1

Tråd: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Hej!

Jag provar Tele2 Small för att se om jag kan få bättre DL än med Net1 som jag nu sagt upp. 1,8 - 1,9 av 2,0 har jag och är mycket nöjd med det.
Problemet är att jag behöver sätta modemet i fönstret och datorn på ett bord intill och då måste jag ansluta modemet med en USB-kabel på 1,5 -2 m.
Modemet blinkar grönt vilket betyder att det har driftspänning men inget mer händer. Datorn meddelar att den inte hittar något modem när jag försöker koppla upp.
Hur gör jag?

Hasse A

2

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Kan bero på att USB-kabeln är för tunn.Spänningsfallet blir då för stort och kvarvarande spänning räcker ej till att driva modemet.
Vill minnas att jag läst på något forum, kanske här, att Clas Ohlson's kablar är för tunna medan Kjell & Co ha bättre men kan minnas fel?!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

3

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Är tvärt om som jag skrev tidigare,
kjells tunna deltaco funkade dåligt
medans classes tjocka funkar ok
i -30 grader.

Sedan funkar inte vissa donglar med skarvar.

4

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Tack för tillrättavisningen!
Rätt skall alltså vara: USB-kabel från Clas Ohlson är att föredra framför Kjell & Co.

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

5

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Kablarna kommer från Deltaco. Jag har även haft lite funderingar kring datorns förmåga att ge ström tillräckligt. Kan det skilja mellan olika USB-uttag?

6

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

heanders skrev:

Kablarna kommer från Deltaco. Jag har även haft lite funderingar kring datorns förmåga att ge ström tillräckligt. Kan det skilja mellan olika USB-uttag?

ja, std är 5v 500mA, vissa uttag kan ge tex 1ampere dvs dubbla.
sedan kan flera uttag dela på 500mA, vanligt på tex laptop med tre usb uttag.

Deltaco kabeln jag fick problem med var byggd med FOLIE som ledare, ej tråd.
och som det serut så är/var det troligen inte koppar folie... pga färgen, och hur den uppförde sig vid lödning.

kabeln pajade även om man böjer den vid kallväder när jag extremtestade den redan dålig kabeln, kabeln brusade även vid böjning vilket troligen skulle generera havoc med anslutna enheter.
det är möjligt att det var just detta ex, men det var två kablar köpta samtidigt som uppvisade detta.

classes tjockare funkade, och ej klippt den för att kolla mer då den funkat i flera vintrar i -30c.

7

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

heanders skrev:

Kablarna kommer från Deltaco. Jag har även haft lite funderingar kring datorns förmåga att ge ström tillräckligt. Kan det skilja mellan olika USB-uttag?

windows har inbyggd mätare på belastningen, vart beror på win version.

8

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Är det förlängningskablarna med t.ex. nr 32-6245 du menar. Passerar Insjön nästa nästa vecka och då kan jag stanna och handla.

9

Sv: Problem med att kabelansluta modemet E1750 till datorn.

Har ej nr i hufvudet, så...

Men det fanns flera liknande, tror den är ca 4-5mm och dom är grå.

Betyder ej att det är samma nu då classe säljer spot saker ibland...