1

Tråd: Linköping

Äntligen!
Tele2 kom med 4G till Linköping i natt.
89.45/9.15/26 ms
cool

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: Linköping

Trevligt !

Kan du köra 4G på 4GR nu då ?

Torbjörn

3 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-06-01 23:46:57)

Sv: Linköping

Nej inte 4GR. Betan som är stabil med min e398, stannar på 25 mbit.
Jag får lösa det tillsvidare med någon dator i garderob som router.

Jag blev uppkörd vid 2 i natt av min 16åring som betedde sig som om det var födelsedag o julafton på samma gång.

Vi måste bo PÅ masten -vi har 90 mbit* oavsett i vilken ände av huset vi sätter modemet. Och jag som funderat en massa på riktantenner.  smile  big_smile  cool

Det är såklart glädjemätningar på bredbandskollen och Speedtest, men ändå. Ska göra en skarp nedladdning i eftermiddag via ftp o se vad jag får.
Nu ska jag sticka och jobba...men det tar emot lite :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: Linköping

kannon,,,,, grattis

WOW Nörd:)

5

Sv: Linköping

Jag kollade täckningskartan hos tele2, mitt tjat på dem har lönat sig, det ser ut som de byggt nätet runt mitt hus! cool
Jag behöver nog ingen riktantenn....ingen microvågsugn heller, bara att hålla popcornen utanför fönstret så micrar tele2 åt mej. tongue
Däremot behöver jag ett extra e398, om någon har ett över.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: Linköping

Verkar som det fanns men nu får jag inte inte in några signaler för 4g längre.. sad

WOW Nörd:)

7

Sv: Linköping

Om arb pågår så blir det lite fram å tebaxx.

8

Sv: Linköping

Jag pratade precis med en av sönerna som skolkar :-( 87 mbit.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

9

Sv: Linköping

Alltså har Tele2&Telenor börjat få 4G nät i LKPG nu då. Mycket trevligt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Linköping

ja väntans tider är över.. måste bara fixa till så modemet inte bara sticker och söker ny com-port hela tiden..

WOW Nörd:)

11

Sv: Linköping

Vi använder en dator som router just nu, och i vårt gamla hus finns gå-in-garderober där det sitter ventiler , som inte längre används utan det sitter 7cm frigolit ovanpå den gamla fasaden som täcker de gamla ventilerna.
min äldste son kläckte att likväl som plast typ polypropen, PET och annan microvågssäker plast släpper igenom radiovågorna, borde inte frigolit, som till 98% är luft göra det också?

Vi provar. Det som händer är ganska underligt. download blir i princip oförändrad, ca 88-90 mbit, men upload ökar ända upp till 24,5 mbit. Ping  som bäst 17ms typiskt kanske 25-27. Detta är i o för sig bredbandskollens glädjekalkyler.
Vi laddade på annan plats ner 1 gig över ftp. 2 minuter 21 sekunder. 57 mbit. Men det är ju med ftp, och inte säkert att den gick på för fullt.


Jag tror jag skippar riktantenn  big_smile ...Idag är jag en mycket nöjd Tele2-Kund.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: Linköping

Jag har kört Dovado 4GR under förmiddagen i 4G-nät, och kan till alla förhoppningsfulla rapportera full stabilitet i 4G nätet.
Jag har 100% anslutning enligt 4GR. Det kan ju förklara mina goda hastigheter.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

13

Sv: Linköping

Hur mycket bandbredd (nedströms är ju mest intressant) har du genom 4GR ?

Jag antar att det inte är signalstyrkan som nu sätter maxgräns för throughput utan 4GR som slår itaket ??

Hälsn
Torbjörn

14

Sv: Linköping

Betan är strypt. Den färdiga versionen kommer räcka till för de hastigheter jag får.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

15 Senaste redigerad av Sam (2011-06-01 21:57:52)

Sv: Linköping

Betan är strypt avsiktligt pga ett unikt teknisk hinder hos en av operatörerna vi håller på att lösa. Fråga inte vilken. Som ostrypt funkar den väldigt bra med de flesta operatörerna vi kör med, och hastigheterna varierar allt från 60-90Mbps beroende på .........ja......allt vad gäller mobilt bredband rent sagt. :-)

Vad gäller nya features o fixes, som ni har läst tidigare så kommer bland annat NAS/FTP Server, WLAN fix till iOS + Intel, massa nya 3G modem och lite annat.

Vi behöver bara lite mer tid innan vi är nöjda med allt. Vi kan inte ha en 25Mbps produkt ute när vi är fullt medvetna att den klarar av minst 2-3 gånger det och ni förväntar nånting snabbare än DOVADO 3GN.

Under denna lång helg så testar vi uptime på 4G på alla operatörer. Hittills ser det lovande ut, även utan hjälp av Connection Tracker.

Keep the faith.

Tack

16

Sv: Linköping

Testat inne i Lkpg City.. hastigheten varierar.. från 80-92m/bit ner och 25-35m/bit up

Går ju inte klaga.. det är ju allt en liten plastbit som ska ta i mot signalerna big_smile

WOW Nörd:)

17

Sv: Linköping

35  upload. Nu jäklar ska jag testa med reflektor! jaghar bara 25 upp. Jag har, om inte nån av ungarna gör ofog,  88 eller mer, bara någon enstaka mätning över 90 (connection manager har haft staplar upp till 96 mbit) och en upload som vanligen är mellan 22-25.

