1 Senaste redigerad av jonasolof (2011-05-02 20:42:16)

Tråd: test zalip portable, funkar med några modem, ej sierra.

Köpte från Infoferenda.

Routern leveras med fw från 2009 och fungerar därför bara med modem som fanns då, t ex option 505 och E169. Listan över kompatibla modem hos zalip och hos infoferenda har inte uppdaterats sedan april 2009.


Senaste fw är från september 2010. Ingen presentation om vad uppgraderingen innebär. Då den väl är gjord finns även sierra USB 307, 308 och 309 med i listan. 310 är alltså inte listat. Men spelar ingen roll för routern funkar inte med sierra i alla fall.

Routern funkade bra med option 505 och e169. USb 309 kopplar upp men det går inte att komma ut på internet med sierra-modemet. Synd eftersom det är det bästa jag har och det dessutom har en vettig antennkontakt som ansluter till huvudantenn och inte till dicersityantenn. Infoferenda tyckte vid samtal att jg skulle använda induktiv kopplare men jag har ingen lust att förlora 7 dB.   

web-gränssnittet är originellt och rätt plottrigt. För att ställa APN måste man gå igenom en lång wizard-meny, Det får inte att sköta connect/disconnect av modem manuellt annat än via av- och på knapp som styr hela routern. Signalstyrka anges ej i dB utan i procent.

Har bett infoferenda återkomma med info om sierramodem och zalip portable.

PS skrev detta i Safaribrowser eftersom jag inte kunde logga in med opera, IE eller chrome

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: test zalip portable, funkar med några modem, ej sierra.

Testade min zalip portable router igen och vill modifiera ovanstående lite. Min router är inköpt 2011 och har senaste fw från sept 2010 som är R2.00b9, se ww.zalip.com.tw för manual och detaljer. Tar tillbaka att användarinterfacet skulle vara plottrigt, det är helt OK.

Nu funkade routern med USB 309 (och med huawei usb169). Inställningar för modem som APN, user och pw dyker bara upp om simkortet inte ger det automatiskt till routern vilket mitt teliakort och ett belgiskt kort gjorde. MTU går ej att ställa för 3G modem. Man kan skifta mellan manuell connect och automatisk samt on demand. Routern är användbar om man t ex vill ha en jump virtual cable router ansluten via ethernetkontakten. Då kan en ipad eller laptop ansluta via wifi och så kan man ansluta till annat nätverk där det också sitter en jump router i virtual cable mode. Se tråd härom i VPN avdelningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.