1

Tråd: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Hej!

Jag har som plan om att köra telefoni via Net1 med deras abonnemang. Min fundering nu är om det går att få tag i inställningar så att man kan köra t.ex. en app i min iPhone men mot Net1:s servrar och slippa ett separat abonnemang hos t.ex. Phonzo eller Cellip.

Är det någon här som har telefoni och D40 som kan se om man kan få fram informationen om hur man kan konfigurera en SIP-klient?

Är jag helt galet ute eller kan det vara en bra idé? Jag kan ju naturligtvis ansluta mina decttelefoner till D40 men det vore åtminstone lite roligare om man kan köra med t.ex. iPhone.

2

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

osten skrev:

Hej!

Jag har som plan om att köra telefoni via Net1 med deras abonnemang. Min fundering nu är om det går att få tag i inställningar så att man kan köra t.ex. en app i min iPhone men mot Net1:s servrar och slippa ett separat abonnemang hos t.ex. Phonzo eller Cellip.

Är det någon här som har telefoni och D40 som kan se om man kan få fram informationen om hur man kan konfigurera en SIP-klient?

Är jag helt galet ute eller kan det vara en bra idé? Jag kan ju naturligtvis ansluta mina decttelefoner till D40 men det vore åtminstone lite roligare om man kan köra med t.ex. iPhone.

Använder också Net1 ( dock bara i skogen och på havet ), dock med D35:an... men varför inte fråga Net1 om saken ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Kundtjänst har ingen aning om vilka inställningar som måste till när jag frågar dem. Jag tänkte höra av mig till deras tekniska support också. Vad har du för erfarenhet av Net1 till havs? Jag ligger med min båt i Gävle och ska skruva upp båtantennen i masten på ca 8 meter över havet nu till våren.

4

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Det bör funka bra till havs en åtta-tio mil ut från kusten. För ännu längre avstånd krävs nog större masthöjd så att antennen kommer upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

osten skrev:

Kundtjänst har ingen aning om vilka inställningar som måste till när jag frågar dem. Jag tänkte höra av mig till deras tekniska support också. Vad har du för erfarenhet av Net1 till havs? Jag ligger med min båt i Gävle och ska skruva upp båtantennen i masten på ca 8 meter över havet nu till våren.

Jag har ingen egen båt... Dock brukar D35:an få följa med på kryssningar till Åland.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

osten skrev:

Kundtjänst har ingen aning om vilka inställningar som måste till när jag frågar dem. Jag tänkte höra av mig till deras tekniska support också. Vad har du för erfarenhet av Net1 till havs? Jag ligger med min båt i Gävle och ska skruva upp båtantennen i masten på ca 8 meter över havet nu till våren.



Hur har det gått hittills i år med Net1 ?


Mina erfarenheter med Net1 ute på havet är goda, kör mest IP-telefoni över Net1 då man slipper straffavgiften för att använda ett utländskt mobilnät, så jag har lyckats haft D35:an i en ryggsäck och gått runt inne i en Finlandsfärja liggandes i Mariehamn och kunnat genomföra IP-telesamtal hem till Sverige utan problem.

Priset är betydligt billigare för ett samtal med Net1 än genom Finskt mobilnät,

1 kr per MB hos Net1,

10 öre / minut hos Cellip
10 öre i öppningsavgift

Då jag har 3 i mobilen så skulle det genom Finskt mobilnät kosta som mest 4,60 kr / minut hem till Sverige, 0 kr i öppningsavgift.


Så jag ser det helt klart värt att släpa på D35:an, dessutom är det ju billigt att surfa med mobilen över Net1 jämfört med att surfa med Finskt mobilnät.

1 MB data kostar 22,50 SEK genom Finskt mobilnät, Net1: 1 kr / MB.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

edall skrev:
Discover skrev:
osten skrev:

Kundtjänst har ingen aning om vilka inställningar som måste till när jag frågar dem. Jag tänkte höra av mig till deras tekniska support också. Vad har du för erfarenhet av Net1 till havs? Jag ligger med min båt i Gävle och ska skruva upp båtantennen i masten på ca 8 meter över havet nu till våren.

Hur har det gått hittills i år med Net1 ?
Mina erfarenheter med Net1 ute på havet är goda, kör mest IP-telefoni över Net1 då man slipper straffavgiften för att SIP använda ett utländskt mobilnät, så jag har lyckats haft D35:an i en ryggsäck och gått runt inne i en Finlandsfärja liggandes i Mariehamn och kunnat genomföra IP-telesamtal hem till Sverige utan problem.Priset är betydligt billigare för ett samtal med Net1 än genom Finskt mobilnät,
1 kr per MB hos Net1,
10 öre / minut hos Cellip
10 öre i öppningsavgift
Då jag har 3 i mobilen så skulle det genom Finskt mobilnät kosta som mest 4,60 kr / minut hem till Sverige, 0 kr i öppningsavgift.
Så jag ser det helt klart värt att släpa på D35:an, dessutom är det ju billigt att surfa med mobilen över Net1 jämfört med att surfa med Finskt mobilnät.
1 MB data kostar 22,50 SEK genom Finskt mobilnät, Net1: 1 kr / MB. SIP

För ännu längre avstånd krävs nog större masthöjd så att antennas more kommer upp

Jo, men notera att en Finlandsfärja är ju ganska hög, så man kommer upp en bit över vattenytan.
Ska försöka boka in en kryssning och då ta med magnetfotsantennen som ger bättre mottagning än modemets originalantenner.


Tror inte personalen ombord är så pigg på att jag klättrar upp på skorstenen eller taket till bryggan.


Enligt täckningskartan på Net1.se så finns det täckning fram till Mariehamn.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Kolla vox medialis inlägg, han har god erfarenhet av sip över Net1. sedan bör det snart komma en ny router.

Kolla även Marcus aa angående räckvidd. Erfarenhetsmässigt är den mycket god.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Lite ovidkommande men ändå - tester med VoIP över 4G har börjat ute i Europa.
Se http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=36269

Fast Net1 kör ju redan VoIP över 3G......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

10

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Länken funkade inte

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Jag kommer fortfarande in via länken:

http://www.telekomidag.se/nyheter/artikel.php?id=36269

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

12

Sv: SIP och VoIP via Net1 men via SIP-program istället för D40

Nu jag med

Funkar skype på 4G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.