1

Tråd: Fantastiskt med mobilt?

Hej!

Har precis haft strömavbrott och försökt kommunicera med omvärlden, vad är det som händer? (Ja denna gången var det bara 5tim.)
Jo, strömmen går, TRE´s mast lägger av helt efter en kvart, Telias mast kan man messa med ibland om man går ut och hoppas...
Detta är den alltså den nya fantastiska tekniken som alla går i brygga för. Tur är det att en vanlig trådad telefon fungerar klockrent, helt oslagbar!

Hade en liten tanke om tex. i mitt fall som just nu står under behandling och har råkat ut för ambulansbehov...
Jag skulle vara horisontellt polariserad om det inte vore för en fungerande telefon (den fasta då..). Mobilt inte att tala om mao.

Nu låter jag negativ och det är jag kanske eller mer rädd... jag vill faktiskt köpa nya tofflor i sommar...

ScaryBob7

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

2 Senaste redigerad av Discover (2011-04-10 20:37:40)

Sv: Fantastiskt med mobilt?

obinett skrev:

Hej!

Har precis haft strömavbrott och försökt kommunicera med omvärlden, vad är det som händer? (Ja denna gången var det bara 5tim.)
Jo, strömmen går, TRE´s mast lägger av helt efter en kvart, Telias mast kan man messa med ibland om man går ut och hoppas...
Detta är den alltså den nya fantastiska tekniken som alla går i brygga för. Tur är det att en vanlig trådad telefon fungerar klockrent, helt oslagbar!

Hade en liten tanke om tex. i mitt fall som just nu står under behandling och har råkat ut för ambulansbehov...
Jag skulle vara horisontellt polariserad om det inte vore för en fungerande telefon (den fasta då..). Mobilt inte att tala om mao.

Nu låter jag negativ och det är jag kanske eller mer rädd... jag vill faktiskt köpa nya tofflor i sommar...

ScaryBob7

Net1 brukar fungera under strömavbrott, speciellt om de har tekniken i en "högmast"
( TV-mast ).


Men att en "vanlig" operatör inte har bättre batteribackup än 15 minuter ?!

Till och med min lägenhet har bättre reservkraft än en mobilmast!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Hade strömavbrott i fredags, och om mobilnätet går ner så har jag ingen kontakt med omvärlden då dom tagit ner teleledningarna. Då är ju inte mobil telefoni en speciellt bra ersättning som telia tycker.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4 Senaste redigerad av svenix (2011-04-10 21:34:05)

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Problemet är att det inte längre finns något "samhällsansvar".
Förr när Telia hade monopol byggde man alla anläggningar med reservkraft. Det ansågs viktigt ur samhällets synpunkt att t.ex. telefonerna alltid skulle fungera vid nödsituationer.

Sedan dök konkurrenterna upp och byggde nät på billigare sätt, ofta utan reservkraft. Telia gick till politikerna och sa att vi kan inte konkurrera på lika villkor om vi inte slipper vårt samhällsansvar. Vi måste kunna bygga nät lika billigt som konkurrenterna gör.

OK, sa politikerna och frigjorde Telia från samhällsansvaret, allt i den fria konkurrensens anda. Fri konkurrens ansågs viktigare än samhällsansvar, så därför är vi där vi är idag...

Det är nu helt upp till den enskilda operatören att besluta om ev. reservkraft och tålighet mot andra typer av störningar.

5

Sv: Fantastiskt med mobilt?

PTS kan ju ha synpunkter. Det går att villkor kring redundans i drift precis som täckning. Internet är en viktigare "väg" än de flesta vägar idag. Om de inte plogar vid snöoväder blir jag sur, om nätet går ner blir jag hysterisk :-). Jag är beroende av nätet, för de viktigaste delarna av min kommunikation, räkningsbetalningar, nyheter....

