51

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag har kört 4GR 5.0.5 senaste veckan och har vid ett par tillfällen haft ett fel som jag inte vet om det beror på 4GR eller nätet. Rätt som det är känns allt segt, och en bbk hamnar kring 2 mbit. Efter en omstart är det full fart igen. Det händer inte så ofta att det är ett störmoment, men jag är ändå lite nyfiken på om det är något med routern eller nätet. Någon som känner igen problemet? Tele2.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

52 Senaste redigerad av 68RS (2011-07-13 08:06:03)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej på er, jag har haft problem med Telia E367 och 4GR 5.0.5, den kopplar ner säkert 10ggr per dygn, och 4GR fixar inte att koppla upp allt igen, så det ända som hjälper är att bryta strömmen till Routern, känns lika värdelöst som en D-link Router, jag har kabel till samtliga datorer och har inaktiverat Wifi i Routern.
Finns det någon bättre Router för 3G/4G som inte känns som en billig kinesprodukt? Sen undrar jag varför man envisas med att göra routrar m.m. så små som möjligt? om man istället gjorde lådan dubbelt så stor så skulle det rymmas större kylflänsar så att man slipper värmeproblem, det är ju en router och inte en mobiltelefon som man ska ha i fickan.
Mvh 68RS

53

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Blir det några snabba åtgärder av dessa problem ?
Sitter i samma sits som föregående talare med E367.
sad

54 Senaste redigerad av 68RS (2011-07-23 06:02:56)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

matsa16 skrev:

Blir det några snabba åtgärder av dessa problem ?
Sitter i samma sits som föregående talare med E367.
sad

Hej, jag mailade Dovado och dem lovade att maila mig en Betafix, så jag väntar ivrigt på detta.
Lägg in ett case du också så kanske det går snabbare :-)
http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=33

Mvh 68RS

55

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Kul att höra att dom förhoppningsvis är på gång med en fix för problemen.  smile
Jag gick tillbaka till föregående firmware som fungerar så länge.

56

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Samma problem här men med ett sierra 310U! har bytt router nu smile

57

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag kör 5.0.6.4332 Beta4 build 16 just nu som jag fått via Dovado, har i princip samma problem som tidigare, men det är svårt att säga vad det beror på, ibland är linan uppe flera dagar innan den lägger av, ibland 20 minuter. Det varierar en hel massa.

58

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Har kört 5.0.5 från båten i sommar med många sporadiska ned- och uppkopplingar mot Tre. Ofta svaga signaler mellan kobbarna men även med stark signal kopplas det ner. Har använt två olika modem E220 och E1820. Bytte till en gammal D-link router och nedkopplingarna gick ner till ett per dygn! vilket förmodligen initsierades av Tre. Nått skumt i 5.0.5 helt klart.

59 Senaste redigerad av Henka (2011-08-08 07:29:24)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag hade samma problem med nedkoppling som ni andra. Eftersom jag har ett E372 modem så skulle jag köra 5.05 enligt davodos modemlista. Jag gissar att det har med 42mbit stödet...?
Efter ha krånglat och nästan kastat ut routern så la jag in 4.33 igen.
Nu har den rullat i 3 dygn (vad jag vet) utan att kopplat ner!
Ska nämnas att jag även köpte en laptop kylarplatta till routern och modemet. Lite osäker ifall det gjort någon större skillnad, mer än att dessa nu inte är glödheta längre.

Edit: Kan ju vara kul för dom som undrar, E372 modemet fungerar även med fw 4.33!

60

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

ja här funkar det inte
föregående talare med E367
har även testat e1820 samma problem  startar om och om och om och om
speciellt om man belastar den lite så e det stopp

61

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Kan ni som har frekventa disconnects prova det nedföljande?

- Ladda på 5.0.5.
- Kör en factory reset av routern för att spola bort alla inställningar.
- Konfigurera om routern.
- Testa gärna först UTAN Connection Tracker

Vi har inte kunnat återskapa disconnect problemet, och det enda jag kan tänka mig är att vi testar massa olika betas på våra routrar och brukar göra factory resets efter varje upp/nedgradering, Nu har jag haft igång min E367 från TRE igång i nästan 2 dygn utan några disconnects.

