1

Tråd: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Tele2 har nu 3st olika varianter av mobilt bredband.

Varianterna är:

° 0,384Mbit/s "Surfa med hastigheter upp till 0,384 Mbit/s."
° 7,2Mbit/s "Surfa med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s."
° Plus "Surfa med hastigheter upp till 7,2 Mbit/s och upp till 1,4 Mbit/s"

Ang plus tjänsten så har de skrivit aningen luddigt men de menar att nerladdning är upp till 7,2Mbit och uppladdning är upp till 1,4Mbit/s.

Och begränsningarna ligger på samtliga varianter men de har ytterligare sänkt för de som nytecknar 99:- tjänsten till 1GB/mån.

För Mobilt bredband 7,2 Mbit/s samt Plus förbehåller sig
Tele2 rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s
om användandet överstiger 5 GB/mån. För Mobilt bredband
0,384 Mbit/s är begränsningen 1 GB/mån.

Vad betyder nu detta om man skaffar sig deras plus modell?

Om vi teoretiskt säger att man skulle komma upp i 4Mbit/s i nerladdning hur länge skulle du kunna använda det konternueligt tills spärren slår i?

Om vi nu säger att man får ut 4Mbit/s av de 7.2Mbit/s som är teoretisk hastighet så kommer man få ner ~30Mb/minuten.
Dvs på en timma har man då fått ner 1,8Gb.

Så räknar man på fingrarna så räcker det inte ens i 3 timmars konstatn nerladdning.

Och nu räknade jag enbart på nerladdning och inte uppladdning som nu har blivit boostad med HSUPA till 1,4Mbit/s.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Helt sjukt att begränsar hastigheten till 30 Kbit/s om man överstiger dom angivna datamängder.
Fast dom skriver ju "förbehåller sig Tele2 rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s". Så frågan är om dom verkligen gör det?
Förebehålla sig rätten, låter för mig så att dom "kan" göra det, men det är inte sagt att dom automatiskt gör det.
Eller finns det någon som redan har sett deras bergränsning "live" på sitt Tele2 abonemang?

3

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

En så länge har jag bara hört en som har fått det begränsat här på forumet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Dom enda som skulle komma upp i 5g gränsen är ju folk som filderar, tankar musik och film osv. En använare som bara nöjessurfar, skickar email, jobbar osv. kommer ju aldrig upp i gränsen. Och det är ju just det dom vill hindra. Om alla skulle sätta igång och tanka med dom mobila bredbanden så skulle nätet ge upp på engång.

5

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Vad sägs om att sitta och lyssna på webradio medans man jobbar, nöjessurfar?
Eller använder webtv som joost, svt, t4 anytime?

Visserligen tar inte webradio så mycket bandbred om man bara håller sig till standard stationer som kör wmv i low bitrate.


Skulle man lyssna på t.ex. rockklassiker webradio så skulle det sluka 0,384mb/minut.

Skulle man ENBART lyssna på webradio i 8 timmar om dagen i 27dagar så har man spenderat upp sin kvot.
Och räknar man med surfning och 20min webtv om dagen så räcker den självfaller inte ens i 20 dagar.

Sen att Telia kör samma rejs blir gör en bara ledsen.

Men skall man sitta och köra lite msn och maila någon gång om dagen så duger det självfallet men då räcker 0,3mbit varianten.

Alla använder olika mycket, jag tror min lille syster använder mer bandbredd en vad jag använder då alla dessa communityn som finns idag är fullspeccade med bilder/musik och interaktiva tjänster som slukar bandbredd.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6 Senaste redigerad av Niklas (2008-03-06 20:20:35)

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Jag har fått fram information om att hastigheten sänks automatiskt när man kommer upp i 5G. Inga undantag alltså.

Oja, gränsen är löjligt låg! Ett riktigt skämt!

7

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

tackar fan för 3 då. min första vecka tanka jag runt 30 gig smile (och forsätter tanka) big_smile (självklart lagliga filer)

.... Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker ...

8

Sv: Tele2 HUDPA HSUPA och gränser.

Ja vad skall man säga två månader i rad har jag blivit spärrad och får endast surfa med 30kbit/s. Mitt 56 modem -95 var snabbare. Och detta efter att endast ha sett ett par filmer helt lagligt via cdon.se Pinsamt, detta måste ju ändå vara självmord för det mobila bredbandet.... Fast man blir ju lite nostalgisk...