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

6

Sv: Fantastiskt med mobilt?

svenix skrev:

Problemet är att det inte längre finns något "samhällsansvar".
Förr när Telia hade monopol byggde man alla anläggningar med reservkraft. Det ansågs viktigt ur samhällets synpunkt att t.ex. telefonerna alltid skulle fungera vid nödsituationer.

Sedan dök konkurrenterna upp och byggde nät på billigare sätt, ofta utan reservkraft. Telia gick till politikerna och sa att vi kan inte konkurrera på lika villkor om vi inte slipper vårt samhällsansvar. Vi måste kunna bygga nät lika billigt som konkurrenterna gör.

OK, sa politikerna och frigjorde Telia från samhällsansvaret, allt i den fria konkurrensens anda. Fri konkurrens ansågs viktigare än samhällsansvar, så därför är vi där vi är idag...

Det är nu helt upp till den enskilda operatören att besluta om ev. reservkraft och tålighet mot andra typer av störningar.

Okej.

Jag har ingen fast telefon hemma.

Brukar bara använda mobiltelefonen.

Men då stadsnätet som "min" fastighet är ansluten till saknar reservkraft / UPS så har jag Net1* som reserv om det skulle behövas ringas under strömavbrott då det står ett 12 v 150 Ah batteri i lägenheten som driver just Net1 modemet och lite belysning + annat.

* Ringer inte med Net1´s telefoni, kör phonzo casch i en HTC.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-11 05:50:20)

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Öland försörjs av dubbla kraftkablar under Kalmarsund. Under reparationsarbeten på den ena i somras råkade de skada den andra. All ström till ön slogs ut. Passade då på att pröva Net1 som har en mast på ön 9 km från mig. Ingen kontakt. Basstationen är inte i en TV mast. Provet gjorde ca en kvart efter avbrottet med D35 mot iphone. Så man är inte säker med Net1 heller, det beror nog på vilken mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Fantastiskt med mobilt?

obinett skrev:

Hej!

Har precis haft strömavbrott och försökt kommunicera med omvärlden, vad är det som händer? (Ja denna gången var det bara 5tim.)
Jo, strömmen går, TRE´s mast lägger av helt efter en kvart, Telias mast kan man messa med ibland om man går ut och hoppas...
Detta är den alltså den nya fantastiska tekniken som alla går i brygga för. Tur är det att en vanlig trådad telefon fungerar klockrent, helt oslagbar!

Hade en liten tanke om tex. i mitt fall som just nu står under behandling och har råkat ut för ambulansbehov...
Jag skulle vara horisontellt polariserad om det inte vore för en fungerande telefon (den fasta då..). Mobilt inte att tala om mao.

Nu låter jag negativ och det är jag kanske eller mer rädd... jag vill faktiskt köpa nya tofflor i sommar...

ScaryBob7

Normalt sett så är gsmnäten bäst på bateribackuppen med största baterierna, Tele2, Telia gsm, Tre och 3gis vet jag har stora batterier, Svenska umts har 4 små moppebatterier som jag antar bara ska klara att stänga av utrustningen på rätt sätt snarast möjligt? (finns säkert vissa undantag) Den Hi3g? 3gis? station du ligger mot kanske har/är inbyggd med flera operatörer och de kan bero på vilken prio radion är inkopplad på bakupen eller att batterierna kan va slut. Sen kan det finnas risk för att strömmen till stationen gått ner före din?

9

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Wow!
Vilken reaktion och alla löser det på sitt eget lilla vis... tänkte skriva bra men jag vet inte om jag tycker det.
Tänk att så många reagerar som vi gjort på så kort tid på detta smala forum (ja vi som är intresserade tycker ju att allt är självklart...), tänk på alla som bor på de orter där man plockat ner fasta telefonin, de många som inte är initierade i alternativa lösningar osv.. osv.. det finns faktiskt ruskigt många tusen i Sverige som inte har dator eller Internetuppkoppling och som är drabbade.. eller kommer att bli det ...

Jag har svårt att tycka 4G och mobila lösningar är utveckling... i nuläget, det skulle kunna vara bra mycket bättre redan nu...

