1 Senaste redigerad av Stortommy (2011-03-16 16:19:01)

Tråd: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32210000-32219999/640x480/32218090.jpg



Är dett vettigt ?  4G abonemang  som jag måste köra  i 3G  för det finns ingen Teckning  där jag bor trots att dom har rödmarkerat min adress för 4G   ja men vadfan så kan man väll köra Turbo 3G+  undertiden   men vafan exakt vad kan man göra med  0,27 mbit !

jag har felanmält 2 gånger till Tele2  men det är ingen "Tekniker" som har ringt upp mig trots att dom säger att dom ska göra det


Förslag ?

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

2

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Stortommy skrev:

...men vafan exakt vad kan man göra med  0,27 mbit ! Förslag ?

Maila till "Tele2".... http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/smilie_happy_251.gif

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Du får helt enkelt leta efter bättre täckning. (gå ut?)
Precis som de säger i reklamen. tongue

4

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

m8e skrev:

Du får helt enkelt leta efter bättre täckning. (gå ut?)
Precis som de säger i reklamen. tongue

Eller byta operatör, som har bättre täckning ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

4g penetrerar väggar dåligt... funkar bra ute...

6

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

resultatet  är med 3G

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

7

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

stabilt hastighet tongue

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Det där är basic UMTS, inte ens HSPA. Antingen så håller dom på med en basstations uppgradering, eller så har dem tappat fibern, och kör på sina gamla mikrovågs backhaul länkar.

9

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sam skrev:

Det där är basic UMTS, inte ens HSPA. Antingen så håller dom på med en basstations uppgradering, eller så har dem tappat fibern, och kör på sina gamla mikrovågs backhaul länkar.

finns väl Turbo-3G master som inte har fiber också och enbart länk ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sure, det går att skaffa multi-meg/gig radiolänkar som kostar mucho dinero, men de flesta sajter ute på landet använder gamla MiniLink (E1 gånger x hastigheter), eller MiniLink BAS.

11

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sam skrev:

Sure, det går att skaffa multi-meg/gig radiolänkar som kostar mucho dinero, men de flesta sajter ute på landet använder gamla MiniLink (E1 gånger x hastigheter), eller MiniLink BAS.

okej.


kan inte så mycket om länkar... men det finns ju billiga 5 GHz länkar på över 100 Mbit/s, kan operatörer inte använda en sådan som " budget-länk " ?


Ungefär som man har hört talas om hur Tele2 byggde upp sitt 2G-nät i början av 90-talet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Tele2 SMS

Bäste kund! Ang ert ärende är ni tyvärr drabbade av en radioskugga. Vänligen återkom till kundservice för abonnemangsfrågor om fel kvarstår  mvh/ Tele 2

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

13

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Discover skrev:

kan inte så mycket om länkar... men det finns ju billiga 5 GHz länkar på över 100 Mbit/s, kan operatörer inte använda en sådan som " budget-länk " ?

Ingenting är billigt när det ska vara licensierad av PTS och skyddad i sin egen frekvens.

14

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sam skrev:
Discover skrev:

kan inte så mycket om länkar... men det finns ju billiga 5 GHz länkar på över 100 Mbit/s, kan operatörer inte använda en sådan som " budget-länk " ?

Ingenting är billigt när det ska vara licensierad av PTS och skyddad i sin egen frekvens.

Hur många bygger länkar på 5 GHz bandet ute i glesbyggd ?

En länkenhet kan man få för under 1000-lappen idag.


Som nödlösning hos en snål operatör bör det ju fungera...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Du tänker på WLAN. Jag pratar om ATM brygga, där man har Circuit Switched Voice + IP. Mycket dyrare.

16

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sam skrev:

Du tänker på WLAN. Jag pratar om ATM brygga, där man har Circuit Switched Voice + IP. Mycket dyrare.

Ja, WLAN fast bara som en länk, och inte WLAN ut till slutanvändaren.

Det bör väl kunna fungera ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Nej, eftersom WLAN kan bara transportera IP trafik, och inte CS voice.

