1

Tråd: Utbyggnaden av 4G

Jag bor i Linköping och tyckte det skulle vara roligt att ersätta halvdant adsl med 4G. Tog avtal med Tele2 i slutet av februari, då de lovade att Linköping skulle få 4G "tidig vår", och eftersom jag bor skapligt centralt så verkade det vara en bra idé.
I påsk så såg jag hos bredbandsbolaget, som ligger i Telenors nät att Linköping flyttats till sista kvartalet 2011. Eftersom de bygger nät tillsammans med Tele2, så blev jag lite sur. Jag ringde direkt efter påsk till tele2 som då sa att det inte stämde, att utbyggnaden inom kort skulle nå Linköping.

Idag tog jag ny kontakt med tele2, och de kunde inte ge några datum, men sa att det var våren som gällde, så som det står på hemsidan, och konstaterade att sommaren ju snart är här.

Borde jag reklamera mitt 4G-avtal med Tele2? De har sålt till mej under förespegling att de inom kort bygger en motorväg, men bygger inte vägen så som reklamen visade, utan låter mej köra vidare på 70-väg.

De följer inte heller Telenors exempel att kompensera kunderna med flerkanalig 3G, så att de kan nå bortåt 30 Mbit.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

2

Sv: Utbyggnaden av 4G

DC-HSPA som Telenor och Tre har börjat köra med har inte Telia eller Tele2 hoppat på en vad jag vet som du säger.
Om du har möjlighet att bryta ditt avtal du har idag så kan de vara ekonomiskt gångbart och teckna nytt med t.ex. Telenor som kommer få samma 2G/4G nät täckning som Tele2.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Utbyggnaden av 4G

Kontentan är att inte köpa något som ska komma, då man får betala för något som inte kan användas och blir bunden x tid.
Tre kör med samma sak, 2år senare fortfarande inte utbyggt...
det är inte klart förens det är klart.
Dom med tre har fått fet rabatt, så "ok" - prova samma sak med ditt.

4

Sv: Utbyggnaden av 4G

Ska det, rapport kommer...

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-05-11 20:37:50)

Sv: Utbyggnaden av 4G

Haha, det verkar vara samma grad av definition för "tidig vår" som Dovado använder för "early mars" smile

Går troll i detta.

6

Sv: Utbyggnaden av 4G

Har hört att en leverantör av 4G utrustning inte klarar av att leverera och hela norden påverkas med en försening på c:a 3 månader. Kanske det gäller tele2/telenor?

7

Sv: Utbyggnaden av 4G

nisse skrev:

Har hört att en leverantör av 4G utrustning inte klarar av att leverera och hela norden påverkas med en försening på c:a 3 månader. Kanske det gäller tele2/telenor?

Har du nån källa på det?

8

Sv: Utbyggnaden av 4G

kommer delar från japan så...

9

Sv: Utbyggnaden av 4G

andy78 skrev:
nisse skrev:

Har hört att en leverantör av 4G utrustning inte klarar av att leverera och hela norden påverkas med en försening på c:a 3 månader. Kanske det gäller tele2/telenor?

Har du nån källa på det?


Nja, vill inte berätta hur infon kommit till mig, vet inte till 100 om det stämmer heller, men när jag inte hört nått annat så får man tro på det. Har det med Japan att göra så finns det ju minst 1 kontaktdonstillverkare som har lite problem, tex sonyericsson har ju problem själva att få grejer....