26 Senaste redigerad av HondaHasse (2011-06-27 16:10:43)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

HondaHasse skrev:

Efter lite funderande, en bra midsommarafton med god mat och dricka, en natt med god sömn så har jag hittat felet, SBK...........
La in fel "Access Point Name" efter reseten...
Nu funkar den!! Har bara kör några minuter än så länge visserligen, men den gick in diretkt när jag ändrat till "internet.telenor.se" istället för "bredband. internet.se"  roll
SBK = Skit Bakom Knapparna

Hyfsad hastighet:
http://www.speedtest.net/result/1357134031.png

Backat tillbaka till 4.3.3 igen. Tappar kontakten med modemet efter några timmar när jag kör 5.0.5. Gör nu samma sak i 4.3.3. Vet inte om jag orkar fortsätta kämpa med den längre.
Just nu är det modemet rätt in i XP burken och försök att dela ut genom Dovadons WiFi till andra burkar, går inte heller så bra...

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

27

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag måste också tyvärr säga att jag har bytt tillbaka till 4.3.3, med 5.0.5 så tappade vi kontakt med nätet någon gång då och då, kanske varje tredje timmer eller så. Vi hade kontakt med routern, den fungerade som den skulle men ingen internetåtkomst för de datorer som var anslutna, varken via switch/kabel eller trådlöst.

Vet inte vad felet är då den ibland enbart var belastad med två bärbara 10 meter från den som småsurfade...

28 Senaste redigerad av baffa (2011-06-29 15:11:05)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag har exakt samma problem + lite annat.

Har testat med två E1820-modem och E398.

Med E1820-modemen så tappar man kontakten med internet några timmar, man får bryta strömmen eller så fixar det sig självt efter en stund, misstänker att den startar om sig eller så, fast det händer mer sällan än ofta...

E398 fungerar numer endast i routern efter jag testat den där, går inte längre koppla upp sig med telenors program. Tråkigt dock att det tar i runda slängar 10 minuter innan den förmår att koppla upp sig vilket gör connection tracker helt obrukbar.

29

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Prova att utföra en reset av modemet och återställ parametrarna som modemet levererades med, jag gissar att dovadon gör factoryrestore på modemen, då den gör detta med vanliga 3g, varför kina modem där rätt frekvens måste ställas blir åter usa'ade.
Ställer man det manuellt så funkar det, tills modemet kopplas i dovadon.... istället för märke X.

30

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Kommer man åt en NAS disk på 4GR (SMB) utifrån eller är det bara inifrån?

Torbjörn

31 Senaste redigerad av m8e (2011-06-30 21:01:51)

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Bara inifrån. Även ftp är bara inifrån.(alltså hårddisk kopplad till 4gr via usb)

32

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Vill bara meddela att jag just nu har en Tellstick OCH ett USB minne inkopplat på 4GR USB2 uttaget VIA USB-HUBB med egen strömförsörjning och det fungerar alldeles utmärkt.

Till USB minnet skriver jag med nästan 2 Mbyte/sek, läser med c:a 1,8 Mbyte/sek, via SMB och en mappad nätverksdisk
Tellstick fungerar som vanligt.

Hälsar

Torbjörn

33

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej
Det här är mitt första inlägg, hej hej smile

Jag har nyligen skaffat telia abb med ett Huawei E367 modem, som sedan några dagar är ipluggat i en sprillans ny Dovado 4GR v 1.0 jag laddat med med senaste firmware 5.0.5

Det var inga som helst problem att få det att funka - det bara gör det - vad gäller modemet, Ethernet, Wifi med WPA2, och FTP

Men... jag har funderingar på följande:

  • Med nästan precis 24 timmars intervall måste den boota om!  I funktionen Connection tracker har jag valt "Redial and Restart (4GR restarts itself after 3 failed redial attempts) så tydligen räcker det inte att ringa om utan den måste boota om sig själv?!

  • Finns det några slags loggar i den man kan kolla, både på kommunikation, modeminitiering, och interna göromål?

  • Efter två dygn på kvällen gick internet väldigt slött och jag skyllde på molnen, men morgonen efter hade jag 0,3 mbit/s upp (normalt har jag 5 till 11) , men konstigt nog fortfarande det vanliga 1,2 mbit/s upp.  Surfade till 4GR och upptäckte att den svarade väldans slött. Bootade om den och vips så var det full fart igen.  Så något i den kan strula till sig verkar det som.

  • Finns förresten någon "known issues" wiki eller så?