Och nej! det känns inte tryggt och bra att se att fler har samma problematik som vi här, det gör mig än mer orolig över utvecklingen i Sverige.

Men det är fint väder.. så man kan ju gå ut... big_smile
tongue /Bob

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Här finns lite info att läsa i ämnet: http://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/24681.pdf

11

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Trött rapport som skevs för flera år sedan. I vintras hade ett antal länsstyrelser en genomgång av värsta scenarior, t ex en omfattande isstorm som kan få miltals med högspänningsledningar att kollapsa. Antag att det skulle drabba småländska höglandet med femtiotusen personer drabbade och trehundra mil högspänningsledning knäckt. Tusentals människor skulle inte kunna bo kvar hemma eftersom de är ensidigt elberoende. Fjärrvärme kommer inte heller att fungera vid totalt elbortfall. Sedan kommer bortfallet av kommunikationer som lök på laxen. Men de flesta orkar inte tänka sig in i situationen och litar på att samhället ska träda in. Det kan inte samhället alltid klara.

Enligt rykten var det vanligt att elgeneratorer vid basstationer stals i efterförloppet till gudrunstormen. I ett scenario med totalt elbortfall i flera veckor kan det bli nödvändigt att övervaka reservkraftsinstallationer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Fantastiskt med mobilt?

jonasolof skrev:

Öland försörjs av dubbla kraftkablar under Kalmarsund. Under reparationsarbeten på den ena i somras råkade de skada den andra. All ström till ön slogs ut. Passade då på att pröva Net1 som har en mast på ön 9 km från mig. Ingen kontakt. Basstationen är inte i en TV mast. Provet gjorde ca en kvart efter avbrottet med D35 mot iphone. Så man är inte säker med Net1 heller, det beror nog på vilken mast.

Ja, alla master där Net1 har utrustning har nog ingen vidare Backup av batterier eller någon annan lösning.


Nu vet jag att Gävlemasten har diesel reservkraft, dock vet jag inte om Net1 har köpt in sig i den reservkraften... dock misstänker jag det.

Jag har fri sikt till den masten, men lite svårt att testa vid skarpt läge, har inte lust att gå ut i skogen och försöka slå ut en av Gävles matningar.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Inte ens fast tele eller brankåren har disek kraft,
Batteri är endast för att äta glitchar i elnätet, är asså inte reservkraft i dess korrekta benämning.
och ja, batterirt är för att spara kunddata i viss utrustning tex fiber nät så det inte behöver om init...

Ett haveri på vissa centrala platser stänger tex hela mobilnätet pga centrelacering som skedde för tio år sedan.
Att näten är extremt känslig är ingen överdrift. Tom tv och radio går via internet/digitalt.

Osv wink

14

Sv: Fantastiskt med mobilt?

G-Man skrev:

Inte ens fast tele eller brankåren har disek kraft,
Batteri är endast för att äta glitchar i elnätet, är asså inte reservkraft i dess korrekta benämning.
och ja, batterirt är för att spara kunddata i viss utrustning tex fiber nät så det inte behöver om init...

Ett haveri på vissa centrala platser stänger tex hela mobilnätet pga centrelacering som skedde för tio år sedan.
Att näten är extremt känslig är ingen överdrift. Tom tv och radio går via internet/digitalt.

Osv wink

Att inte fast tele har tillgång till reservkraft i form av diesel beror ju på vilken telestation man är ansluten till ( nu menar jag kopparnätet ).

Dock har jag ingen fast telefon.

Känner mig lite udda med att bo i lägenhet & ha "reservkraft" i form av ett stort batteri, ingen annan här som tänkt på att ha en reserv kraftkälla till dator & Net1 / 3G & mobiltelefon ?



Net1 & laddare för mobiltelefon kan jag koppla in direkt mot batteriet, vissa saker får jag dock koppla in efter att ha gått omvägen genom en växelriktare.

