1

Tråd: Hastighet

Hej jag undrar lite vad olika folk har fått för hastighet med deras tre abonemang.
undrar på deras 7,2mbit.
Görna dom som kör med deras HSUPA.
Och vad ni tror man kan komma upp i för hastighet om.
Jag bor ca 300m ifrån tre mast.
så man borde kunna få rätt bra hastighet tror jag.
blir det bättre om man skaffar en stor extern antenn.

Jag kommer upp i 5,5mbit i downlink och 0,6mbit i uplink med min nuvarande adsl ab.
Enligt tptest"Bredbandskollen"
tror ni jag kan få samma eller bättre med tre med tanke på mitt avstånd till masten.

2

Sv: Hastighet

Tror inte du kommer få mycket bättre men samma skulle du kunna få, med ett stort "skulle".
Allt beror på hur många som sitter i närheten också och sliter på stationen.

Jag har kommit upp i 5mbit, har dock inte hsupa.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-03-19 14:39:56)

Sv: Hastighet

ok.
vill ju inte få sämre helst.
Min ADSL uppkoppling är så instabil.
Så jag vill byta.
Sen är det ju smidigt att när man åker bort eller nån stans är det ju bara plugga ur antennen ur modemet och ta med laptopen och fortfarande använda internet.
Så kan man få samma här hemma så är det ju klart intresant.
sen när man är iväg så beror ju andra saker in.
tänkte kola om man skulle skaffa tre och skaffa en 14db riktbar utomhusantenn riktad rakt mot masten. Borde kunna bli bra.


Några fler som testat och har lite resultat.

4

Sv: Hastighet

Kan vara bra att köpa ett kort som just har antenn kontakt då också, om man vill ha bästa möjliga resultat.

Sen t.ex. 11dBi riktantenn från infoferenda med kabel och adapter som passar kortet.
Sen att du bor 300m från masten kanske spelar mindre roll om du bor en bit ut på landet då den kanske inte är uppgraderad en.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Hastighet

enligt tre så är den uppgraderad med HSUPA.

6

Sv: Hastighet

PsyDonia skrev:

ok.
vill ju inte få sämre helst.
Min ADSL uppkoppling är så instabil.
Så jag vill byta.
Sen är det ju smidigt att när man åker bort eller nån stans är det ju bara plugga ur antennen ur modemet och ta med laptopen och fortfarande använda internet.
Så kan man få samma här hemma så är det ju klart intresant.
sen när man är iväg så beror ju andra saker in.
tänkte kola om man skulle skaffa tre och skaffa en 14db riktbar utomhusantenn riktad rakt mot masten. Borde kunna bli bra.


Några fler som testat och har lite resultat.

Jag jobbar mot en innergård en halv trappa ned, dvs nästan källare. Har köpt en längre sladd och lägger modemet i fönstret och har 1/3 täckning på stapeln. ligger på 3,5-4,5 ned och +1 i uppladdning då. Bättre på andra ställen typ hemma. Framföralt då bättre svarstid när täckningen är bättre. Allt som allt är jag mycket nöjd! (Jag bor/jobbar i stockholms innerstad.)