1

Tråd: Värstingmodem med extern antennutgång?

Jag vänder mig till er gurus i denna fråga. Köpet Dovado 3GN router, riktad antenn 11 dBi och en svindyr lågförlustkabel av Infoferenda för att få ihop det med min Icon 505. Infoferenda hänvisade till en induktionssocka som suger. Helt värdelöst. Om någon funderar på att köpa det av dem så kan jag starkt avråda till detta.

På taket med modem i datorn stadigt +2 Mbit (3G), i huset med antenn+kabel+socka, närmast noll och endast svag GPRS. Framförallt gör antenn+kabel+socka ingen skillnad mot att köra modemet direkt i datorn. Alltså är någon av dessa tre element en felkälla.

Infoferenda svarade aldrig på det mejl jag skickade och nu har jag tröttnat på de skojarna. Och innan någon frågar, självklart har jag varit i kontakt med Telia för att få riktningsangivelse i grader mot närmaste antenn.

Så vad gör man? Jag kan inte kasta ett par tusen kronor i sjön. Sista utvägen som jag ser det är att köpa ett nytt USB-modem, med anslutning för extern antenn, som kan kopplas in i routern jag redan köpt. Då slipper jag sockan, som jag upplever som ett rent lurendrejeri. Alternativt så är antenn eller kabel trasig...  roll

Vad säger ni gurus? Vad är det absolut bästa alternativet för modem? Sierra 306? Eller vad ska jag göra?

2

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Finns en aktiv antenn vid namn funkwerk som funkar ok med egen "socka".

Placeringen av modemet i sockan är EXTREMT känslig.

Jag tycker högt placerat modem funka nästan lika bra som vissa passiva antenner.

Det är bara att prova och justera, flytta placering av antennen m.m.

3

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Men att placera modemet på taket är ju ingen bra option så du menar att jag måste byta antenn? Jag har ju köpt en riktad antenn och mätt in positionen. Ska jag köpa det för över 2000 kommer det här att bli dyrare än at dra in fast lina snart...

4 Senaste redigerad av Micke (2011-05-11 16:34:45)

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

G-Man skrev:

Finns en aktiv antenn vid namn funkwerk som funkar ok med egen "socka". Placeringen av modemet i sockan är EXTREMT känslig.

Känslig? Vad menar du? Man bara klämmer in modemet...klart  big_smile

http://img703.imageshack.us/img703/3538/photokbg.jpg

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Antenn + 11dBi
Kabel -0.2 dB per meter (HDF400) kan vara mycket mer (RG58 0.75 dB /m)
"Socka" -6dB (finns test på forumet)
kontakter -1 dB per kontakt om det vill sig illa

Blev det nåt kvar?

Med en gridantenn 24dBi samt modem med riktig antenningång (läs Sierra Wireless) tjänar du bortåt 18 dB

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 094#p17094

Det är 64 ggr starkare signal

6

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Nej, lillmalen, det blir absolut ingenting kvar med den kalkylen. Så då är det väl bara att börja om. Ny antenn, nytt modem och kortare kabel. Så Sierra 306 är det som gäller?

Kanske sjukt dum fråga men var snäll att ha överseende. 3G ligger väl på 2,1 GHz, men jag hittar ju en drös med antenner på Ebay som ligger på 2,4 GHz. Är de därmed värdelösa i Sverige, eller är det bara så att man poängterar att antennen har 2,4 GHz för att det är det som gäller i USA? Eller var hittar jag en 24 dBi gridantenn för 2,1 GHz?

Eller ännu enklare fråga, vilken är den bästa antennen för 2,1 GHz?

7

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

2.4GHz brukar vara "wifi" i folkmun.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Jo det blir en liten missanpassning frekvensmässigt. Finns flera trådar om detta, ex vis.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 918#p15918
Tappet sägs bli 0.5 till 1 dBi i någon av länkarna.
Finns att köpa på flera ställen i sverige för 5-600 sök på prisjakt
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 304#p21304

9

Sv: Värstingmodem med extern antennutgång?

Dealextrem har 3g yagi med kort sladd, funkar ok för dom <140:- med frakt den kostar.

Men högt placerad domgel är bra det med, modemen interna antenn är lite riktkänslig. Dvs  vrid modemet.