18

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sam skrev:

Nej, eftersom WLAN kan bara transportera IP trafik, och inte CS voice.

Med andra ord kan en operatör använda en WLAN länk i ett 4G nät ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Sedan har wlan extremt dålig bandbredd när det blir lite sträcka/dålig mottagning, även om det inte är ett stort problem med fasta P till P länkar.

20

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

G-Man skrev:

Sedan har wlan extremt dålig bandbredd när det blir lite sträcka/dålig mottagning, även om det inte är ett stort problem med fasta P till P länkar.

Ok.


Har lite erfarenhet från en länk på 5 GHz bandet...
den länken är på ca 8 km och vi får ut ca 36 Mbit/s, det är G-standarden 54 Mbit/s.

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_35/29940000-29949999/640x480/29943389.jpg

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Har exakt samma problem. Jag bor i innerstan i Stockholm, och enligt tele2 skulle jag få ca 36 mbit ned. Sitter nu och segar på 2g. Har du fått något svar ifrån tele2? Vore super om du kunde dela med dig, börjar bli riktigt less på detta då jag precis tecknat ett 12 mån-abonnemang.

22

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Jag satt plötsligt också och hoppade mellan 2-3g efter att ha haft 4g täckning i en månad. Det visade sig att modemet var trasigt. Efter att ha fått ett nytt modem från Tele2 så har jag 4g igen. Med det vill jag säga att det också kan vara trasig hårdvara om det inte kopplar upp på 4g.

10 PC genom E398

23

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Nu har fele2 tagit bort markeringen  att 4G funkar på min adress ,  bra att dom ransakar sig själva  men  min adress va markerad med grönt 4G  när jag tecknade abonemanget  sad

Mobilt bredband sedan 2005-07-29 ----->

Tele2 är telkoms Ryanair

24

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Datorberäknad täckning vs faktisk smile

25

Sv: Tele2 Bättre täckning får du leta efter ? JO TJENA

Operatörerna kör en täckningskarta med mycket låg upplösning på sina webbplatser och en "egen" detaljerad som finns in house. Här i Karlstad skulle Telenor/Tele2 bygga ut 4G i juli / augusti vilket står på båda operatörernas sidor. Det enda de har igång är två 4G-master och en massa tomma bärvågor som stör ut masterna som är igång så fort man kommer 500 m från masterna som är igång.
Eftersom jag har gjort täckningskartor för radio tidigare och vet var masterna jag tar emot finns plottrade jag ut en noggrann täckningskarta och en med den upplösning som operatören marknadsför sig med och kan inte säga annat än att skillnaden var radikal. Enligt den noggranna hade jag fläckvis täckning precis så som i verkligheten och enligt den andra bra täckning (precis som på deras täckningskarta). Det förklarade dock inte den låga hastigheten, som enligt operatören skulle vara upp till 16 Mbit/s, men som i verkligheten är 1.5 Mbit/s som bäst - med en riktantenn!
Jag har således tjafsat en del med kundtjänsten som erkände att masten är en 3.6 Mbit/s och vidare sa att täckningskartan inte stämmer, att de har en annan själva och att utfästelserna om att det ska vara utbyggt inom en viss tid kunde man ta med en stor nypa salt (snarare ett helt saltkar). De nedgraderade mig till den hastighet de kan leverera, d.v.s. 3 Mbit/s.
Apropå WLAN ska det inte underskattas. Jag bor 4 km från mitt arbete och med min teleskopmast på 12 m och en riktantenn lik den på fotot ovan plockar jag in jobbets WLAN med ca 60-80% styrka (samt 100-talet andra WLAN). Väl uppkopplad kommer jag upp i ca. 16-17 Mbit/s såväl upp som ner. Då ska det tilläggas att signalen går genom såväl skog som tättbebyggt område. Sen kan det förvisso hjälpa till lite att jag bor högt, men om man jämför med att operatörerna har master med masthöjder från 30-70 m borde det inte vara någon större bedrift att sätta två riktantenner på respektive mast och upprepa vad jag gjort och det med bättre resultat.