1

Tråd: tips telia

Tänkte dela med mina erfarenheter av telia 3g med dovado umr och e 1750. Stundtals senaste tiden (c:a 2 mån) har 3G varit segt att surfa med så jag har kört på gsm nätet istället och nyss fick jag 1.7 mbit upp och 0,6 ner. Ibland har jag en bit under 1 mbit på 3G vilket är ruttet. Det lustiga är att jag bara har 6% täckning med 2G mot c:a 53% med 3G men det går bättre att surfa med 2g. kan va värt att testa för er med dålig 3g täckning.

Nisse

2

Sv: tips telia

Har du abonnemang eller kontantkort från Telia?

|ZTE MF880|Sierra Wireless 306|Dovado Pro|Tiny|4GR|3GN|UMR|3Maxfart Total|

3

Sv: tips telia

samma erfarenhet att telias gprs är snabbare än deras 3g
ha ha

telia förklarade att det berodde på torrents...

4

Sv: tips telia

Patrik skrev:

Har du abonnemang eller kontantkort från Telia?

Kör abb, deras gammla 5 gig som blev 10 gig. Tror bara det är upp till 6 Mbit om jag minns rätt?

Körde ett nytt test nu (Bredbandskollen), fattar det inte men här är siffrorna:

4,31 Mbit ner / 0,36 Mbit upp Umr intälld på GSM med 18 % signal just nu.


Speedtest gav nu 3,95/0,52

Vad jag vet så ligger jag på en station med upp till 6 Mbit.

Antar att det är ganska ledigt i gsmnätet då det mesta av datatrafik ligger i 3G nätet.

5

Sv: tips telia

De är inte möjligt att få de där hastigheterna i 2,5 nätet..

6

Sv: tips telia

andy78 skrev:

De är inte möjligt att få de där hastigheterna i 2,5 nätet..

Tycker som du men jag vet inte, umr står på gsm och ställer jag om den för 3g så står den på 3g och en signal på c:a 55% så det borde funka.

Nu körde jag igen (bredbandskollen) och kom upp 2.7/0.48 men med bra ping tycker jag 65ms.

Varför det är så vet jag inte men de går bättre att surfa i det läget än med 3g många gånger. Tror att jag ligger ganska själv på det nätet.

7

Sv: tips telia

Och du har förståss stoppat in modemet i din dator och provat att sätta den till endast gsm för att se om samma fenomen händer där?

8

Sv: tips telia

andy78 skrev:

Och du har förståss stoppat in modemet i din dator och provat att sätta den till endast gsm för att se om samma fenomen händer där?

Testa nu och de blev nog som det ska vara, konstigt att umr inte växlar över på gsm när det står så: Gsm 13%  Modemet såg ja nu lyste turkos för t-3G. Men men mitt funkar bättre så iallafall.

9 Senaste redigerad av A-Man (2011-03-21 13:25:57)

Sv: tips telia

Vad är det som fungerar bättre att den inte växlar över på gsm ?

Men du skriver i första inlägget.
"....har 3G varit segt att surfa med så jag har kört på gsm nätet istället och nyss fick jag 1.7 mbit upp och 0,6 ner. Ibland har jag en bit under 1 mbit på 3G vilket är ruttet."


Om den inte går över på gsm så är det inte märkligt att du når de farter du nåt då den använder 3gnätet.

10

Sv: tips telia

andy78 skrev:

Vad är det som fungerar bättre att den inte växlar över på gsm ?

Men du skriver i första inlägget.
"....har 3G varit segt att surfa med så jag har kört på gsm nätet istället och nyss fick jag 1.7 mbit upp och 0,6 ner. Ibland har jag en bit under 1 mbit på 3G vilket är ruttet."


Om den inte går över på gsm så är det inte märkligt att du når de farter du nåt då den använder 3gnätet.

Om umr står enbart på 3G så har det varit segt att surfa vid olika tillfällen, ställer jag umr på endast gsm så antog jag att modemet gjorde det samma vilket det inte gjorde tydligen men av nån anledning gick bättre att surfa med den intällningen varför vet jag inte. Men gör jag samma procedur med modemet i datorn så går den på gsm men inte i umr fast det står så, de måste va nåt knas med umr isf men funkar gör det.

11

Sv: tips telia

Är en bugg i routern, eller vad man ska kalla det.
provade samma sak wink
Eller en bugg hos telia
Jaja