1

Tråd: data.tre.se fungerar inte längre för mig

Hej,

Sedan i helgen kommer jag inte längre ut på nätet med APN: data.tre.se
Det är det som är förinställd i mitt 3G kort (Option GlobeTrotter 7.2 Ready)
Varken under Linux eller under Windows Vista fungerar det. Datorn får ett IP-adress 10.x.x.x men jag kan inte surfar.
Ringde till Tre kundtjänst och dom felsökte. Försökte med att skapa en färjanslutning men det fungerade inte heller. Först när vi byte APN: till bredband.tre.se då fungerade det igen.
Killen vid Kundtjänsten visste inte varför det inte fungerar med data.tre.se men han sa att jag skulle istället använda bredband.tre.se. Det skulle vara standard nu på alla mobila bredband idag. data.tre.se används normalt bara av mobiltelefoner.

Dummt bara att modemet inte kommer ihåg inställningarna efter en reboot. Måste först ändra från data.tre.se till bredband.tre.se för att kunna surfar mobilt efter varje ny start av datorn. (under Windows Vista).

Någon med samma problem?

2

Sv: data.tre.se fungerar inte längre för mig

Kan du inte spara inställningarna i mjukvaran?

Testa den senaste från option.
http://www.mobilabredband.se/files.php? … lCards.zip

7.2mbit uppgaderingen har kommit till kortet på options sida också, vet inte om de har släppt den en dock.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: data.tre.se fungerar inte längre för mig

Provade med den programvaran istället. Men när jag hade installerad den, så hittade han inte modemet. Startade om datorn och provade igen. Men programmet sa bara "No device found".

Deinstallerade den versionen igen, och installerade programvaran från Tre's hemsida. Då gick det igen. Men APN är per default data.tre.se . Kan ändra den, och klicka på "Save APN". Men så fort jag har startad om datorn, så visar han igen APN: data.tre.se

Men ok. Så länge jag kommer ihåg att ändra APN'en så fungerar det för mig.
Men jobbigt att det fungerade perfekt med data.tre.se förut, och nu bara med bredband.tre.se.

/Geraner

4

Sv: data.tre.se fungerar inte längre för mig

Tänkte bara lägga till, att det slutligen gick att spara APN'en bredband.tre se, så att modemet kommer ihåg det efter varje nystart. smile