1

Tråd: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Jag har tele2´s 384 KBit/s abonemang och var inne på deras hemsida idag och vad fick jag se ?

Jo nu är datavolymsförbrukningen sänkt ytterligare, denna gång från 5 gb till  till 1 gb/månad.
Snart går det inte att röra datorn utan att man blir nedsatt till 30 kbit/s.................

Gränsen för deras nya turbo 3g abonnemang är på 5gb, för närvarande får väl tiläggas.

2 Senaste redigerad av Alexander (2008-03-04 23:55:50)

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Hehe.:lol:
Helt otroligt.
Tele2 lovar alltså mindre hastighet än ett gammalt 56 Kbit/s telefonmodem när du tankat lite.:P

0.384 Mbit/s
* Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 1 GB per månad.

7.2 Mbit/s och Plus (HSUPA 1.4 Mbit/s)
* Tele2 förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 Kbit/s om användandet överstiger 5 GB per månad.

Till alla som sitter med Tele2 abb.
Om ni får chansen att avsluta och ev. byta till 3 så passa på nu då.

För mig betyder det att Tele2 och antagligen Telia har stora problem, eller så vill de inte vara med i leken längre.

3

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Chattade med kundtjänsten idag och där sa dom att det bara gällde nya abonnemang.
Hade man redan ett abonnemang så var gränsen fortfarande 5 gb/månad.

Jag har sparat konversationen med kundtjänsten så får vi väl se. Jag litar fan inte på dom längre
än näsan räcker.

4

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Greger Hallonsylt skrev:

Chattade med kundtjänsten idag och där sa dom att det bara gällde nya abonnemang. Hade man redan ett abonnemang så var gränsen fortfarande 5 gb/månad.

Jag har sparat konversationen med kundtjänsten så får vi väl se. Jag litar fan inte på dom längre
än näsan räcker.

Sparat konversationen??? Hahaha!!!! big_smile Det finns sparade konversationer (bl.a. på det här forumet) där kundtjänsten på Tele2 dyrt och heligt lovar att ändringen från fri användning till ynka 5GB endast gällde nya abonnemang. De som tecknat sig innan villkorsändringen skulle inte alls beröras - LOVADE Tele2:s kundtjänst. lol

Det finns bara en enda regel när det gäller löften och information från Tele2: Lita aldrig på Tele2. Så enkelt är det.

5

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Precis, de där konversationerna är inget att hänga i granen då många av de som sitter där inte vet till 100% va de pratar om.

Fattar inte meningen med deras HSUPA abb som har samma gräns.
Och att de nu har minskat 99:- abb till 1GB är sjukare.

Tummen ner för Tele2.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Ja, precis. JAG chattade med kundtjänst och där sas det att vi som tecknade oss innan ett visst datum inte skulle få 5GB-gränsen... vad hände sen lixom? Nej, Tele2 skjuter sig i foten gång på gång.

7

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Jag blev ju som sagt cappad ganska direkt, som sedan släpptes efter ett par dagar då min nya period antagligen började. Märkte dock att cappen släppte inte förren jag hade reconnectat uppkopplingen vilket fick mig att tro att sålänge man lät den vara aktiv (vilket iofs förstör lite av syftet med mobilt bredband) så "kunde" de inte cappa en förrens man kopplade ner+upp igen.

Men nu med nya 1gb gränsen verkar jag ha fått en capp igen. Det intressanta är att förra gången jag märkte av det stannade den på 32 Kbps som max, men nu stannar den på 64 Kbps som max. Har dom höjt hastigheten på cappen? Jag har fortfarande inte reconnectat, rädd för att min hastighet ska halveras smile Båda hastigheterna är löjliga, men det handlar trots allt om hälften som fort vilket märks ganska mycket när det är så låga hastigheter.

Hursomhelst, vad jag funderade över var. Jag hade ju egentligen tänkt säga upp det men missade deadline för datumet. Anledningen att de FICK ändra i kontraktet var ju att de lät kunderna få möjlighet att säga upp sitt abb. Nu när de ändrat från 5gb till 1gb, vilket det inte stod något om, borde man inte ha möjlighet att säga upp sitt abb utan några bekymmer då?

Angående att man bara kan komma upp i de begränsningarna om man fildelar en massa. Visst, jag har dragit 1-2 serier i veckan med mitt abb (350mb stycket) men absolut inte tankat/uploadat en massa. De skriver själv att deras plus abb är till för de som "skickar och tar emot mycket tunga filer". Vad fan anser de en tung fil är, 1mb?

Innan stod det på deras hemsida angående turbo3g "passar dig som streamar musik/film på nätet bla bla". Någon dag satt jag och kollade youtube/video feber ca en timme. Det kostade mig 500 mb såg jag lite senare... Och det var inte ens specielt många videoklipp jag kollade på.

Jag ser ingen som helst anledning att erbjuda en 7.2mbit uppkoppling om man endast erbjuder en TOTAL datamängd att förbruka på 5gb. En sådan hastighet är ju TILL för att kunna skicka/ta emot lite filer. Att endast surfa websidor gör det i stort sett ingen skillnad om det är 2mbit eller 7mbit.

Oj detta blev långt...

8

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Zigge, du kan andas ut att 1GB gränsen endast gäller de som tecknar idag.
5GB gränsen gäller fortfarande för de tidigare abonnenterna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Andreas skrev:

Zigge, du kan andas ut att 1GB gränsen endast gäller de som tecknar idag.
5GB gränsen gäller fortfarande för de tidigare abonnenterna.

