26

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Nja fort går det ju inte men på landet är man nöjd med det lilla, man är ju ledig.  smile

27

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

svenix skrev:

Du kan prova att ställa in routern så att den bara använder 3G, det borde finnas ett sådant alternativ någonstans i inställningarna.

Ursäkta att jag lägger mig i men detta är möjligen routerns enda svaga sida. Tyvärr verkar det faktiskt inte finnas någon sån inställningsmöjlighet.

E1750 är ett mycket vanligt modem som i princip all utrustning stöder så det borde inte vara något problem i TP-Link:en.

Självklart stöder routern det modemet. http://www.tp-link.com/common/subject/3 … ible/list/

/MmmMagnus

28

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmmMagnus skrev:
svenix skrev:

Du kan prova att ställa in routern så att den bara använder 3G, det borde finnas ett sådant alternativ någonstans i inställningarna.

Ursäkta att jag lägger mig i men detta är möjligen routerns enda svaga sida. Tyvärr verkar det faktiskt inte finnas någon sån inställningsmöjlighet.

/MmmMagnus

Det var bra att få reda på!  smile

29

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ställ ev endast 3g i modemet på datorn när det är kopplat via usb.

Om routern ej gör reset så funkar detta...
Annars få man lägga till at kommandon i uppringnings sekvensen för endast 3g

30

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Idag tappade min TL-MR3420 kontakten med nätet i flera timmar. Jag använder ett Huawei E367 med Tre large, och fw "3.12.8 Build 110418 Rel.43954n" i routern. Modemet såg ut som det var uppkopplat. Routern svarade på webgränsnittet och rapporterade också att uppkopplingen var OK, men ingen klient fick kontakt med nätet. Jag kopplade ner modemet och upp igen via webgränssnittet. Efter 30 s var uppkopplingen OK utan omstart av routern.

Den kan uppenbarligen inte kunde detektera tappad kontakt i detta fall. Det kanske beror på att den saknar "connection tracker"? Jag har nyss bytt modem från E182E till E367 och dessutom bytt fw i routern för några dagar sedan. Någon mer som sett detta?

31

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jupp den e inte 100% den heller, lite små saker/missar på den också.
men pris/prestanda är iaf ok.

32 Senaste redigerad av bsba (2011-05-18 13:39:19)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Jag hämtade min 3420 igår, verkar ju riktigt bra. 339 kr på Webhallen, kan den nog vara värd, hade siktat på 1000-lappen innan jag hittade den här tråden.
Lyckades iofs få den att krascha genom att dra ur nätverkskabeln , då gick den snällt över till 3G (Huawei 1750), men när jag stoppade tillbaka nätverket, så låste den sig på initialisering och jag fick reseta den. Har dock inte lyckats upprepa detta och den kommer ändå bara gå med enbart 3G-dongle. Laddat den med senaste mjukvaran.
Ska bli intressant att se hur den presterar på landet, där den kommer att ha sin huvudplacering och med bara dålig 3 G.

33

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

bsba blir spännande och höra från dig hur den funkar.

Själv anser jag den funkar bättre än väntat med tanke på priset. visst den är inte helt perfekt men det verkar inte dovado heller vara finns en del som har problem där med. För mig funkar den kalas bra.

34

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har en Linksys hemma och den har aldrig krånglat, aldrig behövt starta om. Hade en Netgear innan som höll på att driva mig till vansinne, var dessutom inte kompatibel med alla datorer, så kravet var stabilitet framför allt.
Hoppas denna inte heller ska göra mig besviken. För det priset kan man inte begära underverk, men det verkar inte som om dyrare alltid är bättre om man ska tro vad man läser på forum mm.
Dröjer några veckor innan jag ska till landet, så tills dess får den stå hemma och tugga med kabel.

35

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Kollade du var det var för hårdvara i netgearen ?
Kollar man i många routrar så sitter det samma saker i dom oavsett märke smile
Och det är programmvaran i dom som gör dom bra/dålig.

