1

Tråd: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Nä, nu kan man inte lita på 3´s täckningskarta...


http://www.mobil.se/nyheter/lockar-med- … 20829.html


Dock så säger Erik Hörnfeldt att man bygger UMTS900 och väntar slå på den 25:e Maj, blir ju fint.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

2 Senaste redigerad av Sam (2011-03-29 21:45:25)

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Jag förlitar mig på iPad appen från Bredbandskollen. Man kan se ganska mycket när man väljer operatör (dock kan man inte välja bredbandstypen, men 3/TRE kör endast mobilt). Se exempeln här nere:

http://img687.imageshack.us/img687/6783/img0109u.png

3

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Sam skrev:

Jag förlitar mig på iPad appen från Bredbandskollen. Man kan se ganska mycket när man väljer operatör (dock kan man inte välja bredbandstypen, men 3/TRE kör endast mobilt). Se exempeln här nere:

http://img687.imageshack.us/img687/6783/img0109u.png

Tack för tipset.


Ska ev byta från 3, till Tele2 för mobiltelefoni.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

4

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

ja tre stöder 30% av ytan (minst 6mbit), när jag mätte sist.
inte sett att dom bygger något på sitt 3g nät...

5

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

vem ändrade Rubriken ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Discover skrev:

vem ändrade Rubriken ?

Du vet att de bor mycket skogstomtar i forumet som ändrar trådnamn.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Det verkar som dom löste problemet genom att ta bort täckningskartan helt och hållet  yikes

8

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

otto84 skrev:

Det verkar som dom löste problemet genom att ta bort täckningskartan helt och hållet  yikes


Ja, och om man vill se deras täckning så kan man använda sig av Telenors täckningskarta, så länge det gäller 3GIS nätet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Vad är 3GIS??

10

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

3GIS är Tre och Telenors gemensamma nät
http://www.3gis.net/

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

11

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

De har oftast, men inte alltid, samma master.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Ingen ide att gå på telenors täckningskarta för att köra tre, blir bara problem vid eventuell reklamation.
Tre får fixa sin täckningskarta, sanslöst

Jag väntar fortfarande på den.

13

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

vet inte om denna varit uppe, men den kan ju vara bra hjälp.

http://opensignalmaps.com/
Förra sommaren köpte jag 3s 3G, den fungerade otroligt dåligt hemma. Men det var inga problem att läna tillbaka. 250 kr i startavgift som jag blev sur över att få, dock. Men det kunde jag leva med.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

14

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

tre = -113db
enligt deras nu stendöda täckningskarta "full täckning i hela området och en bra bit runt med hög hastighet".

15

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Ljungdahl skrev:

De har oftast, men inte alltid, samma master.


När det gäller 3GIS-nätet så är det 3 & Telenor i samma mast, ska bli spännande att se hur de gör när 3 bygger ut UMTS900 i masterna som 3GIS äger.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

andy78 skrev:

Ingen ide att gå på telenors täckningskarta för att köra tre, blir bara problem vid eventuell reklamation.
Tre får fixa sin täckningskarta, sanslöst

Jag väntar fortfarande på den.



Fungerar helt OK så länge man bara väljer att titta på bara 3G och där det är ett 3GIS nät.

3GIS nätet täcker inte följande städer:

Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona.

Utanför dessa orter bygger 3 & Telenor ett 3G-nät
gemensamt varför täckningen då är identisk.


Självklart ska 3 fixa sin egna karta! Men det är ju nå j*vla fel på det företaget...
jag kommer att lämna 3 så fort bindningstiden går ut!

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

kjellorix skrev:

Jag fick för någon dag sen, ett sms från 3 att jag behöver uppdatera min Nokia N95 8Gb,
annars kommer den sluta fungera, när dom snart uppaterar nätet för bättre täckning, skrev dom !.
Men den upplåsta mobilen blev stulen i Vietnam, där köpte jag en Nokia E66 istället.
Mycket riktigt det fanns en stor viktig uppdatering till e66, har inte kommit någon update till den på flera år.
(jag noterade att under updaten, hittade den 3 , ett popup) efter update allt funkar som vanligt..
Bra att man fick veta det, och kollade, stackars dom med gamla mobiler, och utan dator, som inte vet hur man uppdaterar !.

