1

Tråd: tanka torrents med mobilt bredband??

Hejsan,

Jag funderar på att gå från vårt Alltele ADSL till Tele2 Large pga dåliga koppar ledningar med mycket nertid.Vi kör även TV via bredbandet med en Dreambox och där märks det direkt när det bredbandet "hickar" till.......

När det funkar så kan jag "tanka" med 800-900 kb/s och har ca 6.0 mb/s med tptest.
Funkar det på samma sätt när man kör mobilt bredband?
Jag testade med en Telenor dongle till en bärbar dator där jag först kollat med tptest och kommit upp i 5.50 mb/s. Helt Ok siffror.
När jag sedan testade att "tanka" så kom jag aldrig upp i mer än 70-80 kb/s mot 800-900 med ADSL. Jag testade att tanka samma fil samtidigt.
Varför blir det så?

//Roller

2

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

torrents bromsade/blockerade beroende på operatör.
enkla svaret.

det går att komma runt, men tankar du större mängder så blir du stoppad, 3G påståenden om obegränsat är SH-snack, då det finns bara så mycket bandbredd.

kvällstid 1mbit/s natt tid 5mbit/s lätt.

3

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

Ok,

Så det finns sätt att ta sig runt detta,bra!!
Men låt säga att jag tar ner en film på 5 gb i månaden villket inte är så mycket,varför får man då inte upp hastigheten? Tror man räknar en max förbrukning på ca 20 gb/månad som OK för Tele2 fri Surf.......
Tptest visar ju att det går i 5-6 mb/s?? Är det spärrat ut via vissa torrent klienter?
Finns det någon parameter i själva modemet man kan sätta om?
Är någon leverantör bättre eller sämre på detta?

//Roller

4

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

Det handlar om att operatören tillämpar s.k. "traffic shaping". D.v.s. styr olika kapacitet till olika typer av trafik baserat på portnummer. Http på port 80 prioriteras för de vet att folk testar mot t.ex. Bredbandskollen och då vill de att de ska bli bra värden där.
Samtidigt styr man ner kapaciteten för kända torrent-portar för man vill inte att nätet ska blockeras av torrents.

Lösningen är att skaffa någon typ av vpn-anslutning att köra sin trafik igenom för då kan inte operatören se vilken typ av trafik du har. Och de vågar inte strypa vpn eftersom det är många som sköter sitt arbete via vpn-anslutningar.

5 Senaste redigerad av roller (2011-04-08 19:24:15)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

Hejsan,

Skulle det funka med Win7 egen VPN client? Har idag Ighost som Alltele delade ut.
Vad får ni får nedladdnings hastigheter med Tele 2 Large?
Finns det någon router som är bättre aller sämre?

//Roller

6 Senaste redigerad av A-Man (2011-04-08 20:10:02)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

För dina behov låter det som att det är bättre att byta adsl leverantör.

7

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

andy78 skrev:

För dina behov låter det som att det är bättre att byta adsl leverantör.

Får han då även nya koppartrådar ?


Till trådstartaren, om jag hade varit dig skulle jag ha gått över till 3G.

Torrents går ju som det redan har skrivits om att gå runt med VPN, använder själv VPN i mobiltelefonen för att 3 inte ska se att jag kör IP-telefoni + annat, sedan är det bra att ha en VPN anslutning när man använder öppna Wi-Fi nätverk.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8 Senaste redigerad av A-Man (2011-04-08 21:00:37)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

Nej men man kanske kan lösa  det problemet , beroende på vart det är.
Jag vet inte var som är gjort för att lösa det så Jag kan inte svara.
Om kopparledningarna var så dåliga tror du själv att han hade kommit upp i nämda hastigheter.

Nertid tolkar jag som problem hos leverantören.
Det är bara test inte mer med dig, gör dig själv en tjänst och köp produkten på nätet, du kan då utnyttja distansavtalslagen om du inte är nöjd.

Det hastigheter du fått med mobilt bredband är nog "helt normalt" kan ju dock prova med en annan operatör.

