1

Tråd: E398 söndrigt

Hej!

Jag har haft Tele2 4G sedan mitten på Januari. Har varit lite småstök ibland med 4G uppkopplingen men ändån helt ok.

Sedan för ett antal veckor sedan började jag tappa 4G anslutningen minst 2 till 3 gånger per kväll. Fick gå ner på 3G en stund sen gick det bra att gå upp på 4G igen.

I förra veckan dog 4G totalt för mig. Ringde upp och efter 3 samtal så fick jag svaret att jag var tvungen att kolla på andra platser för att se om det var masten som krånglade. Gjorde detta men fick ingen 4G någonstans i Karlskrona. Tydligen har modemet gått sönder och klarar bara 3G nu mera.

Ett nytt modem är påväg. Tänkte bara höra om fler har haft samma problem?. Verkar inte som om hårdvaran riktigt är i synk med hastigheterna. Kan ju koka ägg på modemet när jag kör 4G :-)

MVH
/Truecaine

2

Sv: E398 söndrigt

Samma sak hände mig för tre veckor sedan. Ingen 4G alls trots att det funkade för grannen. Jag fick bara 2- och 3G. Efter att fått ett nytt modem funkar allt bra igen.

10 PC genom E398

3

Sv: E398 söndrigt

Fick det nya modemet idag men det fungerar inte iaf..

Nu tror de att SIM kortet har pajjat också..

4

Sv: E398 söndrigt

Nu e det 5:e modemet påväg till mig... Fortfarande har inte 4G fungerat.

Tele2 har asså skickat 3 SIM-kort och 4 modem till mig..

Fick ett tips här om att köra dubbla USB-kablar för att kunna kräma ut mer ström. Har inte provat ännu men skall göra det nu.

Men vad e det med Tele2? De kan väl inte tro på allvar att det e fel på alla modem de skickar?

5

Sv: E398 söndrigt

Mitt andra modem verkar också kajko nu, har vägrat att koppla upp annat än 2 o 3G de sista dagarna. Jag tror dock inte det är brist på spänning/ström i mitt fall efterdom jag provat i minst 3 olika PC.

10 PC genom E398

6

Sv: E398 söndrigt

Dom jag labbat med har strulat, allt från hårdvara drivrutiner till rena 4g nätsproblem.

4g känns lite beta, men har funkat bra nu några månader.

7

Sv: E398 söndrigt

Förvånansvärt nog så funkade modemet klockrent när jag stoppade in det i 4GR:en igår. Det har nu gått i snart ett dygn utan strul.

10 PC genom E398

8

Sv: E398 söndrigt

Detta är ett skämt!!!

Idag fick jag mitt femte modem och det fungerar inte att köra 4G nu heller...

Har nu varit utan bredband i ca 5 veckor. Detta är löjligt!!!!

Blir till att ringa imorgorn igen till dem... Men jag vet ju redan att de inte kommer kunna lösa det denna gången heller.

9

Sv: E398 söndrigt

Vilket APN kör du?

10

Sv: E398 söndrigt

4g.tele2.se

11 Senaste redigerad av Sam (2011-06-22 22:42:27)

Sv: E398 söndrigt

Har du testat med datorn utomhus och borta ifrån allt som strålar på 2.4GHz bandet? Se till att stänga av WLAN på datorn om den är igång.

12

Sv: E398 söndrigt

Jag provar på olika ställen i Karlskrona. Hade full täckning på 4G här hemma innan det la av för 5 veckor sedan. 'Skall ta med detta modemet imorrn och prova på jobbet men det lär bli samma resultat.

13

Sv: E398 söndrigt

En intressant sak upptäckte jag nu...

I dovadon så säger den att jag får 4G och jag får en hastighet på ca 4Mbit ner och 1Mbit upp.

Om jag sätter modemet i Datorn direkt får jag bara 3G och 0.3Mbit ner och ungefär samma upp.

Detta e ju helmysko.. kör på 4g.tele2.se

14

Sv: E398 söndrigt

Har du provat med en annan dator?

15

Sv: E398 söndrigt

Jajjamen 5 olika datorer.. Idag sitter jag med modemet på jobbet. Fungerar inte i jobbdatorn heller.

16

Sv: E398 söndrigt

Truecaine! Du är en vandrande Bermudatriangel för 2.6GHz!! Nån måste dokumentera dig för vetenskapens skull!  lol

17

Sv: E398 söndrigt

mmm, Jag måste ha ätit något för ca 5 veckor sedan som strålar utav bara faan..

18

Sv: E398 söndrigt

Har pratat med Tele2 nu... De provar att skapa om hela mitt abonnemang...

19

Sv: E398 söndrigt

Hej !

Undrar om Tele2 har riktig koll ?

En liten berättelse om mina problem.
Teckande fredag för 2 veckor sedan ett Tele2 4G.
Modemet hittade inga 4G nät alls i Uppsala (åkte runt med bil). Felanmälde till Tele2 support på kvällen.
På lördagen var jag in i The Phonehouse butik och fick byta modem och testade för säkerhets skull i butiken med min dator.
Det fungerade klockrent 45Mbit !
Kom hem (6 kvarter bort) och hittade inga 4G nät !!
Körde runt med bilen på (lördags-)kvällen och hitatde bara nät inom en radie av ca 300m runt The Phonehouse butik i centrala Uppsala. Gav då upp och lade ner 4G-projektet.

På onsdagen innan jag packade ner sakerna för att åka till The Phonehouse butik och returnera "skräpet" kopplade jag ändå in modemet för en sista fåfäng kontroll.
Resultat: 45MBit vid köksbordet !!! VTF....
Var det så att alla utom en basstation varit avslagna i Uppsala eller kan detta berott på modemet eller SIM-kort ?????

Tog modemet och datorn med till jobbet på andra sidan stan. (ca 1 km söder The Phonehouse butik ) och hade knappt 4G täckning. Ringde Tele2 support som tittade på var det fanns basstationer.
Det skulle finnas en basstation ca 300 m ifrån mitt arbete I RIKTNING mot The Phonehouse butik där det uppenbarligen finns en (fungerande) basstation i närheten.

Var det så att basstationen nära mitt jobb också var avslagen/trasig???

Efter dessa problem som jag uppfattar som Tele2-problem hävde jag avtalet och lämnade tillbaka "skräpet" till The Phonehouse butik.

/Erland

.

20

Sv: E398 söndrigt

Jag har samma problem med att 4G ibland "dör" och att man får köra 3G. Spelar ingen roll om om jag stänger ner "Mobile Partner", drar ur modemet, ställer in den på "4G only", startar om datorn osv.

Det enda som löst det hittills för mig är att jag ansluter modemet till min gamla dator, då hoppar 4G igång igen, och sen kan jag flytta över modemet till min andra dator.

21

Sv: E398 söndrigt

Hej!

Ville bara informera om att mitt 4G fungerar nu igen. Det var inte fel på varken modemen eller sim-korten utan någonting med abonnemanget var galet. Det tog "bara" 8 veckor för tele2 att fixa detta :-(

Fick 2 månader gratis som kompensation.

tack för alla tips osv...