26

Sv: Ip-telefoni Net1

Har Du fortfarande kvar Dina problem efter det gångna dygnets förändringar i nätet ?
Både jag själv (peppar peppar ta i trä !) och många andra här på Forumet har märkt en dramatisk förbättring (både hastigheter och VoiP - både Net1:s och tredjepartsoperatörer) sedan igår.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

27

Sv: Ip-telefoni Net1

När det gäller mig så kan jag berätta att jag fortfarande har störningar. Jag mätte just och hade 1,26 resp. 1,27 i nedhastighet samt ca 115 i svarstider och provade sedan att ringa. Det fungerade då bra i kanske fyraminutersintervaller (med bara ett fåtal svagare störningar) och däremellan har jag 45-sekundersintervaller när det stör så pass att jag inte kan förstå sammanhanget i det den i andra änden säger. Och som jag nämnde tidigare så verkar det bli bättre ju högre hastighet jag har, och är nästan störningsfritt över 1,5... Kanske har Net1 helt enkelt inte implementerat trafikprioriteringen (eller vad de nu gjorde i går) över hela Sverige, än...

28

Sv: Ip-telefoni Net1

Nej tror det är bra då signalen antagligen studsar där .
Marcus aaa här på forumet borde nog kunna svara mer exakt
Har du tur kanske han läser i tråden. ..

29

Sv: Ip-telefoni Net1

Det finns inte fading på UHF av den typ som kan uppträda på kortvåg och mellanvåg då signalen studsar i jonosfären med variationer i signalstyrka över minuter som följd. Norrsken kan ge studs även vid höga frekvenser men det förefaller som en osannolik orsak till de dåliga intervallen. Den fasförskjutning och interferens som ger upphov till fading vid en amplitudmodulerad signal borde inte uppkomma vid CDMA. Har ni någonsin hört fading på FM radio, TV eller än mindre digital TV?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-26 05:13:33)

Sv: Ip-telefoni Net1

Det går inte att enkelt gissa sig till om plåttaket ger en reflex som stör signalen. Det kan man bara kolla genom att flytta antennen. Möjligen skulle du kunna prova att vrida den horisontellt.

De antenner vi köper på 450 är nog i och för sig OK. Den värsta bluffmarknaden finns på 3G och de krängs av Davido och liknande. Inga prestanda redovisade men svindlande siffror ang förstärkning.

Problemet är att antennsystemet är en kedja med länkar. Ingen länk får vara svag ända fram till anslutningen i routern .Kolla om det finns en radioamatörklubb med folk som kör på 2 eller 70 cm bandet och är intresserade av antenner. En radioamatör har ett attention-span längre än de 7,38 sekunder du får från en säljare eller "installatör"
i en butik.

Procom.se har proffsantenner men inte med så hög förstärkning som de ACY med 12 element som Vox använder. Jag har en mycket gedigen 17 elements yagi från Alkgon köpt för NMT 450 för 20 år sedan men de tillverkas inte längre.

Bekastningsproblemet är dels fåglar och då är vertikal montering säkrast som Vox påpekade. Ett annat problem är höga vindstyrkor och oscillationer i tunna runda pinnar pga vortexbildning i lä om pinnen. Det åtgärdas med turbulensgivare, tänk spiralen runt en del höga smala skorstenar. En bra antenn har så kraftigt material i pinnarna att amplituden vid självsvängning begränsas. Effekten av för klena dimensioner kan man se på gamla tv-antenner där pinnarna är halva.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Ip-telefoni Net1

Föregående inlägg hamnade i fel tråd och ska flyttas men det går inte med iphone och jag vill inte stiga upp än.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Ip-telefoni Net1

Job skrev:

När det gäller mig så kan jag berätta att jag fortfarande har störningar. Jag mätte just och hade 1,26 resp. 1,27 i nedhastighet samt ca 115 i svarstider och provade sedan att ringa. Det fungerade då bra i kanske fyraminutersintervaller (med bara ett fåtal svagare störningar) och däremellan har jag 45-sekundersintervaller när det stör så pass att jag inte kan förstå sammanhanget i det den i andra änden säger. Och som jag nämnde tidigare så verkar det bli bättre ju högre hastighet jag har, och är nästan störningsfritt över 1,5... Kanske har Net1 helt enkelt inte implementerat trafikprioriteringen (eller vad de nu gjorde i går) över hela Sverige, än...

