 0.8 mbit upp tycker jag att du betalar för mycket för BBB. Dom erbjuder en gratis uppgradering (praktiskt sett innebär det byte av adsl modem) som kan öka din upphastighet, men om det beror på ditt avstånd till telestationen kan BBB:s löften (iofs var det gratis) om förbättrad upphastighet gå om intet, som det blev för mig.

Nu har jag korsat 20 Gb gränsen på alla sätt som går att räkna och inget har hänt med min mobila internethastighet. Tror alltså inte Tre luras alltså om sitt 3BredbandMax. Nu har jag 200 meter till cellmasten så jag får inte samma hastighet som Careface eller du, men får ändå samma 2.5 mbit upp som jag fick med Bredbandsbolaget. Nerhastigheten är lite lägre, oftast 5-6 mbit.

Enda lilla uppoffringen i mitt fall tycker jag har varit att trimma ner antal ned och uppladdningsslots för torrent då mobila internetet inte klarar obegränsade förbindelser. Annars funkar det bra  smile

17

Sv: Köpläge...

andy78 skrev:
Ilsken skrev:
andy78 skrev:

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

Ilsken
Vad ska jag säga en del vill inte ha ett rosa modem och då kan man lätt dölja det med nåt, det var bara ett förslag inget att bli upphetsad över.
Gjorde det själv med ett modem en gång, för att slippa evigt blinkande.

Du är rätt arg av dig va?
Du verkar ha  nåt emot mina inlägg, men om du tycker att det är tråkigt att se eller läsa så kan du ignorera dom.

Har du nåt emot mig eller vad är med dig, vad är problemet har jag gjort dig nåt eller?

Jag kanske inte alltid finner dina inlägg så intressanta men jag har inte den attityden mot dig som du har mot mig.
Jag har lika mycket rätt att skriva här som du.

Visst är det underbart när en människa tar ett nick på allvar? Visst är det underbart när en människa inte kan ta in ord som tex tack utan istället blir förolämpad. Nånstans känns det som jag lyckades bra denna gång.

Nej jag är inte arg av mig. Du har rätt dina inlägg har ibland katastrofdåligt innehåll och rent av repriser på vad folk redan sagt. Det retar mig och antagligen flera.

Om jag skulle ha nåt emot dig? Nu bevisar du bara hur korkad man kan bli. Känner jag dig? Nej. Ha nåt emot dig nej. Välkommen till internet här har vi nåt emot inläggen inte hela personen.

Sen väljer du och gå i försvarsläge pang bom låser hjärnan glömmer vad saken handla om. Fixar du detta? Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Får du övriga frågor eller andra problem plocka ur sladden alt dra ur modemet till nätet och gå ut en stund. Det är ganska fint väder nu.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

18

Sv: Köpläge...

Nån som vill åka till Kenya?

http://www.weebls-stuff.com/songs/kenya/

19 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-11 11:17:48)

Sv: Köpläge...

Ilsken skrev:
andy78 skrev:

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

Personligen skulle jag färga mitt modem med permanent overheadpenna  tongue

Förresten så köpte även jag Tres 99 kronors rosa Huawei 1820 till min Smålandsresa - nån som vet mottagningen 3 mil nordväst om Oskarshamn (mellan Bokhara och Kristdala)?

20

Sv: Köpläge...

Sam skrev:

Nån som vill åka till Kenya?

http://www.weebls-stuff.com/songs/kenya/


Hahaha - är Weebl fortfarande igång - hans BadgerBadgerBadger tyckte man var döhäftig för länge, länge sen.

21

Sv: Köpläge...

mcravener skrev:
Ilsken skrev:
andy78 skrev:

99kr:s modemet finns endast i rosa met kan man leva med.
En rulle el eller silvertjep löser detta om det blir allt för smärtsamt.

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

Personligen skulle jag färga mitt modem med permanent overheadpenna  tongue

Overheadpenna är inte fel.
Men jag funderar på nån fin klarlack så det riktigt glänser. Alltid retar man nån=)

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

22 Senaste redigerad av A-Man (2011-07-12 15:17:18)

Sv: Köpläge...

Ilsken skrev:
andy78 skrev:
Ilsken skrev:

Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Och säger du nu nej. Föreslår jag att du tejpar igen tangentbordet. Du börjar bli riktigt tråkig och se/läsa.

//HelIlsk.

Ilsken
Vad ska jag säga en del vill inte ha ett rosa modem och då kan man lätt dölja det med nåt, det var bara ett förslag inget att bli upphetsad över.
Gjorde det själv med ett modem en gång, för att slippa evigt blinkande.

Du är rätt arg av dig va?
Du verkar ha  nåt emot mina inlägg, men om du tycker att det är tråkigt att se eller läsa så kan du ignorera dom.

Har du nåt emot mig eller vad är med dig, vad är problemet har jag gjort dig nåt eller?

