1 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-21 10:29:40)

Tråd: Vilken operatör? Förslag på lösning

Hej!
De senaste 6 åren ungefär har jag kört på ett mobilt bredband från telenor, med en hastighet på ca 0.4Mbit/s ner.
Det finns ingen gräns för hur mycket data man får ladda ner varje månad. Dock kommer man inte så långt på 0.4Mbit/s.
Jag har en sådan här router. http://techworld.idg.se/polopoly_fs/1.90932!imageManager/ea854655.jpg
Så det är smidigt att både köra över wifi med laptop/mobil och kabel till övriga datorer/Xbox/playstation.

I alla fall så har jag märkt de senaste dagarna att det står "H" i min mobil här ute i skogen, så idag testade jag att uppgradera till "Surf plus" på mitt tre abonnemang i mobilen och det visade sig att jag nu kan få ca 2Mbit/s då jag laddade ner i 250KB/s.

Nu har jag lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra. Antingen kör jag ju på det jag har, segt men ganska smidigt med routern så att vi kan dela till alla datorer.
Eller så byter jag till något annat... Men frågan är till vad. När jag testade nyss genom att dela wifi från mobilen så gick det ju mycket snabbare att surfa och youtube videos kunde man till och med kolla på utan att man blev stoppad av att det buffrar för sakta. Till skillnad från det mobila bredbandet jag kör nu där man måste göra något annat i 10 minuter till videon har buffrat en stund.

Har alla operatörer en gräns på mobila bredband? Det känns inte som en gräns på 20GB kommer räcka till när man laddar ner i ca 250KB/s. Det är ofta stora uppdateringar/nedladdningar av spel på Steam t.ex. då är det jag kör på nu bra när det inte finns någon gräns, dock tar det väldigt, väldigt lång tid att få ner det istället.

Ett måste är en router så att vi kan dela internet anslutningen genom kabel till alla datorer. Finns det något abonnemang där man får med router kanske? Eller köper man det från annat håll?

Jag skulle behöva lite tips. Hur hade ni gjort? Ursäkta om jag skriver lite rörigt, jag hoppas det inte var allt för jobbigt att läsa..
Tack på förhand.

2

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Du kan köra vilken 3g operatör som helst alla använder usbmodem, köp sedan en sådan här.
http://www.webhallen.com/hardvara/12800 … _tl-mr3420

Eller om du inte vill binda dig så köper du ett modem med kontantkort från telenor, ringer till telnor och uppgraderar ditt bredband till högre hastighet och stoppar sedan in i kontantkortsmodemet och in i routern.

Jag rekommenderar att inte binda 24 månader på 3g då det händer så mycket på bredbanddsfronten, 12 är lagon 18 max.

vart håller du till, kanske det är mer utbyggnad på gång?

3

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Du kan köra vilken 3g operatör som helst alla använder usbmodem, köp sedan en sådan här.
http://www.webhallen.com/hardvara/12800 … _tl-mr3420

Eller om du inte vill binda dig så köper du ett modem med kontantkort från telenor, ringer till telnor och uppgraderar ditt bredband till högre hastighet och stoppar sedan in i kontantkortsmodemet och in i routern.

Jag rekommenderar att inte binda 24 månader på 3g då det händer så mycket på bredbanddsfronten, 12 är lagon 18 max.

vart håller du till, kanske det är mer utbyggnad på gång?

Jag såg att "3Bredband Max" har obegränsad trafik, så det är alltså obegränsat? ... eller kan de strypa hastigheten om man överskrider någon viss mängd ändå?

Jag bor några mil utanför jönköping i skogen, de måste ha byggt ut för bara några dagar sedan då jag märkte att H/3.5G visades på min mobil.

Egentligen vill jag köra fast bredband så att man kan spela online utan att ha 200+ ping men det verkar inte som de vill fixa här ute..

Hur funkar det med ip adresser? Ehm, när jag startar om min nuvarande router så får datorerna hela tiden nya ip adresser, jag menar inte de lokala adresserna utan de som går mot internet. Det är alltså dynamisk ip adress då? Funkar alla mobila bredband så?
Om det är en statisk så har man bara en eller? Lite dum fråga kanske.

4

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Det är dynamisk tilldelning av en WAN IP, kör du med router så får du privata addresser tilldelat av din router om du inte sätter de statiskt själv.

5 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-21 14:08:58)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Det är dynamisk tilldelning av en WAN IP, kör du med router så får du privata addresser tilldelat av din router om du inte sätter de statiskt själv.

Okej tack!

Delar ut wifi från mobilen nu och vilken jäkla skillnad det är jämfört med vårat mobila i routern.
Såhär ser resultaten ut från bredbandskollen.
http://i53.tinypic.com/24ct6ky.png
Inte direkt bra jämfört med annat, men jämfört med vårat andra så är detta hur bra som helst.
Nu kan jag faktiskt gå in på forum med mycket bilder utan att behöva vänta 10 minuter på att alla högupplösta bilder blir klara.

Till och med helt okej ms för att spela med, jämfört med mina 200+.


Tror du att 3Bredband Max är ett bra val?