Har du tex värmepump eller dyl som går ibland?

33

Sv: Ip-telefoni Net1

kalleoia skrev:

Hej! Kom att tänka på en sak till.
Hustaket har pannor av betong men under -  vid marken finns en hundgård delvis täckt med aluminiumplåt - omålad.
Kan detta ha en negativ inverkan ?

Radiosignaler har en förmåga till ibland underliga fenomen, men min erfarenhetsbaserade bedömning är att några kvadrat plåt på runt 10 våglängders avstånd inte gör någon mätbar skillnad för signalen, speciellt i en yagi.

Jag skulle leta efter aktiva störkällor, tex köra routern och telefonen på ett batteri och stänga av huvudströmmen till fastigheten och se om man slipper den intervallbaserade störningen. Gör man det, börja leta efter störaren.

/Marcus

34

Sv: Ip-telefoni Net1

G-Man skrev:
Job skrev:

När det gäller mig så kan jag berätta att jag fortfarande har störningar. Jag mätte just och hade 1,26 resp. 1,27 i nedhastighet samt ca 115 i svarstider och provade sedan att ringa. Det fungerade då bra i kanske fyraminutersintervaller (med bara ett fåtal svagare störningar) och däremellan har jag 45-sekundersintervaller när det stör så pass att jag inte kan förstå sammanhanget i det den i andra änden säger. Och som jag nämnde tidigare så verkar det bli bättre ju högre hastighet jag har, och är nästan störningsfritt över 1,5... Kanske har Net1 helt enkelt inte implementerat trafikprioriteringen (eller vad de nu gjorde i går) över hela Sverige, än...

Har du tex värmepump eller dyl som går ibland?

Jag har en vattenpump men den går bara några få sekunder åt gången. Men det hade ju varit tacksamt om man hade kunnat hitta en sådan förklaring wink Tyvärr har jag alltmer känslan av att det är någon belastningsproblematik på nätet (masten jag går mot) då mina hastigheter varierar ganska mycket. I går kväll hade jag under någon timme runt 0,2-0,4, vilket jag inte varit nere på sedan jag justerade antennen. Det verkar också som att jag hade högsta hastigheterna under onsdag och torsdag - jag trodde att det hade med att jag flyttade antennen att göra men kanske håller Net1 på med justering av trafikprioriteringen, vad vet jag?). Hur mycket varierar era hastigheter?

35

Sv: Ip-telefoni Net1

Så låga transmissionshastigheter (0,2-0,4 upp) som Du nämner hade jag i mitten av denna vecka då jag satt i bilen ute i skogen i södra Västergötland med min D:40-a och försökte se på BBC world news video i min 10" (bil)dator. På samma plats har jag alltid tidigare legat över 1Mb/s med god marginal men då var det tji. Dagen efter "blommade" nätet upp som aldrig tillförne med perfekt VoIP och nedlänks topphastigheter på över 2,7 (D-35 med riktantenner 30/35 km till BTS) vilket fortfarande är fallet. Spontant känns Din hastighetsdip som lite av de tillfälliga problem jag hade i veckan och som jag tolkade  såsom "tekniskt förspel" till den nuvarande prestandahöjningen - kanske på specifik BTS ?

