1

Tråd: Hur ringa billigt utomlands med mobil?

Min son som bor i Sverige bränner av en massa pengar på mobilsamtal till utlandet. Han har ett tiotal nummer som han ofta behöver ringa, mest Belgien och England. I hans 3 abb ingår 2GB data och han har en iphone 3G och en Blackberry Storm.

De tips jag känner till är Rebtel, Skype in+ out, samt Viber. men det blir ändå dyrt att ringa till utländska mobiler. Undrar om det finns andra billigare lösningar med någon VoIP operatör eller något annat?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Hur ringa billigt utomlands med mobil?

använd en lokal voip operatör med gratis lokalsamtal, jag kör med detta och det funkar ypperligt. bonus är att det bra pris för dom att ringa också till dig.

har en hel bunt voip abg inlagda i tlf, som väljer per automatik enligt inställningarna. men antar att "du" vill använda bef hårdvara.

3

Sv: Hur ringa billigt utomlands med mobil?

Rebtel blir billigt om man kör med att andra sidan lägger på och ringer tillbaka till de uppringda nr.
Lokalsamtal <-> Lokalsamtal blir de då.

Kör med skype 50kr/mån för fria lokalsamtal.

"Bolaget skapar då två lokala telefonnummer som kopplas ihop över Internet. Avgiften som du sedan betalar är samma som för ett lokalsamtal"

Men då behöver som sagt andra sidan göra en form av handpåläggning också, dvs lägga på och ringa tillbaka.
Och inte alla som har fria lokalsamtal eller billiga lokalsamtal.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Hur ringa billigt utomlands med mobil?

Nu behöver han ringa till Belgien. Där finns inte Skype in men det finns ett alternativ

http://www.virtufon.com/cgi/vf.php?action=skype_info

det funkar med Skype. Så sonen registrerar ett lokalt brysselnummer som vi kan ringa upp för lokaltaxa och så kopplar det till honom på Skype. Förutsätter i o f sig att han har hygglig bredbandsförbindelse i sin iphone.

Kollar rebtel senare, det där med att lägga på och ringa tillbaka brukar inte funka för vad man tror ska bli korta samtal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.