Nu ska jag kolla om det finns update för sierra 309 med, kanske lika viktigt.
Nej där fanns ingen uppdatering, verkar som det väldigt sällan händer något på;
http://www.sierrawireless.com/en/siteco … B_309.aspx

Lite många ord, men jag har försökt få bort denna stulna N95 8GB från deras register,
men dom säjer, inget att bry sej om. (jag ville bara att rätt info står där hos 3 med min lite nyare e66,)
men nu är jag glad att det inte tagits bort, jag hade kanske inte fått detta viktiga sms annars.
Vad jag förstått har Nokia E66 aldrig funnits hos 3 sweden, deras svar kanske har att göra med det.

jag fortsätter med 3 för det funkar super-bäst på mitt sommarställe, och i Skogås.


Okej.

3 fungerar bra för mig inne i stan där jag bor, har fri sikt till 2-3 basstationer, men jag är less på att tappa täckningen så fort jag lämnar tätbebyggda områden, sedan bryr sig inte 3 om sina kunder, inte trogna.

Hittills så har jag använt Net1 ihop med Phonzo ( nyligen bytt till Cellip, Phonzo suger ), och om jag har modemet med mig och telefonen ej har täckning så vidarekopplas inkommande mobilsamtal till Cellip, så då ringer jag VoIP genom mobilen istället, just nu lutar det år Tele2 och de har bättre täckning än 3 runt Gävle där jag rör mig mest.

Kommer att ha kvar lösningen med Net1 & Cellip även med Tele2.

Vad ett samtal kostar genom Net1 har jag inte räknat på, men minuttaxan hos Cellip ligger på 10 / öre minut och öppningsavgiften är också 10 öre, debiteringen sker per påbörjad sekund.
Till Net1 får jag betala 1-2 kr / MB.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

kjellorix skrev:

Nyss fick jag ett nytt sms från 3
Dom påminner om att jag måste uppdatera min Nokia N95, annars slutar den fungera i morgon när 3 uppgraderar nätet.
Men som sagt, jag har uppgraderat min Nokia e66, som är lika gammal som min stulna N95.
Intressant ! vad ändras på 3-nätet i morgon, gissar att info finns på 3's hemsida.


Det ska bli spännande, försök gärna att ta reda på vad 3 ska göra med nätet i ditt område, kanske UMTS900 ?

Men samtidigt om 3 lägger om frekvenserna i sitt nät ( 2100 MHz & 900 MHz ) så får ju folk med Äpple 3Gs problem då den telefonen ej hanterar 3G på 900 MHz.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Jag ringde Tre idag eftersom datatrafiken strulade igen
Det berodde på uppgraderingar i nätet, kunde fortsätta i en vecka

På frågan vilka uppgraderingar så nämnde killen 4G,
Självfallet frågade jag då om lanseringsdatum, men det kunde/ville han inte uppge

20

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

kjellorix skrev:

Jag kollade 3's sida, loggade in, sökte info på min gata i Skogås, men inget alls att läsa där, eller någonstans.
Och hur ska jag veta något, eftersom jag har 3-prat 49kr/mån, surfar aldrig med mobilen, har 3Bredband Plus & laptop för surf.


Vad vill du veta?

21

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Hittade denna genom att gå in på Comhem.se:


http://glu.tre.se/coverixwww/Default.aspx

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Jag ska ta och ringa till dem på måndag, trycka på lite om uppsägningen för att få besked om 4G.

23

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Nu är täckningskartan tillbaka på tre.se och nu är den mer missvisande än någonsin. Den visar nu Turbo-3G-täckning upp till 3 eller 6 Mbit/s i princip överallt. Jag vet av egen erfarenhet att det inte finns någon turbo-3G där jag bor men kartan visar att det finns. Och hos min flickvän vet jag att 3 helt saknar täckning. Man måste åka ca 2 mil österut för att kunna använda 3 men kartan visar att det ska finnas täckning. Men om man bockar ur den orange kryssrutan för "3G data upp till 3Mb, på många ställen upp till 6 Mbit/s" så visar kartan rätt.

24 Senaste redigerad av Micke (2011-07-25 06:31:44)

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

otto84 skrev:

Nu är täckningskartan tillbaka på tre.se och nu är den mer missvisande än någonsin.

Ojoj, att de fortsätter att ljuga så mycket om sin fantastiska täckning. Enligt kartan skulle jag kunna få upp till 20 Mbit/s! Hur ska det gå till med en signalstyrka på max 3%...man skulle egentligen anmäla de för "buffel & båg", men de flesta har nog förstått deras lömska skryt.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: tro inte på allt... Tres täckningskarta kommer ändras

Får < 0,3mbit där det står 3-6mbit.

På ställen helt utan täckning, eller med enbart voice står det 3-6mbit...

Har har...