Jag kan till och med kolla på 720p video på youtube utan att det stannar! Helt otroligt smile.
Det blir nog att vi byter till 3bredband max och köper routern du länkade till, tror du det blir bra? Eller finns det några nackdelar med det jämfört med det jag kör på nu?
Vet du om de har så att man kan prova på en viss tid? Farsan vill inte binda upp sig i 24 månader utan att veta att det funkar först.

6

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Jag kör själv 3 bredband max det duger för det jag gör och jag använder det ganska mycket.
ligger runt 20 gig i månaden, jag använder det alt från surf mail till webtv, kopplar upp mi mot jobbet och arbetar hemifrån.

Kopplar även upp mig med mitt tele2 smart mot vpn:net och det fungerar bra, skönt att ha 2 olika operatörer.

Ska dock uppgradera till 4g då jag befinner mig i täckningsområdet och man betalar samma pengar.

7

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Obegränsade abg är inte det när det finstilta läses.

Nuvarande router kan användas.
Om modemet är tex e620 så fås högre hastighet och lägre ping med byte av dom delarna.

Läs för/nackdelar med dom olika routrarna innan köp.

8

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

G-Man skrev:

Obegränsade abg är inte det när det finstilta läses.

Nuvarande router kan användas.
Om modemet är tex e620 så fås högre hastighet och lägre ping med byte av dom delarna.

Läs för/nackdelar med dom olika routrarna innan köp.

Ursäkta men jag för står inte riktigt hur du menar. Kan jag använda den jag kör med nu menar du?
Den har ju inte USB ingång och så tror jag det står att det bara fungerar med 3G och inte 3,5G/HSPA eller vad det heter. Men jag kan ha fel.

9

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Den du har finns med usb eller pcmcia slot.
har du den äldre utan usb så fanns det adaprar för tre fyra år sedan att köpa, men det är billigare att byta router och modem, på köpet så går det snabbare.
För den linksysroutern om det är den jag tror det är är slö, och byggd för 0,3mbit tiden.

10

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

G-Man skrev:

Den du har finns med usb eller pcmcia slot.
har du den äldre utan usb så fanns det adaprar för tre fyra år sedan att köpa, men det är billigare att byta router och modem, på köpet så går det snabbare.
För den linksysroutern om det är den jag tror det är är slö, och byggd för 0,3mbit tiden.

Okej tack! Det stämmer nog bra, den är ju runt 6 år gammal och vi har alltid haft runt 0,3 - 0,4 Mbit/s.

Angående hur mycket data man får varje månad, du sa att det obegränsade abonnemanget inte riktigt är just obegränsat. Vet du hur mycket man får ladda ner ungefär? Det blir lätt mycket med uppdateringar av spel mm.

11

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

De pcmciakortet du har klarar bara 384 in och 64 ut.

Så länge du inte missbrukar abonnemanget eller orsakar skada så är det bara surfa på.

12

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Finns en annan tråd om trafikmängder, men det är operatörsberoende.

Det finns snabbare kort som funkar i routern, ~6mbit kort har jag kört, men den är ålderstigen och påverkar hastigheten.

13 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-23 20:22:41)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

G-Man skrev:

Finns en annan tråd om trafikmängder, men det är operatörsberoende.

Det finns snabbare kort som funkar i routern, ~6mbit kort har jag kört, men den är ålderstigen och påverkar hastigheten.

Okej, bäst är väl då att köpa en ny router att sätta modemet i? Är den Andy länkade tidigare ett bra val?

Jag har ingen aning om vad den svarta är för modell, verkar inte stå någonstans. Men det borde funkar bra eller?
Eller är ett alternativ att köpa utan modem och sedan köpa något annat för att få bättre täckning, om nu inte denna redan duger?
http://i51.tinypic.com/4lkpqt.png

Nu har jag inte använt någon annan router tidigare än den jag har nu, men med denna kan man ju i alla fall enkelt ställa in "auto connect" om man t.ex. laddar ner något över natten så att det hoppar igång automatiskt om anslutningen bryts, är det lika enkelt med Tres bredband/router Andy länkade till?
Sedan undrar jag också om man behöver installera något tråkigt program för att ansluta mm på datorn när den sitter direkt i routern?

14

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Köper du modemet och router löst så slipper man bindningstid samt kan byta operatör eller prova annan utan krångel.

Merparten av routrar styrs via webbläsare, inga extra program behövs.
Router skall på egenhand sköta uppkoppling via modem.

Få routrar är lika smarta som tex linksys routern där den kopplarupp sig endast vid behov, eller via knapptryck.

Skall du köra den via 4G på sikt så finns inte så många att välja på ännu.

15

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Du behöver inte göra någonting den kopplar upp automatiskt, bara starta din download och gå lägga sig.

16

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Du kan ju alltid köpa ett olåst av denna säljare och stoppa i routern, så går den att använda vidare.

http://www.blocket.se/stockholm/Option_ … amp;last=1

17 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-23 21:45:58)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Du behöver inte göra någonting den kopplar upp automatiskt, bara starta din download och gå lägga sig.