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

36

Sv: Ip-telefoni Net1

Problemet, som det verkar, är att jag har kontinuerliga dippar. Även när jag har "stabila" hastigheter runt 1,4-1,6 (nedhastighet) så ger kanske en eller två mätningar av tio hastighet runt 0,5-0,8, och jag har en känsla av att det är här störningarna uppstår, då jag alltså har enstaka störningar även vid hyggliga hastigheter. "Stabila" hastigheter runt 0,9-1,2 ger också 1-2 dippar på tio mätningar men här stör det då hela tiden, bara mer eller mindre... Jag vet inte, men ju högre "stabila" hastigheter som jag har desto färre störningar. Så verkar det åtminstone. Men jag får väl hoppas att Net1 fortfarande håller på och testar och att det ger en tydlig förbättring när det satt sig... Ni som upplever att man slagit på trafikprioriteringen, är det någon av er som märkt en försämring i nedhastigheter?

37

Sv: Ip-telefoni Net1

Vox medievalis skrev:

Hastighetsökning innebär tyvärr inte per automatik kapacitetsökning. Kapacitetsbegränsningar finns också inom backbone dvs. transmissionskapaciteten från basstationen och vidare uppåt.....

Visst kan det vara så, vilket jag själv skrivit om tidigare, men till skillnad från trängsel i accessnätet så är det enkelt att lösa, bara en beställning till Teracom. Eftersom de flesta av Net1s basar sitter i Teracoms större master så finns det ofta tillräcklig transmission, eller är ganska enkelt att ordna. Sen finns det säkert undantag, där man har utnyttjat små slavsändarmaster så finns ibland ingen färdig transmission alls, då DVB-slavarna inte har behov av det, men där har man säkert satt upp modern länk som kan kapacitets-uppgraderas i mjukvara samt några patchkablar åtminstone upp till 34Mbps, kanske upp till 100 Mbps.

/Marcus

38

Sv: Ip-telefoni Net1

Aktiv tv antenn?
Med dålig/gammal/billig coax

39

Sv: Ip-telefoni Net1

Med aktiv TV antenn menas en antenn med förstärkare av TV signalen, uppe i antennen eller i kabeln. Om förstärkaren självsvänger kan den orsaka hemska störningar över stort frekvensområde och på km avstånd. Tv antenner för husvagn och båt är särskilt misstänkta. Är det en korroderad skärmanslutning som ger problemen kan störningen komma och gå men tycker ändå det känns lite osannolikt här. Man behöver en spektrumanalysator för att se sådant.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Ip-telefoni Net1

Det sitter en antenn monterad på balkongen men den har jag aldrig kopplat in så... tyvärr har jag ingen tv-antenn som kan vara boven... Sedan så måste jag nog säga att efter de bra dagarna - onsdag och torsdag - så har jag nu konsekvent sämre hastigheter. Antingen är belastningen högre eller så är trafikprioriteringen igång och har en begränsande effekt på nedhastigheterna. Tidiga morgnar verkar jag ha väldigt stabila värden och mätningar två veckor tillbaka ger innan onsdagen och torsdagen ca 1,4, efter de två dagarna 1,2 och under just de två dagarna 1,6.
  Sedan så är det så att jag ofta, vid de tillfällen när jag har endast ett fåtal störningar under ett samtal, då har personen i andra änden ett kraftigt eko hela tiden. Andra gånger (oftast) har jag väldiga störningar men märkligt nog har då den i andra änden inget eko och oftast väldigt bra kvalitet. Förstå det, den som kan... wink Kanske är det bara samma svängningar, men i upphastigheten i stället (har inte haft samma koll på den, över tid)...