Har haft tankar på att sätta upp LED belysning som drivs av batteriet,
så slipper man driva även belysningen genom växelriktaren.


Ibland känns det väldigt onödigt att ha batteriet då det är väldigt sällan vi har strömavbrott i Gävle. ( Tack Gävle energi ).

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Discover skrev:
G-Man skrev:

Inte ens fast tele eller brankåren har disek kraft,
Batteri är endast för att äta glitchar i elnätet, är asså inte reservkraft i dess korrekta benämning.
och ja, batterirt är för att spara kunddata i viss utrustning tex fiber nät så det inte behöver om init...

Ett haveri på vissa centrala platser stänger tex hela mobilnätet pga centrelacering som skedde för tio år sedan.
Att näten är extremt känslig är ingen överdrift. Tom tv och radio går via internet/digitalt.

Osv wink

Att inte fast tele har tillgång till reservkraft i form av diesel beror ju på vilken telestation man är ansluten till ( nu menar jag kopparnätet ).

Dock har jag ingen fast telefon.

Känner mig lite udda med att bo i lägenhet & ha "reservkraft" i form av ett stort batteri, ingen annan här som tänkt på att ha en reserv kraftkälla till dator & Net1 / 3G & mobiltelefon ?



Net1 & laddare för mobiltelefon kan jag koppla in direkt mot batteriet, vissa saker får jag dock koppla in efter att ha gått omvägen genom en växelriktare.

Har haft tankar på att sätta upp LED belysning som drivs av batteriet,
så slipper man driva även belysningen genom växelriktaren.


Ibland känns det väldigt onödigt att ha batteriet då det är väldigt sällan vi har strömavbrott i Gävle. ( Tack Gävle energi ).

Jag använder utrangerade ups på liknande sätt, de små döda bly batterierna är bytta mot bilbatterier som bygger på silveroxid.
Ger även möjlighet till laddning via solpaneler.

Lågspännings belysning är inte kostnadseffektiv pga förluster i kablar med låg spänning och hög ström.
Krävs för stor area på kablar.
Därför föredrar jag 48volts ups, den levererar ~>6kw max från bilbatterierna.

Haft avbrott flertal gånger sista halvåret, mitt jux funkar men telias fast tele funkade ej pga endast batteri...

16

Sv: Fantastiskt med mobilt?

G-Man skrev:
Discover skrev:
G-Man skrev:

Inte ens fast tele eller brankåren har disek kraft,
Batteri är endast för att äta glitchar i elnätet, är asså inte reservkraft i dess korrekta benämning.
och ja, batterirt är för att spara kunddata i viss utrustning tex fiber nät så det inte behöver om init...

Ett haveri på vissa centrala platser stänger tex hela mobilnätet pga centrelacering som skedde för tio år sedan.
Att näten är extremt känslig är ingen överdrift. Tom tv och radio går via internet/digitalt.

Osv wink

Att inte fast tele har tillgång till reservkraft i form av diesel beror ju på vilken telestation man är ansluten till ( nu menar jag kopparnätet ).

Dock har jag ingen fast telefon.

Känner mig lite udda med att bo i lägenhet & ha "reservkraft" i form av ett stort batteri, ingen annan här som tänkt på att ha en reserv kraftkälla till dator & Net1 / 3G & mobiltelefon ?



Net1 & laddare för mobiltelefon kan jag koppla in direkt mot batteriet, vissa saker får jag dock koppla in efter att ha gått omvägen genom en växelriktare.

Har haft tankar på att sätta upp LED belysning som drivs av batteriet,
så slipper man driva även belysningen genom växelriktaren.


Ibland känns det väldigt onödigt att ha batteriet då det är väldigt sällan vi har strömavbrott i Gävle. ( Tack Gävle energi ).

Jag använder utrangerade ups på liknande sätt, de små döda bly batterierna är bytta mot bilbatterier som bygger på silveroxid.
Ger även möjlighet till laddning via solpaneler.