Tack tack, smidigt.

andy78 skrev:

Du kan ju alltid köpa ett olåst av denna säljare och stoppa i routern, så går den att använda vidare.

http://www.blocket.se/stockholm/Option_ … amp;last=1

Det skulle ju gå ja! Det blir ingen flaskhals eller liknande av routern då den är så gammal, eller om modemen är äldre kanske? Sämre täckning/lägre hastighet?





G-Man skrev:

Köper du modemet och router löst så slipper man bindningstid samt kan byta operatör eller prova annan utan krångel.

Merparten av routrar styrs via webbläsare, inga extra program behövs.
Router skall på egenhand sköta uppkoppling via modem.

Få routrar är lika smarta som tex linksys routern där den kopplarupp sig endast vid behov, eller via knapptryck.

Skall du köra den via 4G på sikt så finns inte så många att välja på ännu.

4G dröjer säkert 10 år till innan man får tillgång till det där jag bor.. Så det har jag inte funderat på riktigt.

Jag har väldigt svårt att bestämma mig. Tänk om det inte kommer fungera så bra och t.ex. tappa anslutningen var tionde minut eller liknande, Och det gamla redan är uppsagt. Då jag inte gå tillbaka.

Men 250KB/s, som verkar vara max här, är ändå väldigt lockande... Hela sex gånger snabbare än nuvarande.

Om det är som du säger, ingen bindningstid när man inte väljer modemet så är det ju lätt att säga upp det vid eventuella fel. Fast då har man ändå lagt ut pengar på modem och router.
Svårt svårt...

18

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Men du har ju redan ett simkort i ditt datakort som sitter i routern, och det abonnemanget klarar säkert med är 384kb, inga abonnemang har en maxgräns på 384 i själva abonnemanget utan det är området /hårdvaran som sätter stopp.

Du har redan skrivigt att du har surfat snabbare med telefonen, dock skriver du inte om det är samma operatör som i ditt datakort.

19 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-23 22:21:41)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Men du har ju redan ett simkort i ditt datakort som sitter i routern, och det abonnemanget klarar säkert med är 384kb, inga abonnemang har en maxgräns på 384 i själva abonnemanget utan det är området /hårdvaran som sätter stopp.

Du har redan skrivigt att du har surfat snabbare med telefonen, dock skriver du inte om det är samma operatör som i ditt datakort.

Telefonen kör Tre. Och det mobila bredbandet i routern är Telenor, vi har alltid betalat för 0,3Mbit/s så jag antar att det måste vara låst till det?

20

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Vad heter abonnemanget och vad betalar ni per månad?

21 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-23 22:22:51)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Vad heter abonnemanget och vad betalar ni per månad?

Vad det heter vet jag inte just nu. Det jag vet är att vi tog det för en sådär 6 år sedan och vi betalar 199 i månaden.


Jag har inte lyckats få lika bra resultat som på bilden jag postade ovan, 2Mbit/s.
Nu skiftar mobilen mellan “3G“ och “H“ hela tiden och det står Roaming.

22

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

För den summan har du garanterat ett minst uptill 6mbit abonnemang, om inte så får det lägga om det.

23 Senaste redigerad av A-Man (2011-05-23 22:37:50)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Enligt denna tråd så stöder router option gt max som jag länkade till i blocket annonsen, vilket låter logiskt.
Köp ett kort för 100kr om han kan skicka det frakt max 100kr.

För 200kr är du uppe och gör snabbare än 384kb

fast jag tycker det är en bättre deal att teckna ett abonnemang med huaweimodem eller med kontantkort och sedan köpt en tp-link.

24 Senaste redigerad av hejjeh (2011-05-25 19:24:40)

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

andy78 skrev:

Enligt denna tråd så stöder router option gt max som jag länkade till i blocket annonsen, vilket låter logiskt.
Köp ett kort för 100kr om han kan skicka det frakt max 100kr.

För 200kr är du uppe och gör snabbare än 384kb

fast jag tycker det är en bättre deal att teckna ett abonnemang med huaweimodem eller med kontantkort och sedan köpt en tp-link.

Jag får nog testa det. Så jag väljer alltså ett av de upplåsta, är det exakt samma storlek som det jag har nu tror du så att det passar?

Jag testade precis att ta simkortet från routern/kortet och sätta i mobilen, sedan körde jag bredbandskollen/speedtest och resultatet blev 0,37 Mbit/s ner 0,10 Mbit/s upp. Så det verkar ju vara "strypt" vid ~0,3 Mbit/s om det nu går att göra så jag gjorde.

25

Sv: Vilken operatör? Förslag på lösning

Då är det bara att ringa till telenor så de får lägga om abonnemanget, du kan få ett bättre abonnemang för samma pengar, eventuellt måste det skicka ett nytt simkort till dig då det är rätt gammalt men det borde de kunna se.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … a#T31224_3

Tex Mobilt Bredband 6 Fri surf ett ordinarepris på 199kr

bara lägga om och gå inte på det att binda sig ytterligare 2 år.
Som sagt be dem göra om abonnemangsformen och köp ett separat modem.

Kundservice telenor 020 222 222