1

Tråd: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Hej! Jag fick ett Huawei E169 av en kompis som i sin tur hade fått det av en kollega. Jag kan ingenting om 3G-modem, så jag har några n00b-frågor åt er.

1. Kan jag använda detta modem? Jag menar är det låst till någon operatör? Kan man kolla upp på något sätt om det är det?

2. Jag har en MacBook Pro med Snow Leopard. En installations-disk dök upp. Jag installerade ingenting dock. Är det någonting jag bör tänka på när jag använder detta modem på en Mac?

3. Finns det fler saker jag bör ha i åtanke?

Jag tänkte använda modemet på sommarstugan och jag har (om än lite svag) 3G täckning där.

Tack på förhand.

2

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

För att få reda på om modemet är låst kan du installera det på din dator och sedan ladda hem DC-unlocker client.

http://www.dc-unlocker.com/downloads/get/BUf3bENx

Kör den med modemet installerat så kommer den att tala om ifall modemet är låst.

3

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

svenix skrev:

För att få reda på om modemet är låst kan du installera det på din dator och sedan ladda hem DC-unlocker client.

http://www.dc-unlocker.com/downloads/get/BUf3bENx

Kör den med modemet installerat så kommer den att tala om ifall modemet är låst.


Tack så mycket, ska testa det.

4

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Står det någon operatörlogga på  modemet?

5

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Ja, om det inte finns något operatörslogga så borde den vara olåst.
Men även med logga så kan den vara olåst, tex om den är från tele2.

6

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

andy78 skrev:

Står det någon operatörlogga på  modemet?

Nej, ingen logotyp. Men i Simkortplatsen hittade jag ett kort som tillhör den finska operatören Saunalahti.

7

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Tommix skrev:

finska operatören Saunalahti.

Saunalahti äger, mycket gammal operatör för internet, körde med dom på mitten av 90talet.

välj ny operatör, och montera det simkortet och prova, behöver det låsas upp så kan detta ske via forumet gratis.
du måste troligen byta APN eller ange den korrekta.

installera modemet i datorn, och kolla om det funkar samt språket är begripligt när det sitter ett .fi Saunalahti kort i den.

8

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

G-Man skrev:
Tommix skrev:

finska operatören Saunalahti.

Saunalahti äger, mycket gammal operatör för internet, körde med dom på mitten av 90talet.

välj ny operatör, och montera det simkortet och prova, behöver det låsas upp så kan detta ske via forumet gratis.
du måste troligen byta APN eller ange den korrekta.

installera modemet i datorn, och kolla om det funkar samt språket är begripligt när det sitter ett .fi Saunalahti kort i den.

Jag ska prova sätta i kortet och kolla språket. En till nybörjarfråga, vad är APN?

Tack återigen allihopa för snabba och kunniga svar.

9

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Tommix skrev:
G-Man skrev:
Tommix skrev:

finska operatören Saunalahti.

Saunalahti äger, mycket gammal operatör för internet, körde med dom på mitten av 90talet.

välj ny operatör, och montera det simkortet och prova, behöver det låsas upp så kan detta ske via forumet gratis.
du måste troligen byta APN eller ange den korrekta.

installera modemet i datorn, och kolla om det funkar samt språket är begripligt när det sitter ett .fi Saunalahti kort i den.

Jag ska prova sätta i kortet och kolla språket. En till nybörjarfråga, vad är APN?

Tack återigen allihopa för snabba och kunniga svar.

APN/ER  http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=36 Tag den operatör du har. Leta upp i anslutningsprogrammet och skapa en ny. Behöver du ett nytt ropa till så gräver nån upp det.

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

10

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Tommix skrev:
andy78 skrev:

Står det någon operatörlogga på  modemet?

Nej, ingen logotyp. Men i Simkortplatsen hittade jag ett kort som tillhör den finska operatören Saunalahti.


Jag har ett Huawei E1552 som jag köpte i finland med saunalahti kontantkort.
Modemet har endast Huawei logga på modemet, men är låst till operatören, gick utmärkt att låsa upp med det man hittar här / på nätet.

Så det borde inte vara nåt problem att låsa upp ditt modem.

11

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

andy78 skrev:
Tommix skrev:
andy78 skrev:

Står det någon operatörlogga på  modemet?

Nej, ingen logotyp. Men i Simkortplatsen hittade jag ett kort som tillhör den finska operatören Saunalahti.


Jag har ett Huawei E1552 som jag köpte i finland med saunalahti kontantkort.
Modemet har endast Huawei logga på modemet, men är låst till operatören, gick utmärkt att låsa upp med det man hittar här / på nätet.

Så det borde inte vara nåt problem att låsa upp ditt modem.

Ok, ska kolla upp det.

12

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Jag skaffade mig ett abonnemang hos Saunalahti och har inte ändrat någe firmware. Hade dock problem med att få det att funka. Mobile connect programmet funkade inte ens att klicka på. Dock kunde jag ladda ner programmet från Saunalahtis hemsida. Det funka inte heller men filerna lyckade jag installera manuellt i min mac och nu måste jag ansluta modemet från system preferences men annars är allt frid och fröjd, förutom min andra macbook som är den nyaste modellen av macbooks (med sandybridge). Den datorn känner inte av att ett modem finns, jag har provat båda USB-portarna, inget funkar.

Vad göra för att få macbooken att känna av modemet (den känner av den virtuella CD:n dock men programmet funkar inte)

13

Sv: Fick ett Huawei E169 - Total nybörjare

Om du ska använda svenskt simkort så måste du låsa upp modemet.

Kör du mac så tror jag det finns ett eget program som du kan använda istället för det som finns att installera från momdemet.