  • Jag har stoppat ett 2 GB minneskort i modemet, och 4GR ser det och det funkar med FTP. Men det listas som bara 1 GB. Minnet är helt orört sedan köp och formaterat FAT. Kanske p.g.a. filsystemet fel storlek visas.  Givetvis bör man inte ha icke journalförande filsystem på lättbortkopplingsbart minne ändå. Jag har sett en del kör NTFS vilket ju är OK (men finns en del olika dialekter).  Vilka filsystem stöds? Till exempel ext4 ?

  • Jag lyckas inte ansluta till nämnda minne via SMB trots att jag följt http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=34 . Varken medelst Windows XP eller Linux Mandriva.  Något tips? (Å andra sidan har jag alltid haft sjuka strul med Microsoft nätverk. Önskar den hade haft NFS.)

34

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Telia droppar troligen efter 24timmar, då uppstår det du beskriver.
Nej inga publika loggar i dovado ännu.
Kontakta dovado support för lösning.
Kolla dovados webbsidor, mer nej.
Stöder bara dom som anges, jag har inta ännu fått linux fs att funka.
Har du bootat om routern xxxx gånger efter varje delmoment vid aktivering av smb/ftp och förändring av inställningar.

Routern stöder ej rehash... utan måste bootas om. Så 80tals windows wink

35

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Tack för svaret smile

Japp, bootat om några gånger, SMB fortfarande inte igång. Men min erfarenhe tav XP och nätverk är inte god, och jag är inte så van vid SMB på Linux heller.  Ska kolla närmare på det.

Det konstiga med att den bootar om är att den ju var inställd på att boota om först efter 3 misslyckade återuppkopplingsförsök.  Har ställt den på att bara försöka återuppkoppla och se om det funkar ändå.

Nytt problem i morse: var tvungen att plugga i/ur modemet, reboot hjäpte inte... kan var problem i modemet Huawei E367.

Angående storlek på flashen: den rapporterar storleken som 1 GB. men jag kan lägga 2 GB data på den, så ... OK.  drygt 3MB/s FTP.

Ska formatera om till NTFS-3g och se om det funkar.

Testar några dagar till, hör av mig.

36

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Gör det P Out

37

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

iTemudjin skrev:
Sam skrev:

Vad händer om du force:ar den till 3G-only läge, och sen restart?

Det har jag gjort, då säger han såhär:

Okänt fel
Vi har svårigheter att upptäcka vad som är fel. Kontrollera följande:

Access Point Name     -
Har jag inte ändrat men provat andra telenor men gått tillbaka till ursprunget

Mottagningsförhållande för ditt USB-modem -     
ligger på 60% men när det funkade var det t och med nere på 50%

PIN kod -
ja den är rätt

Kontrollera att ditt USB-modem stöds av routern
-                 
E398 med v5   

Vid kontantkort, finns det pengar på kortet?
-
har abonnemang och det funkar med modemet i datorn

Problem i mobilnätet? -                                                 
nej det funkar med modemet i datorn.

Vad ska jag prova med? Hjälp mig

Fick samma meddelande på min 4GR också, trots 90% täckning. Svaret var att Dovado inte har stöd för alla E398 modem, endast de modem som har firmware version från 11.207.XX till 11.209.XX. Börja med att kolla det...

38

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Sam skrev:

Greetings everyone,

DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5:



We would also like to point out that we have included a NAS (Network-Attached Storage) server functionality together with an embedded FTP (File Transfer Protocol) server in the DOVADO 4GR, allowing you to share your files at home amongst all your computers by attaching a USB storage device to one of the USB ports on the router. Quite nifty, indeed!

Quite nifty? Fantastic, great service would be a better way to put it in my humble opinion!

Currently running an old 120 gig drive and everything seems to work great, my nslu2 will be retired as it seems :-)

Only one thing missing in the smb config as far as i can tell; there doesnt seem to be an option for setting workgroup name? Not a big deal really but would be a nice feature.

/a very happy 4gr user

39

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej Sam,

4GR : 5.0.5 firmware är borta från nedladdning, vad betyder det??

Torbjörn

40

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Morganlej skrev:

Testar några dagar till, hör av mig.

Fick strömcykla 4GR igen sad
Skapat "ticket" med detta som huvudproblem och lite andra frågor.

Funderar på att sätta den på klocka som stänger av den under natten, men då lagrar den kanske inte all trafikräkning?



Formaterat flashen under Linux till NTFS-3G, funkar.