41

Sv: Ip-telefoni Net1

Ja jag har fortfarande störningar men kanske  något mindre än förut.
Har också tänkt på elnätet och ev interferens. Därför har jag försökt att avskärma
ledningar mm så gott det går - utan resultat. Det är precis som någon säger att det kanske går bra i början men efter en stund börjar störningarna till och från.
Jag upplever, att det inte har samband med hastigheten eftersom jag kan ha relativt bra hastighet men ändå störningar.  Däremot så varierar hastigheten mycket och fort enligt de mätningar jag gjort. Jag hoppades också på att tex vattenpumpen, eller tex fläkten i pannan eller något annat var störningsmoment men det har jag inte kunnat finna. Störningarna finns där även om dessa inte är i drift. Om någon använder datorn samtidigt kan jag ibland  höra knapptrycket från tangentbordet,  De jag pratar med säger att det ekar ibland. För oss på landet är detta viktigt. Här tänker Telia riva ner ledningarna i höst. Deras fasta mobiltelefoni fungerar väl inte bättre. Dessutom är jag ganska trött på Telia.
Tycker jag försökt allt som jag kan så nu vet jag inte what to do? Däremot skall jag prova enbart batteridrift,

42

Sv: Ip-telefoni Net1

Även jag upplever att det ibland fungerar bättre i början och att störningarna blir fler och värre under samtalets gång... Sedan så har jag också störningar vid hyggliga hastigheter (1,2-1,4) medan det verkar vara nästan störningsfritt från 1,5 och uppåt. Men det är ju också svårt att säga säkert eftersom jag kan ha 1,4 före och efter ett samtal men säkerligen 0,6 under samtalets gång... Däremot verkar det någotsånär säkert att jag har sämre hastigheter efter torsdagen...

43

Sv: Ip-telefoni Net1

Ja det är vissa tider som är sämre vilket tyder på ett kapacitetsproblem som någon sade tidigare. För mig är det uruselt mellan 16.00 och 20.00 varje dag - även om det finns vissa problem på andra tider.
Har rådfrågat på Elmers.se och de påstod att kabeln var det största problemet i utrustningen. En lågförlustkabel var att föredra. Därefter kommer kraftigare antenn än den Net1 erbjuder nu.  Den gamla skall vi inte tala om. Eftersom det kostar en hel del så börjar jag med kabeln. Har också kommit överens med skogsägaren att fälla några träd.
Elmers har kraftigare antenn och också Infoferenda. Det finns säkert flera.

44

Sv: Ip-telefoni Net1

Elmers marknadsföring är simplistisk och de visar inga detaljer över antennernas prestanda, talar inte heller om vilket slags kabel de erbjuder. Det behövs ingen särskild mätutrustning för att kolla signalstyrkan från Net1, det klarar man med ett D50 modem och en laptop.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Ip-telefoni Net1

kalleoia skrev:

Ja det är vissa tider som är sämre vilket tyder på ett kapacitetsproblem som någon sade tidigare. För mig är det uruselt mellan 16.00 och 20.00 varje dag - även om det finns vissa problem på andra tider.
Har rådfrågat på Elmers.se och de påstod att kabeln var det största problemet i utrustningen. En lågförlustkabel var att föredra. Därefter kommer kraftigare antenn än den Net1 erbjuder nu.  Den gamla skall vi inte tala om. Eftersom det kostar en hel del så börjar jag med kabeln. Har också kommit överens med skogsägaren att fälla några träd.
Elmers har kraftigare antenn och också Infoferenda. Det finns säkert flera.

Återkom gärna när du bytt kabeln så får vi höra om du får någon märkbar effekt...

46

Sv: Ip-telefoni Net1

jonasolof skrev:

Elmers marknadsföring är simplistisk och de visar inga detaljer över antennernas prestanda, talar inte heller om vilket slags kabel de erbjuder. Det behövs ingen särskild mätutrustning för att kolla signalstyrkan från Net1, det klarar man med ett D50 modem och en laptop.