Well, är det någon som VET 100% det? Som tidigare nämts verkar ju inte supporten ha vidare koll, men i mitt svar från supporten i ett email skriver han, citat

"Gällande ditt abonnemang med hastigheten upp till 0,384 Mbit/s är den
en begränsning efter 1GB/månad. Denna produkt är till de kunder som
använder internet till vanligt bruk, maila och kollar hemsidor m.m."

Han såg ju mitt mobilnummer och visste då att jag hade ett regular 3g abb, alltså borde han även veta ifall det var 5gb gräns på mitt abb?

F.ö har jag ingen aning om jag har fått det där brevet, jag tror faktiskt inte det. Mitt abb står nämligen på fars företag (där jag är anstäld) så räkningar+brev går ej till mig. Jag upptäckte detta av en ren slump då jag efter av ännu en ren slump sett att tele2 hade lagt till lite saker i sin finstilta i sin reklam, och sedan hittade jag hit..


Min tanke från början var ju att uppgradera det till turbo3g as soon as det släpptes, nu finns inte det på kartan. 7.2mbit med en 5gb gräns. No way....

10

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

zigge skrev:

Innan stod det på deras hemsida angående turbo3g "passar dig som streamar musik/film på nätet bla bla". Någon dag satt jag och kollade youtube/video feber ca en timme. Det kostade mig 500 mb såg jag lite senare... Och det var inte ens specielt många videoklipp jag kollade på.

Helt rätt. En datagräns på 5GB är fullständigt otidsenlig! Vad Tele2 lyckats missa (eller helt enkelt struntar i) är att video på internet inte längre är hårdkomprimerat för att kunna ses via 56k-telefonmodem och ett litet realplayer-fönster. Till och med en dinosaurie som SVT.se sänder numera högupplöst webb-tv. 5GB är helt enkelt för lite - i synnerhet för en bredbandstjänst som nu kostar 179kr per månad!

11

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Jag har tele2 abonnemang sedan halv år tillbaks, och vid kontrakt avbrottet så sa jag upp mitt abonnemang men behöll tjejens. Nu när jag lånar datorn så kan hon endast tanka i 40k när jag max nätet. Hade man inte 3.5mbit tills att man tankat 5gb och sedan 30kb/s efter det? Känns sur  att pröjsa 99kr i månaden för tele2s jävla skit abonnemang. Man borde samla hela forumet och skicka en gemensam stämmning. Det är väl en bra ide barateau? Får du lite reklam också.. " Forum på nätet stämmer jätte (skit) företaget tele 2" ser det som huvudsida på metro!
Och nu är det säkert försent för att säga upp detta skämt?

mobilabredband.se

12

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Har telia mobilt bredband företag fast kostnad och då är det obegränsad datamängd smile

13

Sv: Tele2 ändrar villkoren för 384 KBit/s abonemang IGEN !!

Andreas_Swe skrev:

Har telia mobilt bredband företag fast kostnad och då är det obegränsad datamängd smile

Det är ju faktiskt rätt kul de du säger.
Skumma igenom produktbladet hos telia och noterade att det enbart är "stjärnat *" på privata delen som hänvisar till 5GB/gräns.
Så företags abb är full rulle!

Telia Mobilt bredband för företag

Du som beställer Telia Mobilt bredband i egenskap av företagare
kan välja mellan tre prisavtal: Start, Fastpris och Fastpris L.
Vilken variant som passar bäst beror på hur mycket du använder
tjänsten.
Med Telia Mobilt bredband Start Företag får du en låg månadsavgift
och betalar en rörlig avgift för datatrafiken "“ tack vare
takpriset får du ändå full kontroll på hur mycket totalkostnaden
blir varje månad.
Telia Mobilt bredband Fastpris Företag passar dig som surfar
mycket och ofta. Mot en fast månadsavgift får du obegränsad
datatrafik, dygnet runt och får dessutom tillgång till turbo-3G.
För dig som har stort behov av att kunna skicka större datamängder
finns Telia Mobilt bredband Fastpris L Företag. Då får
du förutom tillgång till turbo-3G när du tar emot data, även
tillgång till upp till 1,4 Mbit/s när du skickar data.

Telia Mobilt bredband för privatpersoner

Du som beställer Telia Mobilt bredband som privatperson kan
välja mellan två prisavtal: Kväll & helg och Fastpris. Vilken variant
som passar bäst beror på hur mycket du använder tjänsten.
Med Telia Mobilt bredband Kväll & helg får du fri datatrafik
mellan kl. 19"“07 på vardagar och hela helgen, övriga tider gäller
rörlig avgift, dock med en maxavgift per dygn.
Telia Mobilt bredband Fastpris passar dig som surfar mycket och
ofta. Mot en fast månadsavgift får du obegränsad* datatrafik,
dygnet runt. Med Telia Mobilt bredband Fastpris får du dessutom
tillgång till turbo-3G där det finns utbyggt.

Stjärnat! *

*Oavsett förbrukning av mobildata i Sverige tillkommer inga kostnader. Telia förbehåller sig
rätten att begränsa hastigheten till 30 kbit/s i det fall förbrukningen överstiger 5 Gb/månad
i det mobila nätet (edge/3G/turbo3G), begränsning gäller dock inte trafik i surfzonerna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!