Lågspännings belysning är inte kostnadseffektiv pga förluster i kablar med låg spänning och hög ström.
Krävs för stor area på kablar.
Därför föredrar jag 48volts ups, den levererar ~>6kw max från bilbatterierna.

Haft avbrott flertal gånger sista halvåret, mitt jux funkar men telias fast tele funkade ej pga endast batteri...

Ok, får jag in ett till batteri så kan jag gå upp till 24 volt jag med... har ett gelébatteri nu, väger ca 60 kg.


Men om man ska ha belysning på 12 v så menade jag med LED belysning då det räcker med klena telesladdar, detta handlar bara om en lägenhet, så det är inga långa avstånd.

Har även funderat på en solcellspanel jag med, olämpligt att ha ett elverk på E85 på balkongen, låter för mycket.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Discover skrev:
G-Man skrev:
Discover skrev:

Att inte fast tele har tillgång till reservkraft i form av diesel beror ju på vilken telestation man är ansluten till ( nu menar jag kopparnätet ).

Dock har jag ingen fast telefon.

Känner mig lite udda med att bo i lägenhet & ha "reservkraft" i form av ett stort batteri, ingen annan här som tänkt på att ha en reserv kraftkälla till dator & Net1 / 3G & mobiltelefon ?



Net1 & laddare för mobiltelefon kan jag koppla in direkt mot batteriet, vissa saker får jag dock koppla in efter att ha gått omvägen genom en växelriktare.

Har haft tankar på att sätta upp LED belysning som drivs av batteriet,
så slipper man driva även belysningen genom växelriktaren.


Ibland känns det väldigt onödigt att ha batteriet då det är väldigt sällan vi har strömavbrott i Gävle. ( Tack Gävle energi ).

Jag använder utrangerade ups på liknande sätt, de små döda bly batterierna är bytta mot bilbatterier som bygger på silveroxid.
Ger även möjlighet till laddning via solpaneler.

Lågspännings belysning är inte kostnadseffektiv pga förluster i kablar med låg spänning och hög ström.
Krävs för stor area på kablar.
Därför föredrar jag 48volts ups, den levererar ~>6kw max från bilbatterierna.

Haft avbrott flertal gånger sista halvåret, mitt jux funkar men telias fast tele funkade ej pga endast batteri...

Ok, får jag in ett till batteri så kan jag gå upp till 24 volt jag med... har ett gelébatteri nu, väger ca 60 kg.


Men om man ska ha belysning på 12 v så menade jag med LED belysning då det räcker med klena telesladdar, detta handlar bara om en lägenhet, så det är inga långa avstånd.

Har även funderat på en solcellspanel jag med, olämpligt att ha ett elverk på E85 på balkongen, låter för mycket.


hmm  Visst är det fantastiskt! 2011 och ingen mer reagerar??....

Glad Påsk alla!

/BoB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

18

Sv: Fantastiskt med mobilt?

jo obinett, men det kanske apati när det är svart tongue

19

Sv: Fantastiskt med mobilt?

G-Man skrev:

jo obinett, men det kanske apati när det är svart tongue

Hej!
Jo det är klart, men det är viktigt att reagera. Gjorde förresten ett test igår på 3st 1Gb fiberlinor som är redundanta. Körde bredbandskollen och den visade 80Mbit ner och 65Mbit upp vad säger det? Om man kör ett "riktigt" test laddade vi ner i ca 750Mbit i sek på 2 av linorna.... Vilket är sanning? Inte det första iaf. 1.5Gb tar ca:10sek att ladda ner....
Med det sagt att det är viktigt att vi konsumenter ifrågasätter vad det är någon vill att vi skall äta....Köp inte tex. bredbandskollen med hull o hår, ifrågasätt!

Upp till kamp!! haha o ut o jaga påskharen... vad är det som säger att det är en "han" ?

Glad Påsk alla!

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

20

Sv: Fantastiskt med mobilt?

Alla tester är missvisande,
Bästa testen är faktiskt brukande.
tex ftp  smile