Finns det något "enkelt" sätt att kolla signalstyrkan med D40-modemet?
  Och vad tror du, vad är din uppskattning att en bättre antenn (+ kabel) kan göra i hastighet? Jag kan nämna att signallampan på mitt D40 alltid lyser rött - även när jag har hastigheter på 1,5 och uppåt - undantagsvis så höga som 2,15. Och alltså alltid rött (eller möjligtvis orange, svårt att säga då den alltid lyser med samma färg;)

47

Sv: Ip-telefoni Net1

Normalt sett visar signal-LED:en alltid rött vid låg signalstyrka och orange resp. grönt vid bättre - MEN - ibland ser jag att den direkt kan slå om från rött (vid måttlig eller låg signalstyrka) till grönt när man (försöker) koppla upp ett samtal (eller tar emot ett).
Jag misstänker således att LED:en också markerar viloläge ("dormant") liksom på D-35:an där signalstyrkemarkeringen ibland också går upp till max från dålig vid aktivitet och på detta modem då markeras genom att LED:en "connect" tänds.
Att D:40-ans "signal-LED" således enbart markerar signalstyrkan tror jag därmed inte på. Kolla också när och hur den blinkar eftersom detta markerar att modemet då kommunicerar med nätet.
För D-35:ans programvara "Axess Manager" syns detta tydligt genom att värdet för "2nd signal" i viloläge ("dormant mode") är tom men snabbt går upp och visar signalvärdet (Ec/Io) då enheten aktiveras.

Signalstyrkan på D-40:an går lätt att följa i programvaran under fliken "System" - "device status" - "CDMA Modem" på raderna "Ec/Io" liksom "ant. level [0-7]"

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

48

Sv: Ip-telefoni Net1

Okej, jag ska kolla lite över tid så får vi se vad jag hamnar på. Men när du nu nämner det så har jag ju varit in och kikat lite i modemet tidigare och minns att ant. level oftast varit på 6, men jag ska kika vidare. Sedan så var jag kanske lite otydlig men lampan blinkar oftast (nästan hela tiden), och då grönt, naturligtvis, men när den lyser fast så är det alltid med rött sken. Men jag ska försöka kolla lite noggrannare och se ifall jag ser något mönster i när den blinkar...
  Sen så vet jag inte om nån annan har märkt samma sak men jag har i går, och framför allt i dag (hittills) haft väldigt bra hastigheter (i paritet med ons, tors förra veckan)... så kanske har det inte skett nån försämring i alla fall. Tyvärr har jag trots det haft vissa störningar på telefonin, men Betydligt mindre än vanligt...

49

Sv: Ip-telefoni Net1

Tack för alla tips och svar.  På så sätt slipper jag också många onödiga och stora utgifter och lär mig en hel del.
Här nu avverkat en del träd och fått jämnare hastighet men inte löst tele-problemet.
Elmers erbjuder en 8 elements antenn med 12 dbi.
Infoferenda erbjuder en med (tror jag 9 element - det var ialla fall fler) med 12 dbi gain. Vad är skillnad på detta?
Båda har samma lågförlustkabel.
kalle

50

Sv: Ip-telefoni Net1

Skillnaden i gain är förmodligen inte så stor. Det mekaniska utförandet kan skilja, hur kraftigt gods det är i elementen t ex och hur korrossionsbeständig antennen är. Hur ska man som kund kunna kolla det?

Du bör dessutom ansluta en andra antenn till den andra antennkontakten. Det hjälper upp ytterligare upp mot 6 dB vilket är en väsentlig förbättring. Mäktar du med tar du en yagi där med, annars en rundstrålande med god förstärkning.

Den andra antennen hanterar s k diversitetsmottagning, se äldre trådar, och det hjälper om det finns träd och annat i närheten som ger spridda signaler. Ett bra sätt att se kvaliteten på förbindelsen över tid är att installera RF status monitor. se tråd om det. En bra förbindelse har en spikrak kurva på data rate control, för är förbindelsen bra behöver inte basstationen sänka datatransmissionshastigheten över radiolänken mellan er. Om kurvan hoppar upp och ned fast antennen är stationär bör man köra med en andra antenn. Det jämnar ut förbindelsen och ger högre hastighet. Datalänkhastigheten  kan variera inom bråkdelar av sekunder och du kanske bara märker det t ex på talkvalitet. All annan trafik buffras.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.