62

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag gjorde precis det, ingen skillnad, routern kopplar ner med ett ZTE680, vad jag kan se, vilket är lutigt, wif fungera, routern är online och tillgänglig, den tror sig till och med ha kontakt med nätet då den gröna lampan lyser och den har en IP adress, men likförbannat så har jag en varningstriangel i min PC och windows som säger mig att jag inte har någon IP... Genom att starta om routern så löser sig allt, detta händer någon gång om dagen, eller varannan dag...

63

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Har liknande som pomah.

Men det är inget 4gr specifikt, blir lika i tex umr.
För mig är det modemet eller isp som strular.
För det går ibland att komma åt isp saker...

64

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

pomah skrev:

har jag en varningstriangel i min PC och windows som säger mig att jag inte har någon IP... Genom att starta om routern så löser sig allt.

Konstigt. Kan vara DNS problem hos operatören?

Har du provat pinga en IP kontra DNS?

Vad händer om du gör en "ipconfig -renew" på datorn? Funkar det då?

Tack

65

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Har upplevt samma problem på dotterns dator idag. I win7 hade hon en warning om att hon inte hade någon internetkontakt. Datorn var kopplad mot 4GR med både kabel och Wlan och hade IP-adresser på båda nätverkskorten. Det verkade som datorn prioriterade kabeln och det hjälpte inte med varken renew eller omstart. När jag drog ut nätverkskabeln fick den kontakt genom Wlan:et som hade internet. Har inte grottat mer i problemet med kabelanslutningen.

10 PC genom E398

66 Senaste redigerad av Xargon (2011-08-13 16:56:23)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej,
jag har samma problem med nedkoppling som beskrivs tidigare i tråden: Routern tappar uppkopplingen med E398. Detsamma händer på min 3GN och ytterligare en annan 3GN.

Jag har tidigare kört i månader utan problem men sedan jag uppgraderade till de senaste släppen av fw till 3GN och 3GR så kopplar det ner och vägrar koppla upp igen. Symptomen exakt samma som andra beskrivit. Enda som hjälper är att ta strömmen för routern men den kopplar ner internet ganska snabbt igen även efter detta.

Har testat factory reset, downgrade etc funkar inte.
Har inga problem att köra E398 direkt i PC, inga problem hos operatören mao.

MVH Xargon

67 Senaste redigerad av Berra5 (2011-08-27 06:36:43)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej!

Jag har gjort som Sam föreslog:
- Ladda på 5.0.5.
- Kör en factory reset av routern för att spola bort alla inställningar.
- Konfigurera om routern.
- Testa UTAN Connection Tracker
Tog ingen backup utan la in uppgifterna på nytt.
Och jag har sluppit att bli nedkopplad!! Allt fungerar timme efter timme, dag efter dag!

Jag har E173 och y-kabel och USB-förlängning 1,8 m

MVH Berra5

68

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag tog en backup innan, påverkar det funktionen negativt om man lägger tillbaka den efter en factory reset?

69

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Bra fråga!

70

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

andy78 skrev:

Jag tog en backup innan, påverkar det funktionen negativt om man lägger tillbaka den efter en factory reset?

Ja det gjorde det för några år sedan.

Men det kanske är åtgärdat nu...

71

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

G-Man skrev:
andy78 skrev:

Jag tog en backup innan, påverkar det funktionen negativt om man lägger tillbaka den efter en factory reset?

Ja det gjorde det för några år sedan.

Men det kanske är åtgärdat nu...

Men det finns inget som hindrar att felet kommer tillbaka (såkallad 'regression').

Free your mind, and your OS will follow.

72

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

cii skrev:
G-Man skrev:
andy78 skrev:

Jag tog en backup innan, påverkar det funktionen negativt om man lägger tillbaka den efter en factory reset?

Ja det gjorde det för några år sedan.

Men det kanske är åtgärdat nu...

Men det finns inget som hindrar att felet kommer tillbaka (såkallad 'regression').


Vad var felet?

73

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Behöver hjälp!

Mitt modem sluta fungera när jag installerade senaste firmwaren.
Jag kan inte längre komma åt routern via sladd eller wireless. Kommer helt enkelt inte åt meny interfacet...

Vad ska jag göra? yikes

74

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Kontakta dovado support via deras hemsida, så löser dom det.

75

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Tja.

Har en liten fråga.

När jag kör bredbandskollen på min stationära burk, får jag 14mbit in.

Och med min bärbara som går på W-Lan får jag bara 2mbit in ??

Varför blir det så här ??

Och jag har givetvis en 4GR med senaste firmware.

Tacksam för svar

MVH


Tim