1

Tråd: Tre + µTorrent = problem

Hej,
Kopplade idag in mitt mobila bredband, 3Bredband Plus, och min Dovado 4GR router. Allt surfande och liknade funkar jättebra. Dock verkar det sämre med min kombination + µTorrent. Jag kommer max up i 1.0 kb/s. När jag kör µTorrent inställningsguide så misslyckas hastighetstestet men nätverkstestet funkar, dvs. den säger att min port är öppen. Vad göra?

Sen upptäckte jag en till sak: Öppnar jag nätverk och delningscenter i Windows så ser jag också att jag bara har en lokal anslutning till mitt nätverk fast jag uppenbarligen kan surfa. När jag kör diagnostisera så säger den ”Du kan vara tvungen att registrera dig hos nätverkets Internetleverantör för att få åtkomst till Internet” Vad göra? Påverkar detta något?

Abonnemang: 3Bredband Plus
APN: bredband.tre.se
Modem: ZTE MF680
Router: Dovado 4GR (5.0.5)
µTorrent: 3.0
OS: Windows Vista

Tacksam för svar.

2

Sv: Tre + µTorrent = problem

Hej,

Har haft samma problem som dig, och letade runt en hel del efter lösning. Hittade dock inget vettigt.
Det som sas var att man skulle prova att sätta ner antal connections så att man har ganska få.

Det verkar handla om att det är så många portar och anslutningar som görs när man kör detta protokollet, något som Tre inte uppskattar i vissa fall.

Nu har detta löst sig av sig självt för mig, troligen då jag bytte modem.
Och det finns säkerligen uppdaterad information och hjälp om du provar att söka efter det.

Lycka Till!

3

Sv: Tre + µTorrent = problem

Jag tror jag hittat lösningen.

Har testat att minska antal connections som många föreslagit men det hjälpte inte .
Fick under  30 kb trots att jag kör tre 32 mbit bredband.(Ligger runt 20 mbit ner enligt speedtest.net.)

Var nära att lämna tillbaks tres bredband och köra vidare på mitt ADSL.

Det funkade när jag lät uttorrent testa anslutningen själv och sätta antal connection.
( Till min förvåning ökade den antal connections till runt 500)

Efter det kunde jag ladda ner i runt 2 mb/s  smile

4 Senaste redigerad av mcravener (2011-07-16 06:51:44)

Sv: Tre + µTorrent = problem

Den här länken kan vara till hjälp:

http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=470

Jag körde även Protocol Encryption - Enabled i utorrent (kan dölja för isp:n att det är en torrentförbindelse), men sen i övrigt är det viktigt att inte ha ens upphastighet inställd på obegränsad (= 0), samt att begränsa antalet torrentförbindelser - globala, upp- och ner. Har man allt ställt på defaultmax då säger även utorrent ifrån (se lilla ikonen längst ner till höger på skärmen - den är ej längre grönbockad).

Ens slotsinställningar beror lite på vad för slags torrentvanor man har, och man kan ju testa sig fram till vad som passar för dessa men för mig funkar det med 80% av min maxuppladdningshastighet angiven, 24 som antalet globala maxförbindelser, 10 peerförbindelser per torrent samt 2 upload slots per torrent.

5 Senaste redigerad av drax (2011-07-16 06:46:22)

Sv: Tre + µTorrent = problem

Recon skrev:

Hej,
Kopplade idag in mitt mobila bredband, 3Bredband Plus, och min Dovado 4GR router. Allt surfande och liknade funkar jättebra. Dock verkar det sämre med min kombination + µTorrent. Jag kommer max up i 1.0 kb/s. När jag kör µTorrent inställningsguide så misslyckas hastighetstestet men nätverkstestet funkar, dvs. den säger att min port är öppen. Vad göra?

Sen upptäckte jag en till sak: Öppnar jag nätverk och delningscenter i Windows så ser jag också att jag bara har en lokal anslutning till mitt nätverk fast jag uppenbarligen kan surfa. När jag kör diagnostisera så säger den ”Du kan vara tvungen att registrera dig hos nätverkets Internetleverantör för att få åtkomst till Internet” Vad göra? Påverkar detta något?

Abonnemang: 3Bredband Plus
APN: bredband.tre.se
Modem: ZTE MF680
Router: Dovado 4GR (5.0.5)
µTorrent: 3.0
OS: Windows Vista

Tacksam för svar.


Hej Recon

Jag har funderat på en sån dovado router som du har.
Men jag har tvekat då det verkar som om den ännu inte stöder ZTE MF680 modemen fullt ut.
Men det verkar som du fått det att fungera och att du har en nyare programvara i routern än deras officiella 4.3.3

Stöder version 5.0.5  ZTE MF680 fullt ut med DC-HSPA+ dvs 32 mbit ?


När det gäller hastighetstestet i uttorrent så testa att köra mot amsterdam #1 servern. Det fungarade för mig.

6

Sv: Tre + µTorrent = problem

ZTE MF680 behöver nyare drivrutiner för att få full hastighet på. Ingen har den idag eftersom dem är inte skrivna. Vi väntar på dem. Tack.