1

Tråd: Nybörjare inom det mobila med oförskämt instabilt bredband

Hej, jag har ett nyinköpt mobilt bredband, Telenor Fastpris 16 mbit, som jag tycker trasslar lite mer än väntat.  hmm

Till att börja med så bor jag i centrala Göteborg, inom 4G-området - det vill säga det område som ska ha bäst täckning. Ändå saknar det helt täckning ibland, vilket gör det omöjligt att över huvud taget ansluta till internet. Ibland (alltså inte någon gång om dagen, utan otaliga gånger i timmen) slår det till och med av helt spontant, om detta beror på bristande täckning eller något fel på modemets hårdvara vet jag inte. Hur troligt är det att jag fått ett söndrig modem liksom? roll

Som bäst har jag kommit upp i 3-4 Mbit/s, det vill säga en fjärdedel av den tänkta hastigheten (jag vet att man aldrig kan maxa det, men ändå...) Kommer man inte upp i mer än den hastigheten fastän jag betalar för 16 mbit/s så kunde jag ju lika gärna ha tecknat ett abonnemang för 6 mbit. Fast hade Telenor informerat om det, att det inte spelade någon roll vad jag väljer för att jag ändå kommer att landa på samma hastighet  i praktiken oavsett, så hade de ju förlorat på det.

Jag har en alldeles vanlig öppen lägenhet med många fönster och sitter inte och surfar från ett kaklat badrum. Därför måste jag fråga, vad är medelhastigheten för användare i ett sånt vältäckt område som mitt? Hastigheten hade ju varit förståelig om det vore så att jag bodde ute på bygden, men det gör jag ju inte. Ska verkligen min mobiltelefon med surf upp till 6 mbit/s gå betydligt fortare från samma vardagsrum? Och varför suger mitt mobila bredband medan mobiltelefonen surfar ypperligt från en parkeringskällare under jorden? Surfen på mobiltelefonen dör ju aldrig, så varför gör bredbandet det?

Ledsen för lång tråd, men ville inkludera så mycket som möjligt så att ni känner till bakgrunden. Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Det är fortfarande öppet köp nämligen, kan det bli bättre eller borde jag lämna tillbaka det? Borde jag ändra till någon annan operatör?

Tack på förhand, Kim  wink

2

Sv: Nybörjare inom det mobila med oförskämt instabilt bredband

Bygden kan ha oförskämt bra täckning med sina öppna landskap.

vad har du för operatör på mobilen är det telenor där med?

När problemet återkommer med det mobila bredbandet, prova då att koppla datorn till mobilen och surf via den för att se om samma problem uppstår där.

Är det samma operatör och det fungerar avsevärt mycket bättre från mobilen så är defeinitivt nåt fel.

prova gärna det mobila bredbandet på ett annat ställe och med samma / annan dator för att se om samma fel uppstår

Vad är det för operatör på de respektive abonnemangen?

3

Sv: Nybörjare inom det mobila med oförskämt instabilt bredband

Jaha, jag förstår att jag resonerat fel där med bygden kontra städer, även om det inte alltid är så svart/vitt. Abonnemangen skiljer åt, men jag har varit över halva Sverige med min mobil och aldrig tappat täckning, därför är det så frustrerande att sitta i centrala Göteborg och knappt kunna ansluta till internet och besöka sina vanliga bokmärken.

Till mobilen har jag Telia.

Ska testa dina tips! Gå utomhus med datorn, till exempel.

4

Sv: Nybörjare inom det mobila med oförskämt instabilt bredband

Lämna tillbaks Telenor abonnemanget.
Om du är nöjd med Telias täckning kan du prova att ta ett surfabonnemang hos Tele2 som använder samma 3G-nät som Telia.

5

Sv: Nybörjare inom det mobila med oförskämt instabilt bredband

Som sagt, testa på lite olika ställen om du har samma problem

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044