1 Senaste redigerad av Sam (2011-06-20 12:58:23)

Tråd: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Greetings everyone,

DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5:

For many of you early adopters who have been eagerly awaiting 4G/LTE support on your DOVADO 4GR, we are happy to announce that it is now working very well with the completion of our latest firmware. Our current registered peak speed was 73Mbps on the downlink, with around 35Mbps on the uplink; making the DOVADO 4GR the fastest router in the world to support a 4G USB modem!  So, congratulations on being amongst the first to experience that!

The first modem we have added support for is the Huawei E398 (available in several countries already), and we shall be exploring other models in the coming weeks and months as they enter the market. Unfortunately for those of you with Samsung 4G modems from Telia Sweden and Netcom Norway, we are unable to add support for this modem due to the lack of an official software driver and support from Samsung. Normally, we work directly with the support of the modem manufacturers when looking at something as new as 4G.

We would also like to point out that we have included a NAS (Network-Attached Storage) server functionality together with an embedded FTP (File Transfer Protocol) server in the DOVADO 4GR, allowing you to share your files at home amongst all your computers by attaching a USB storage device to one of the USB ports on the router. Quite nifty, indeed!

And for those of you who have experienced any inconveniences brought on by the WiFi in combination with an Apple iOS product (iPhone, iPad, etc) and/or laptop computers running Intel-based WiFi chipsets, we have put a lot of effort into resolving the problem.

A video showing all the features (old & new) is available on: http://www.youtube.com/watch?v=3s6l-bzGj9M

Kindly visit www.dovado.com/firmware to update your router.

Thank you,
Team DOVADO

PS: Don’t forget to follow us on:
Twitter: www.twitter.com/dovado (new)
Facebook: www.dovado.com/facebook
YouTube: www.youtube.com/dovado

2

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag säger som den gode Gert Fylking: ÄNTLIGEN!   lol

3

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Mycket och åter mycket goda nyheter! smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Grattis Sam att ni kom i mål till slut! smile

Hoppas att denna release funkar bra för alla som haft problem.

5

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Än så länge fungerar det hur bra som helst! UPnP fungerar perfekt och allt flyter på snabbt i Wifi!
Bra jobbat! :-)

6 Senaste redigerad av Sam (2011-06-20 16:04:14)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Vad bra! Nu har ni något i bra tid till midsommar! :-)

7

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Tänkte bara nämna här på sticky som jag gjorde annanstans:

Jag hoppas att alla ni som kör 4G nu på routern använder en förlängningssladd mellan routern och modemet för att slippa radiostörningar mellan 2.4-2.484 GHz WLAN och 2.5-2.69 GHz LTE (4G). Mer om detta finns på http://www.dovado.com/4G och http://www.dovado.com/LTE

tack!

8

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Fungerar bra! Även med 5-meters usb förlägningskabel. Nu måste jag bara borra hål för kablage och rikta in antennen ordentligt smile

9

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

kenkarniff skrev:

Fungerar bra! Även med 5-meters usb förlägningskabel. Nu måste jag bara borra hål för kablage och rikta in antennen ordentligt smile

Bild säger mer en ... ord wink

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10 Senaste redigerad av G-Man (2011-06-21 11:54:46)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

4GR funkar betydligt bättre nu.
grattulerar, nu är den som den var för fw uppdateringarna, snabb wink men nu även stabil wink

wan->4gr->wifi->realtek usb2 dongle.

http://www.speedtest.net/result/1351146368.png

11

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Här hittar man instruktioner på hur man kan använda NAS funktionen. http://www.dovado.com/NAS

12

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Sam skrev:

Här hittar man instruktioner på hur man kan använda NAS funktionen. http://www.dovado.com/NAS

Tack för länken! d

Tyvärr fungerar inte detta. Routern verkar inte hitta USB-minnet (No valid disks found).
Finns det några andra krav på minnena förutom att det skall vara FAT32 eller NTFS?

Jag har testat två USB-minnen med både FAT32 och NTFS, men utan resultat.

13

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Andreas_C skrev:
Sam skrev:

Här hittar man instruktioner på hur man kan använda NAS funktionen. http://www.dovado.com/NAS

Tack för länken! d

Tyvärr fungerar inte detta. Routern verkar inte hitta USB-minnet (No valid disks found).
Finns det några andra krav på minnena förutom att det skall vara FAT32 eller NTFS?

Jag har testat två USB-minnen med både FAT32 och NTFS, men utan resultat.

Testade precis med USB disk på en helt nyflashad 5.0.5 4GR router. Vanlig WD 2,5" disk utan extra ström med NTFS partition.
http://imup.se/i/wneBZIM79Y.png

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Först och främst: Tack så jättemycket för den nya firmwaren!  big_smile  Den var efterlängtad och jag hoppas att jag äntligen kan koppla ur den gamla D-Link-routern för gott.

