1

Tråd: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Hejsan!

Jag vet att ungefär samma fråga har ställts innan på forumet, jag ber om ursäkt för det. Jag har läst, och försökt men utan att lyckats. Har hållt på i över 10 timmar på en grej som inte borde ta mer än 5 min.

jag har mobiltbredband Huawei E1820 med telenor abn. När jag kör det i datorn funkar det utan problem. Modemet lyser konstant blå och internet är fullt fungerande.

Men när jag kopplar in 3G- Routern kommer jag bara åt lokalt, trots att modemet lyser blått. Även internet lamapan lyser emellanåt. MEN, kommer bara in lokalt, testat med både kabel/trådlöst. Funkar inte.

Kan även säga att jag hade även problem att få igång modemet att hitta internet överhuvudtaget via 3g-routern, Det är som den inte connecta. Den bara blinka blått(att den är redo) men kopplades inte in på internet.

Jag har skrivit

Pinkod =rätt pin
APN   internet.telenor.se
dial nummer: Testat både med *99# och det mobiltelefonnummer som står på mina papper, bägge verkar funka!?

Har även Ändrat om WAN IP/Närmask till modemets egna( via cmd/ipconfig/all, när jag kör modemet) Trodde ett tag att detta var problemet, att jag bara kom åt lokalt, men om jag hade de som var orginal(dvs. inget) så connecta inte modemet och internet lampan på routern slutade lysa. och jag kom fortfarande bara in lokalt. Försökte även skriva in routerns egna IP/nätmaskar, men det funkar inte heller.


Jag har även uppdaterat mjukvaran både på modemet och 3g-routern.

Jag vet inte vad mer jag kan göra, tips?

Tack på förhand! Mvh Anton

2

Sv: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Kan det finnas olika versioner av modemet och din Zyxel stöder en tidigare? Zyxeln är 1,5 år gammal, E1820 2 år. Kanske har E1820 kommit i en ny version?


http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=966

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Hej!

Jag vet faktiskt inte, Jag har kollat runt på nätet. Men jag hittar bara en version av mobila bredbandet.

http://foretag.telenor.se/wsp/telenorst … ;open=1152

Och 3-g routern verkar vara en och samma.

http://www.zyxel.se/web/product_family_ … 8A38AB93CA

Men tack ändå,

4

Sv: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Huawei E182e är de "nyare" versionen av E1820.
Kanske de som bråkar, men lyser modemet blått som du säger eller blinkar de bara?
Dvs kopplar de upp eller inte?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Har du provat en reset av routern?

När du försöker nå nätet försöker du via en hemsida eller på ip
Kan du pinga tex  192.71.238.76 eller nå sidan om du klistrar in den i din webläsare?

Om inte så borde den stanna vid din default GW som är din router om du kör tracert  192.71.238.76 ifrån ett terminalfönster.

dialnumber ska vara *99# själv kör jag med endast apn.

6

Sv: Behöver hjälp, Zyxel NGB4115 + Huawei E1820 med telenor abn.

Bättre att pinga denna 188.95.227.20 den tidigare adressen tillåter inte ping.