36 Senaste redigerad av bsba (2011-05-19 07:21:56)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

G-Man skrev:

Kollade du var det var för hårdvara i netgearen ?
Kollar man i många routrar så sitter det samma saker i dom oavsett märke smile
Och det är programmvaran i dom som gör dom bra/dålig.


Nej det kollade jag aldrig. Inte tillräckligt kunnig för att gräva ner mig i detta.
Däremot kollade jag att det var senaste uppdateringen av bef. programvara.

Jag gav bort den till en bekant som bara använde den ibland och inte ville ha nån kryptering, för det ändamålet verkar den funka.

37

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Idag fick jag ett ZTE MF680 från tre. Det är inte med i tp-links lista över kompatibla modem men det funkade! TL-MR3420 känner igen modemet och kan uppenbarligen använda DC-HSPA+. Hittills har jag sett 17 till 18 Mbit/s i DL och 2.5 Mbit/s i uplink. Imponerad!

Skall bli kul att se vad den klarar vid lågtrafik...

38

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

PsyDonia skrev:

bsba blir spännande och höra från dig hur den funkar.

Själv anser jag den funkar bättre än väntat med tanke på priset. visst den är inte helt perfekt men det verkar inte dovado heller vara finns en del som har problem där med. För mig funkar den kalas bra.


Provade min TP-Link Router på allvar nu i midsommarhelgen och jag är nöjd med den för mitt ändamål, dvs att kunna surfa utan att behöva sitta på ett särskilt ställe i sommarstugan (för att komma upp i 3G). Nu sitter 3G -modemet på en förlängnig på ca 1,5 m och hänger i fönstret. Har inte varit några avbrott under de 6 dagar vi testade. Funkar även bra i friggeboden som står ca 15 m bort.
Ett fynd för priset 339 kr.
Hade inte köpt den om den inte varit så billig, så där sparade man ett antal hundringar.

39

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ingen som kan testa ett huawei e398?

40

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jonasekmark skrev:

Idag fick jag ett ZTE MF680 från tre. Det är inte med i tp-links lista över kompatibla modem men det funkade! TL-MR3420 känner igen modemet och kan uppenbarligen använda DC-HSPA+. Hittills har jag sett 17 till 18 Mbit/s i DL och 2.5 Mbit/s i uplink. Imponerad!

Skall bli kul att se vad den klarar vid lågtrafik...

Åhh, puss på dig tongue . Jag har varit på väg att maila TP-Link för att fråga om MF680 men inte riktigt kommit mig för det. Planerar att byta tillbaka från Tele2 till 3 nämligen eftersom Tele2 har blivit bra mycket sämre i mina trakter dom senaste månaderna.

/MmmMagnus

41

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Ny (24/6) firmware ute appropå ingenting!

/MmmMagnus

42

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

MmmMagnus skrev:

Ny (24/6) firmware ute appropå ingenting!

/MmmMagnus

Vill utfärda en liten varning för denna senaste versionen av fw. Min trådlösa anslutning har blivit betydligt sämre vid hård belastning/många anslutningar som när man kör en torrentklient.

Om ni inte prompt måste p.g.a. modemkompabilitet  så undvik denna fwupgrade

/MmmMagnus

43

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Har inte märkt nån skillnad med nya FW.
Kör den senaste och det funkar nice.

44

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

vill ändra det jag sa.
den nya firmwaren har funkat enda till idag.
då får jag nått medelande i routern om sim unlock must be enabled eller nått.
fattar inte vad dom menar.
så jag strulade runt med inställningarna men fick inte till det. så jag uppgraderade igen till en äldre firmware.
den anslöt direkt och internet funkade igen.
så jag skippar den nya och kör nu med en äldre FW. bara att tanka in en gammla bin fil så nergraderar man.