Jag skulle testa NAS-funktionen och kopplade in en NTFS-formaterad hårddisk som redan hade några gamla kataloger och filer med å, ä och ö i filnamnen (skapade/kopierade i Win7). När jag ser filerna genom Dovadon så visas _ istället för å, ä eller ö. Skapar jag en ny katalog med hårddisken i Dovado-routern blir det å, ä och ö, men sätts den tillbaka i en Windows-burk blir åäö åäö.

Vad kör Dovadon för teckenkodning? Är det UTF-8 eller CP850? Jag får flashbacks från min D-Link DNS-323 där de helt plötsligt bytte teckenkodning mellan två firmwareuppdateringar. Sedan fick man sitta många timmar med att döpa om filer och kataloger.

Kan man göra något för att gå förbi problemet förutom att sluta använda åäö? Man kan ju i och för sig starta om från scratch med tom hårddisk...

15

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Tack Sam för superservice igår! Nu verkar det dock som om 4G-modemet inte fungerar längre, inte ens i datorn, får kontakta Telenor  smile

16

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag har problem med att mitt E398 modem inte funkar i routern, men funkar direkt i datorn. Den fungerade direkt när jag uppdaterade till 5.0.5 men sen helt plötsligt slutade det att fungera och efter det får jag inte igång det genom routern. Jag har provat att starta om, resetat, bytt usb-uttag.

Jag vet inte vad jag ska prova med mer nu, tips tack!

17

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Mitt modem funkar också direkt i datorn men genom routern så har jag bara en tiondels hastighet. 0.19 Mbsek mot 2,0 direkt i datorn. Nu åker skiten snart ut!
Jag har ett Huawai E1750 och telenor bredband.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

18

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

HondaHasse skrev:

Mitt modem funkar också direkt i datorn men genom routern så har jag bara en tiondels hastighet. 0.19 Mbsek mot 2,0 direkt i datorn. Nu åker skiten snart ut!
Jag har ett Huawai E1750 och telenor bredband.

vad har du för wifi signal?
eller kör du via sladd till routern?

dålig wifi signal kan ge liknande symtom.
då routern saknar indikering på wifi länkens bandbredd så kan detta ge mysko symtom.

19

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag kör både WiFi och sladd, samma resultat på bägge burkarna. Vista med WiFi och XP på sladd.Bra signal på WiFi. Funkade bra innan jag uppgraderade.

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

20

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jaha, nu vill man ju ha både Tellstick OCH en USB disk i 4GR......(tillsammans med E398 förstås).
Då uppstår frågan om man kan ansluta en USB-hubb och köra både Tellstick och USB-disk på, eventuellt då med egen strömförsörjning eftersom jag inte tror att USB-porten kan driva båda + hubben....

Skulle detta vara möjligt??

Hälsar

Torbjörn

21

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

iTemudjin skrev:

Jag har problem med att mitt E398 modem inte funkar i routern, men funkar direkt i datorn. Den fungerade direkt när jag uppdaterade till 5.0.5 men sen helt plötsligt slutade det att fungera och efter det får jag inte igång det genom routern. Jag har provat att starta om, resetat, bytt usb-uttag.

Jag vet inte vad jag ska prova med mer nu, tips tack!

Har samma problem, funkade direkt efter uppgraderingn till 5.0.5 men sedan är det nästan omöjligt att få modemet att ansluta, trost att jag har en signal på 75-80%, 4G så går det inte att ansluta utan att ha varit inne och pillat på modem-setting fram och tillbaka.

22

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Vad händer om du force:ar den till 3G-only läge, och sen restart?

23

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Sam skrev:

Vad händer om du force:ar den till 3G-only läge, och sen restart?

Det har jag gjort, då säger han såhär:

Okänt fel
Vi har svårigheter att upptäcka vad som är fel. Kontrollera följande:

Access Point Name     -
Har jag inte ändrat men provat andra telenor men gått tillbaka till ursprunget

Mottagningsförhållande för ditt USB-modem -     
ligger på 60% men när det funkade var det t och med nere på 50%

PIN kod -
ja den är rätt

Kontrollera att ditt USB-modem stöds av routern
-                 
E398 med v5   

Vid kontantkort, finns det pengar på kortet?
-
har abonnemang och det funkar med modemet i datorn

Problem i mobilnätet? -                                                 
nej det funkar med modemet i datorn.

Vad ska jag prova med? Hjälp mig

24 Senaste redigerad av HondaHasse (2011-06-25 09:12:59)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Efter lite funderande, en bra midsommarafton med god mat och dricka, en natt med god sömn så har jag hittat felet, SBK...........
La in fel "Access Point Name" efter reseten...
Nu funkar den!! Har bara kör några minuter än så länge visserligen, men den gick in diretkt när jag ändrat till "internet.telenor.se" istället för "bredband. internet.se"  roll
SBK = Skit Bakom Knapparna

Hyfsad hastighet:
http://www.speedtest.net/result/1357134031.png

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

25

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Fi ck liknande, men försvann när jag skiftade mellan sierra oh huawei modem ett par gånger, funkat efter det.