Jag kanske inte alltid finner dina inlägg så intressanta men jag har inte den attityden mot dig som du har mot mig.
Jag har lika mycket rätt att skriva här som du.

Visst är det underbart när en människa tar ett nick på allvar? Visst är det underbart när en människa inte kan ta in ord som tex tack utan istället blir förolämpad. Nånstans känns det som jag lyckades bra denna gång.

Nej jag är inte arg av mig. Du har rätt dina inlägg har ibland katastrofdåligt innehåll och rent av repriser på vad folk redan sagt. Det retar mig och antagligen flera.

Om jag skulle ha nåt emot dig? Nu bevisar du bara hur korkad man kan bli. Känner jag dig? Nej. Ha nåt emot dig nej. Välkommen till internet här har vi nåt emot inläggen inte hela personen.

Sen väljer du och gå i försvarsläge pang bom låser hjärnan glömmer vad saken handla om. Fixar du detta? Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Får du övriga frågor eller andra problem plocka ur sladden alt dra ur modemet till nätet och gå ut en stund. Det är ganska fint väder nu.


Vart har du tackat mig?
Du har rätt att mina svar återkommer frekvent, pga ständigt återkommande frågor, ser jag en fråga i en tråd så svarar jag, säkert någon annan som svarat på frågan tidigare i en annan tråd.
Du har faktiskt rätt mina inlägg kan ha dåligt innehåll, det händer alla
Nej mitt modet är redan silvrigt så jag hoppar över det experimentet.

Att du kallar mig korkad tänker jag inte ens kommentera.

23

Sv: Köpläge...

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ..................

kan ni inte PM:a istället? Vi har spårat helt ur ämnet.

Tack

24

Sv: Köpläge...

Sam skrev:

ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ..................

kan ni inte PM:a istället? Vi har spårat helt ur ämnet.

Tack

Kom från rätt person. Åk till kenya om det inte passar herrn.

PM nej tack.

Sakfrågan kvarstår dock. Och antar att jag som TS inte har mer och säga än att trams om silvertejp och Kenya kan avslutas nu.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

25

Sv: Köpläge...

andy78 skrev:
Ilsken skrev:
andy78 skrev:

Ilsken
Vad ska jag säga en del vill inte ha ett rosa modem och då kan man lätt dölja det med nåt, det var bara ett förslag inget att bli upphetsad över.
Gjorde det själv med ett modem en gång, för att slippa evigt blinkande.

Du är rätt arg av dig va?
Du verkar ha  nåt emot mina inlägg, men om du tycker att det är tråkigt att se eller läsa så kan du ignorera dom.

Har du nåt emot mig eller vad är med dig, vad är problemet har jag gjort dig nåt eller?

Jag kanske inte alltid finner dina inlägg så intressanta men jag har inte den attityden mot dig som du har mot mig.
Jag har lika mycket rätt att skriva här som du.

Visst är det underbart när en människa tar ett nick på allvar? Visst är det underbart när en människa inte kan ta in ord som tex tack utan istället blir förolämpad. Nånstans känns det som jag lyckades bra denna gång.

Nej jag är inte arg av mig. Du har rätt dina inlägg har ibland katastrofdåligt innehåll och rent av repriser på vad folk redan sagt. Det retar mig och antagligen flera.

Om jag skulle ha nåt emot dig? Nu bevisar du bara hur korkad man kan bli. Känner jag dig? Nej. Ha nåt emot dig nej. Välkommen till internet här har vi nåt emot inläggen inte hela personen.

Sen väljer du och gå i försvarsläge pang bom låser hjärnan glömmer vad saken handla om. Fixar du detta? Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.

Får du övriga frågor eller andra problem plocka ur sladden alt dra ur modemet till nätet och gå ut en stund. Det är ganska fint väder nu.


Vart har du tackat mig?
Du har rätt att mina svar återkommer frekvent, pga ständigt återkommande frågor, ser jag en fråga i en tråd så svarar jag, säkert någon annan som svarat på frågan tidigare i en annan tråd.
Du har faktiskt rätt mina inlägg kan ha dåligt innehåll, det händer alla
Nej mitt modet är redan silvrigt så jag hoppar över det experimentet.

Att du kallar mig korkad tänker jag inte ens kommentera.

Sen väljer du och gå i försvarsläge pang bom låser hjärnan glömmer vad saken handla om. Fixar du detta? Kan du tejpa lite med silvertejp och redogöra mottagning före och efter tack.<<--- Vad står det där?

Om ditt modet? jag kallar det modem rätta mig om jag har fel. Redan är silvrigt så är ditt inlägg om silvertejp en ännu större gåta. Men utveckla det inte.

Att du kallar mig korkad tänker jag inte ens kommentera. Känns som en kommentar för mig.

Nu tejpar du vänligen tangentbordet och lägger ner. Det finns önskemål om sakfrågan i tråden igen.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.