Jag har en konstruktion på gång som ska in i ventilen där e398 sitter. (Sonen i vars garderob grejjerna står tycker jag är patetisk, han tycker det räcker med de hastigheter vi har, men jag kan lätt bli lite manisk med sånt där, vill se om jag kan kräma lite till.

Jag måttar till en bit aluminiumfolie. hög som e398, och så lång att den kan täcka bakom så utan att störa modemets "synfält". Sen laminerar jag den, så den blir lite mer hanterbar. Sen gör jag en konstruktion som i form nästan ser ut som ett armborst, med reflektor som "pilbåge" och E398 vid "pilspetsen".

Jag ska se om det ger någon effekt på upload. Det går ju knappast säkerställa snabbare ner, däremot om jag gör fel kommer jag märka det.  roll

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

18

Sv: Linköping

hoppas bara reflektorn hjälper... så att den inte stryper signalerna istället..
Skulle vara lite tråkigt.. tongue

WOW Nörd:)

19

Sv: Linköping

Att gå från 8-10 megabit i 3g till nära 90 mb ner och över 20 upp, med drygt 20 ms ping i 4g:
De senaste 2 dagarna har varit väldigt känslosamt. Jag har försökt beskriva den inre lycka jag känner men har svårt att finna orden.
Jag fann ett klipp på youtube som visar något av det jag känner:
http://www.youtube.com/watch?v=IL2YRDzpTL4

När jag vill hämta något på nätet, så bara...Baeewosssh....är det hemma.  lol

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

20

Sv: Linköping

Haha. den är bra.. det är lycka  det.. tåren i ögat...  big_smile

WOW Nörd:)

21

Sv: Linköping

Lite kul är det. Jag flyttade till detta huset 99. När vi drog in fjärrvärme 2001 vill jag att de skulle dra ett tomrör så jag skulle kunna undvika grävning när fibern skulle in. Det har fortfarande inte hänt. Alla bostäder runt oss, förutom vårt lilla villaområde har fått fiber. Liksom varenda stuga på landet pga alla möjliga stats och EU-stöd.

Jag har tjatat på stadsnätet, och diverse operatörer.
När jag tecknat mej för Tele2 4G så hörde ett företag i stan av sig. De hade en idé om att gräva i trädgårdarna och ansluta till stadsnätet.  Med allt som skulle fixa sig tänkte jag att det kunde vara klart till mina 18 månader hos tele2 var slut. Jag tyckte det var värt att lägga 25 tusen -eller mer- för att få 100 mbit.
Tills i förrgår. Om jag har stabilt 88/20+ med bra ping som kommer bli bättre är mitt behov av fiber inte så viktigt längre.
4G -även om det när nätet blir befolkat kommer bli hälften så snabbt- täcker väl hela familjens behov. I den mån fiber är aningen bättre, så är det mer värdefullt att kunna ta med sig Dovadoroutern och 4G på semestern. I din mån fiber är bättre- Om någon gräver av en kabel har jag det bättre med 4g, då det bara är att byta mast med lite sämre hastighet.
Och det är ju inte slut där. Det kommer snabbare o bättre tjänster i framtiden.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

22

Sv: Linköping

Jag gläds med dig!
Återstår dock att se vad som händer när 200 andra abonnenter ska dela samma mast som du... Kommer kapaciteten att räcka? Både med avseende på mastens kapacitet men också i operatörens backbone.

Jämför man med 3G så har problemet ofta varit kapaciteten fram till basstationerna. Där verkar det ha varit snålt tilltaget i många fall. Man kan bara hoppas nu att de byggt ett _häftigt_ backbone för 4G. Om 200 kunder på en mast skall ha 80 MB/s var så krävs en hel del i backbone.

23 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-06-03 12:50:05)

Sv: Linköping

Självklart är detta siffror som inte kommer hålla för evigt, men jag tror -hoppas- att det kommer vara bra nog.

http://www.utsikt.se/utsikt/nyheter/201 … /index.xml

En av sönerna gjorde test hos kompis som bor mer centralt och fick bara 30mbit. Men även det var  mer än vad jag hade räknat med ursprungligen.
Vi kör iptelefoni här och sedan vi avslutade adsl har det varit bekymmer, så vi har fått koppla över till annat nummer (Tele2 hemtelefoni över mobilnätet). Med 4G är det stabilt igen. Inte bara att hastigheten är högre, det är också en jämnare leverans.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

24

Sv: Linköping

Länken funka inte... ÄR det om man kan skriva upp sig som byalag.. eller att dom drar fiber  fram till masterna.. Låter det.. men ip-tele genom mobilnätet.. ne inte ännu.. får bli lite stabillare innan... 30m/bit är ju kannon...

WOW Nörd:)

25

Sv: Linköping

jag redigerade länken.
Jag har kört iptelefoni flera år över adsl, och har provat över mobilt bredband tidigare. Problemet var att kombinera fem personers nätanvändning (och vi är ingen normal familj när det gäller nätanvändande roll ) med IPtelefoni och annat som kräver stabil förbindelse.

Nu kör jag iptelefoni från flera leverantörer samtidigt och det finns inget att anmärka på vad gäller stabilitet och ljudkvalité..inte än i alla fall, under de få dagar jag haft 4G. Den tar knappast mer än några promille när samtal är igång. Skulle också tro att en stabil ping under 30ms gör sitt till.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/