45

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Kör också den senaste FW (110624) och är inte helt nöjd med stabilitet, den kopplar ner 3G och även WIFI emellanåt, ska prova flasha tillbaka till FW 110418

46

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

jonasekmark skrev:

Idag fick jag ett ZTE MF680 från tre. Det är inte med i tp-links lista över kompatibla modem men det funkade! TL-MR3420 känner igen modemet och kan uppenbarligen använda DC-HSPA+. Hittills har jag sett 17 till 18 Mbit/s i DL och 2.5 Mbit/s i uplink. Imponerad!

Skall bli kul att se vad den klarar vid lågtrafik...

Du har ju skrivit att du har fått ZTE att fungera med bra hastigheter i Tp-Link ML-MR3420. Har ytterligare några frågor på det om det är ok. Vilken firmware har du i Tp-linken? Den från April eller senaste från slutet av juni? Har du testat med modemet direkt i datorn och i.s.f. är det några hastighetsskillnader mot när modemet sitter i routern. Hur ser signalstyrkan ut?

/MmmMagnus

47 Senaste redigerad av drax (2011-07-18 21:01:35)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Hej alla. Jag gick o köpte en TP-Link MR-3420. Dessvärre får jag den inte att fungera med mitt ZTE MF680 modem.
Routern hittar modemet ibland och den visar signalstyrka men tyvärr kopplar den inte upp och får IP adress.

Har inte bytt firmware ännu. Vad kan vara felet ? Har testat med ett Huawei E367 oxå men hittar inte heller det modemet (trots att det är med i listan över kompatibla modem)


I min router står det firmware

?3.11.11 Build 101104 Rel.70817n

Låter som jag borde uppgradera antar jag ..

48 Senaste redigerad av drax (2011-07-18 23:35:11)

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

drax skrev:

Hej alla. Jag gick o köpte en TP-Link MR-3420. Dessvärre får jag den inte att fungera med mitt ZTE MF680 modem.
Routern hittar modemet ibland och den visar signalstyrka men tyvärr kopplar den inte upp och får IP adress.

Har inte bytt firmware ännu. Vad kan vara felet ? Har testat med ett Huawei E367 oxå men hittar inte heller det modemet (trots att det är med i listan över kompatibla modem)


I min router står det firmware

?3.11.11 Build 101104 Rel.70817n

Låter som jag borde uppgradera antar jag ..


Hej alla..


Nu äntligen verkar jag fått det att  fungera. Uppgradering till senaste firmware och publik APN=bredand.tre.se.. skumt då jag kör med data.tre.se när jag kör genom pc.

Helnöjd hittills med denna router med massor av inställningsmöjligheter och som endast kostar 1/3 av dovados 4GN router. (339kr på webhallen). Kommer dock inte upp till topphastihgheterna på 28 mbit ner som jag gjorde med en laptop som router...men tidvis  22 mbit ner är rätt ok.
Kan dock bero på sämre förhållanden just i kväll återstår att se i senare tester.

Nu är det dax o sova..

49

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Hej igen alla.

Min Tplink MR-3420 verkar fungera bra men har upptäckt att nedladdningshstigheten  med 3G toppar max 22 mbit ner. Har jämfört med en dator som router och där kommer jag upp i drygt 28 mbit ner under bra förhållanden. (kör tre mobilt 32)

Uplinkhastigheten verkar inte vara någon skillnad..ca 3 mbit upp..

Ni andra som har denna router...vad kommer ni upp i ?

50

Sv: TP-Link 3G/3.75G Wireless N Router någon som provat denna?

Hej igen alla.

Jag ställer frågan igen. Har hittat en lite irriterande begränsning på TP linken. Den verkar vara begränsad till 22 mbit ner med 3G..
Jag vet att jag kan få 28 mbit ner under gynnsamma förhållanden med mitt ZTE MF680 modem då det är kopplat direkt mot en dator.
Iofs mkt positivt att TP link stöder MF680 modemet så det inte finns med i listan över kompatibla modem .
Är det någon annan som upptäckt denna limit ? Kanske någon som kör 4G eller 3G -32 mbit?

Tacksam för svar.