1

Tråd: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Hej jag har ett problem som jag hoppas någon kan förstå sig på.

Jag har ett tre modem Huawei E122 som jag har i en Dovado 4GR router.

Det kommer hela tiden upp ett utropstecken och så kan jag inte komma åt internet.
Fasst att det står att jag är ansluten. Det är inte fel på routern för att det funkat inte i datorn heller. har testat med nytt modem,simkort och det är samma sak.
Teckningen ligger på 38% om det spelar någon roll.

Vad kan jag göra åt detta.

OBS man ser att den blåa lampan blir en aning mörkare när anslutningen ligger nere men den fortfarande ärr uppkopplad sen blir den ljusare igen när det funkar.

Frustrerande!!

MVH Martin

2

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Använd Connection Tracker (se no. 2): http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=26

Mera in finns på http://www.dovado.com/faq

3

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Jag har exakt samma bekymmer, fast med 3GN routern.
Har hållt på och mixtrat med detta en lång tid nu, men utan att ha kommit på
var problemet ligger exakt.

Jag körde med connection tracker ett tag, men bekymret då, var att istället för
att tappa kontakten i en kort stund, så tog det ännu längre tid, då routern startar
om varje gång den inte får någon svar på ping adresserna, och då blir även
det vanliga nätverket lidande.

Hoppas du hittar nån lösning.

4

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Du kan läsa om varför det blir så, samt en enkel rekommendation på våran FAQ: http://www.dovado.com/faq

Under rubriken "My internet keeps dropping, and the only thing I can do is repower the router to get back online"

5

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Svarar du till mig eller Murcielago?

(i mitt fall, så behöver jag inte starta om den (oftast iallafall), utan uppkopplingen
kommer tillbaka automatiskt, ibland efter bara några sekunder, ibland 1-2 minuter.
(Och ofta resulterar det i ny IP adress också tyvärr, men det är en annan femma...)
Därav funkade connection tracker sämre för mig, för istället för att bara tappa
uppkopplingen en liten stund, så startade routern om flera gånger varje dag.
Om jag förstått connection tracker korrekt, så får den inte svar på sina ping adresser
inom viss tid, så startar den om va?)

men nu vill jag inte förstöra Murcielago´s tråd...

mvh
Benny

6

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Hej!

Jag bytade modem, och nu verkar det som mina problem är borta( har dock bara testat några dagar, men
än så länge verkar det bra)

se inlägg 4 i denna tråd
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 200#p21200

7

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Detta problem har uppstått för mig med tre bredband max och E182E Dovado 3GN ej trebrandad router, det har inte varit något problem i sex månader med routern fram till nu.
Det kom i samband med att jag märkte att det går fortare i nätet både upp och ned.
Jag får sms flera ggr om dan att 3gn has lost conntection det hände senaste i morse man tappar kontaktet med mobila nätet och det återkommer.

Tror inte det är nåt problem med vare sig router eler modem, tror mer på att det är nätet som gör något.

8

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

när näten blir fulla så kastar dom ut dom inaktiva/längst uppkopplade för att kunna skapa tex röst/data samtal.

tidigare kopplade vissa operatörer aktivt ner anslutningarna efter X tid oavsett om man använder det eller ej.

högre hastighet = behövs fler datakanaler = bort med gammla anslutningar.

eller så är det dax för ny firmware på modemen pga 'någon ny funktion'.

9

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

G-Man skrev:

när näten blir fulla så kastar dom ut dom inaktiva/längst uppkopplade för att kunna skapa tex röst/data samtal.

tidigare kopplade vissa operatörer aktivt ner anslutningarna efter X tid oavsett om man använder det eller ej.
Vet att tre hade så det gjordes en gång om dan.



högre hastighet = behövs fler datakanaler = bort med gammla anslutningar.

eller så är det dax för ny firmware på modemen pga 'någon ny funktion'.


Men frågan är vad är minimi tiden man får vara uppkopplad innan man slängs ut?
Men det låter lite märkligt att de skulle börja slänga ut kunder i samband med nya uppgraderingen om det nu har varit en uppgradering.

10

Sv: Tappar anslutningen till nätet men ändå uppkopplad

Medans byte av pryttlar så kan det vara mindre portar. Då åker älsta uppkopplingen när någon kopplar upp sig, men låg hastighet borde vara en tell tail för detta.

Kan givetvis vara något annat.

Så frågan bör ställas till operatören vars nät det är.