Mysko: med sprillans nytt microSD, 2 GB FAT32 fick jag 3,2 MB/s, med NTFS-3G bara 2,1 MB/s vid skrivning av jättestor fil. (1,6GB)
I båda fall via ethernet, samma flashminne, dator och FTP program, och ingen annan trafik.
Är det journalföringen som kostar så mycket overhead?
Jag ser att ibland stannar den till uppåt en sekund, kanske cache, men jag noterade inte det beteendet med FAT.
Ahhh kan det vara så att trots formatering så vet inte minnets controller att blocken inte innehåller data, så det är garbage collection man ser?  (se http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM )


Fortfarande ser mina och frugans Linuxmaskiner bara den enda Linuxutdelade SMB, inte dovadons. Sonens MS XP inget alls utdelat på nätverket...  Problemet är nog skit bakom knapparna, frågan är bara på vilken sida om vilka knappar wink
(Alltså är det mitt eller burkens fel, och vilken burk...)


Har inte tid att testa mer nu, måste jobba...

41

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

smile  Hej! Jag och den förening jag tillhör bestämde oss för att gå ifrån trådbundet internet till TeleNors 4G mobila internet. Vi delar det med Dovados 4GR rauter trådlösst till våra fem datorer med hyfsat resultat. smile    sad    Problemet som vi har är att signalstyrkan från rautern inte är tillfredsställande då avstånden från dessa fem datorer är över 50 meter inomhus. sad  neutral  Frågan är, vad göra? Skall vi ev. skaffa oss en till rauter, med betydligt högre signalstyrka, och koppla den till Dovados 4GR för att öka prestandan eller kommer det någon uppdatering i nära framtid som ökar signalstyrkan så vi kan sära på oss och inte behöver sitta i knät på varandra.  neutral

42

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

smile Hej igen! Glömde att säga att vi har två st skrivare över WiFi som fungerar utmärkt tillsammans med alla datorer i nätverket! smile

43

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

50m avstånd inomhus motsvarar 150-200m utomhus. Ställ om routern till 802.11b/g och prova därifrån. Använd WLAN kanal 1.

44

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Är det någon Wlan kanal som är bättre än nån annan för räckvidden inomhus eller gäller bara kanal 1 för b/g och inte n?

10 PC genom E398

45

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Att köra 802.11N är inget bra idé vad gäller täckning. Den är bara bra för hastighet. Vill du ha distans, då ska man köra 802.11b/g. Kanal 1 är den lägsta kanalen på 2400Mhz, och har minst störning från andra apparater som kör på samma frekvensområde (bluetooth, mikrovågsugn, DECT telefoner, 4G/LTE, osv).

Tumregeln för att testa distans på en WLAN router är att egentligen testa hur långt den här kombination når:

- 802.11b (only)
- kanal 1
- 1Mbps (inte AUTO).

Tack

46

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Tack!

Var bara nyfiken. Jag klarar mig bra med N-täckningen hemma (villa).

10 PC genom E398

47

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Jag får problem med min dovado att det trådlösa låser sig typ varannan dag,sen går det inte connecta. Omstartar den med strömbrytaren så går den som tåget 2 dygn till ganska exakt.
Delar även ut en extern hdd på usb 2, den verkar dock ha dålig bandbredd så den hackar filmerna ibland ganska hårt?

48

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Hej!
Ni som har problem med nerkopplingar, skicka in en supportticket så ska vi titta ordentligt på det här med programmerarna i nästa vecka. Nämn gärna ert användarnamn här och vilka firmwares ni haft tidigare.

http://www.dovado.com/contactsupport

49

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

Samma problem som många andra här.. Tappar kontakten med internet efter x antal timmar, x varierar mellan 1-6 nånstans gissar jag. Brukar alltid vara nere efter natten. Massvis med gånger på dagen också. En omstart med av / på knappen hjälper. Sen går det ner igen. Kör ett E367 och har fungerat perfekt tills 5.0.5 . Har en pågående diskussion med supporten, men det blev helt tyst efter jag med deras hjälp skickade in en logfil för ett antal dagar sen. Hoppas det är för att de letar efter felet och inte blivit mållösa. Det här funkar inte i längden dock, nu lever Dovado på goodwill, orkar inte starta om routern 10 ggr om dan. Det blir en annan router om det här inte fixas.

50

Sv: DOVADO 4GR firmware update, v5.0.5

tappar modemet som är uppkopplat enl led, 4gr visar disconnected(reconnecting) i timmar, manuell återanslutning funkar ej.
samma symtom som på umr strömmen måste dras, eller usb modem ur och åter i porten, bara usb2 funkar.