9 Senaste redigerad av Discover (2011-04-08 22:17:25)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

andy78 skrev:

Nej men man kanske kan lösa  det problemet , beroende på vart det är.
Jag vet inte var som är gjort för att lösa det så Jag kan inte svara.
Om kopparledningarna var så dåliga tror du själv att han hade kommit upp i nämda hastigheter.

Nertid tolkar jag som problem hos leverantören.
Det är bara test inte mer med dig, gör dig själv en tjänst och köp produkten på nätet, du kan då utnyttja distansavtalslagen om du inte är nöjd.

Det hastigheter du fått med mobilt bredband är nog "helt normalt" kan ju dock prova med en annan operatör.

Trådstartaren skriver ju själv att han har dåliga koppartrådar... sedan kan det ju även vara problem i telestationen.


Alternativet kanske kan vara att lösa Digital-tv:n på annat sätt, och bara ha xDSL för internet.

Eller skrota fasta linan helt och gå över till trådlöst.


Att jag skulle gå över helt till mobilt bredband är nog inte att tänka på, dels vill jag kunna skicka / ta emot så mycket data jag vill och sedan går det väl inte att ha en server över mobilt bredband, då det blir problem med IP adressen ?


Enklast är nog att ha det som idag, fiber till servern och sedan ansluta till servern över mobilt bredband.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10 Senaste redigerad av A-Man (2011-04-08 22:22:20)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

Discover skrev:
andy78 skrev:

Nej men man kanske kan lösa  det problemet , beroende på vart det är.
Jag vet inte var som är gjort för att lösa det så Jag kan inte svara.
Om kopparledningarna var så dåliga tror du själv att han hade kommit upp i nämda hastigheter.

Nertid tolkar jag som problem hos leverantören.
Det är bara test inte mer med dig, gör dig själv en tjänst och köp produkten på nätet, du kan då utnyttja distansavtalslagen om du inte är nöjd.

Det hastigheter du fått med mobilt bredband är nog "helt normalt" kan ju dock prova med en annan operatör.

Trådstartaren skriver ju själv att han har dåliga koppartrådar... sedan kan det ju även vara problem i telestationen.


Alternativet kanske kan vara att lösa Digital-tv:n på annat sätt, och bara ha xDSL för internet.

Eller skrota fasta linan helt och gå över till trådlöst.

mest intresserad hur man kom fram till att det är så och vad mad gjort för att lösa problemet.

Klart du kan ha en server, varför skulle det bli problem med ipadressen , att den inte är publik då menar du eller?

11 Senaste redigerad av Discover (2011-04-08 22:31:03)

Sv: tanka torrents med mobilt bredband??

andy78 skrev:
Discover skrev:
andy78 skrev:

Nej men man kanske kan lösa  det problemet , beroende på vart det är.
Jag vet inte var som är gjort för att lösa det så Jag kan inte svara.
Om kopparledningarna var så dåliga tror du själv att han hade kommit upp i nämda hastigheter.

Nertid tolkar jag som problem hos leverantören.
Det är bara test inte mer med dig, gör dig själv en tjänst och köp produkten på nätet, du kan då utnyttja distansavtalslagen om du inte är nöjd.

Det hastigheter du fått med mobilt bredband är nog "helt normalt" kan ju dock prova med en annan operatör.

Trådstartaren skriver ju själv att han har dåliga koppartrådar... sedan kan det ju även vara problem i telestationen.


Alternativet kanske kan vara att lösa Digital-tv:n på annat sätt, och bara ha xDSL för internet.

Eller skrota fasta linan helt och gå över till trådlöst.

mest intresserad hur man kom fram till att det är så och vad mad gjort för att lösa problemet.

Jo.

Sedan är väl inte Alltele den bästa operatören...
en operatör som köper kunder av andra operatörer ?

Det säger väl det mesta ?

http://www.idg.se/2.1085/1.122973


Själv tycker jag att man kan jämföra 3G med ADSL, så länge man får stabila hastigheter & möjlighet till fast IP.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.