1

Tråd: Instabilt nät

Hej

Jag börjar bli mycket irriterad över Telenor och hur min uppkoppling beter sig. 

Jag kör via en router HuaweiD105 (nyare firmware går ej att finna, utgången hos huaweidevice.com) samt en Huawei 1820 sticka (nyaste firmware enligt filarkivet här).

Hursomhelst så blir nätet som sirap eller så går uppkopplingen helt ner tidvis, flera gånger under senaste veckan under kvällstid.

Jag misstänker själv att Telenor har nätproblem men surrar man med supporten så vill de bara flytta stickan till en dator och inte köra via routern......

Ångrar bittert att jag sa upp min råstabila ADSL uppkoppling från Bredbandsbolaget... tongue

Åsikter om Telenors uppkoppling ?

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

2

Sv: Instabilt nät

Jag har kört mobilt bredband i telenors nät med en e367 senaste månaden, har fungerat stabilt och mellan 5 och 7 mbit typiskt. Nu ligger telenors 3gmast 300 meter från fönstret, så jag har haft bra förutsättningar.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Instabilt nät

Ljungdahl skrev:

Jag har kört mobilt bredband i telenors nät med en e367 senaste månaden, har fungerat stabilt och mellan 5 och 7 mbit typiskt. Nu ligger telenors 3gmast 300 meter från fönstret, så jag har haft bra förutsättningar.

Ok......

Jag har ännu bättre förutsättningar med en mast som jag troligen är ensam om att använda..... känner inte till någon granne som kör mobilt. 100m från fönstret.

När det funkar så ligger jag stadigt på 11-12 Mbits, men när det blir "sirap" eller helt går ner så är det
klart irriterande...... tongue

Misstänker själv att det är routern som inte riktigt hänger med men ledtrådarna är få trots "debug" mode routerns log. 

Annars så är det nätet helt enkelt om en bunt "toktankare" tar övertaget över bandbredden... ???

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4 Senaste redigerad av nhu (2011-05-29 04:54:39)

Sv: Instabilt nät

Min anslutning till Telenor är milt sagt instabil. Förra veckan fungerade det ibland (med en massa avbrott) med 3G men i går var det helt omöjligt och nere i nån kbit/s (lördag ?). Efter att ha flyttat riktantennen och härjat med inställningarna så fick jag på natten igång 3G igen och nu klockan sex på morgonen har jag liitet under 2 Mbit/s. Det verkar som om de har problem med kapaciteten åtminstone här i Arboga. På morgonnatten brukar det gå an men på kvällen är det uruselt.

Jag kör med kontantkort och internet.telenor.se, Huawei E1550 och Dovado UMR med 11 dB riktantenn.

5

Sv: Instabilt nät

Jo nu har det funkat prickfritt sedan igår efter att jag  "härjat på" med supporten om mina
utmaningar. (och dömt ut tjänsten... tongue )


Det fanns kanske nåt att "skruva på" för nätteknikerna..... ??

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile