26

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Det är riktigt kul när allt fungerar måste jag säga!

Har nu dragit nätverkskabel från bryggan och ner till sista däcket, däremmellan har jag satt upp 2st routrar som jag stängt av DHCP på och gett egna IP adresser vilket var mycket lättare än jag trott.
Wifistyrkan fungerar också riktigt bra och jag har fått mottagning på alla ställen som jag räknat med.

Som jag nämnt tidigare hade killen i Falkenberg inga marinantenner på lager utan vi fick en Net1 antenn som fungerat ganska bra.
Har varit i kontakt med en annan återförsäljare i Sölvesborg som dock inte hade den antennen jag pratat om men han hade en från AC Marine som heter CXU3. Är den antennen lika bra om man jämför med Procom CXL 70-3 LW/H (3dBd)
Den var även 700:- billgiare.

För övrigt så fungerar allt bra med Net1, vi var i Aarhus igår och lastade, passade då på att göra ett TPtest och kom upp i 2,6 Mbit vilket jag tycker är ganska bra.

Tackar alla för all hjälp jag fått! Verkligen roligt!

27 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-27 20:42:29)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Saklie skrev:

Som jag nämnt tidigare hade killen i Falkenberg inga marinantenner på lager utan vi fick en Net1 antenn som fungerat ganska bra.
Har varit i kontakt med en annan återförsäljare i Sölvesborg som dock inte hade den antennen jag pratat om men han hade en från AC Marine som heter CXU3. Är den antennen lika bra om man jämför med Procom CXL 70-3 LW/H (3dBd)
Den var även 700:- billgiare.

Hej,

jag har visst missat den här tråden, men nu är jag ombord! Har installerat IceNet1 på flera båtar och har även själv seglat fritidsbåt med detta sedan 2007.

AC-Marine är utmärkta antenner mycket lika och likvärdiga Procom. Använder dem själv i alla installationer och även som basantenner på en del AIS-stationer runt kusten.

Jag har själv CXU1 i toppen på masten och CXU3 är ett utmärkt val för ett fraktfartyg. CXU4 skulle jag bara använda på land eller på ett riktigt stort fartyg som inte kränger nämvärt i kustfart.

Procom är bra men tar ut hutlösa priser genom sitt ÅF-nätverk. AC är lika bra men är fokuserade på marinsidan och där har jag bra distributionskanal. Går även att specialbeställa antenner på viss centerfrekvens till överkomliga pengar.

Listpriset på CXU3 är 1250:- plus moms, utan fästen.

http://www.acmarine.dk/Lowres/093549_AC … eb_s19.pdf

Hur lång RG214 har du, och vad heter båten?



jonasolof skrev:

Jag är rätt övertygad om att man kan köra med mer vertikal riktverjan än 3 dBi för en antenn på ett lastfartyg. De vanliga marinantennerna är dimensionerade för snedseglande kölbåtar och de kan ju luta mycket.

Detta är 3dBd = 5,15 dBi. Mycket mer skulle jag nog inte rekommendera.


/Marcus

28

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Låter mycket bra! Då kommer det bli en sån antenn imorgon. Tror hans pris låg på 1750:-

Båten heter M/T Margita. Från toppen av masten ner till bryggan gick det år mellan 15-20m.

29

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Saklie skrev:

Båten heter M/T Margita. Från toppen av masten ner till bryggan gick det år mellan 15-20m.

Ser ni ligger i Karlshamn, AISen går in på mottagaren på Utklippan.

Jag har själv 20m RG214 och det fungerar helt OK, men ger en del dämpning. Ligger man lite på gränsen signalstyrkemässigt kan det vara för mycket. En bra antenn med 5 dBi hjälper en hel del.

/Marcus

30

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Nu är antennen på plats och allt fungerar bra! Just nu är vi på väg ner till Tyskland genom Kielkanalen, ska bli kul att se hur pass långt ner man i Tyskland man kommer innan det bryts.

En annan sak som jag faktiskt är lite missnöjd över är att Net1 några dagar innan vi tecknade abonnemanget ändrade om sitt avtal gällande "Obegränsad surf" till 25gb/mån och där efter begränsa hastigheten till 0.100. Riktigt tråkigt när vi är så pass många som använder nätet.

31

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Är det denna ?
http://hoppilandkalle.blogg.se/fartyg/c … rgita.html

32 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-29 21:21:53)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Glöm inte fördelen med dubbla antenner.

Med tanke på hur högt den eller de kommer så bör er räckvidd bli mycket lång och begränsas av det maxavstånd danska icenet1 har, förmodligen 62 km nedåt Tyskland. I Tyskland används frekvensområdet för annan trafik men cdma uppfattas bara som brus i en vanlig kommunikationsmottagare. Vore kul att höra hur långt det går. Jag har försökt med bra antenner på rastplats med utsikt över havet vid vägen förbi Heiligenhafen. Det är ca 40 meter över havet och ca 7 mil till närmaste basstation. Det gick inte att få en stadig uppkoppling, förmodligen för att maxavståndet på 62 km överskreds.

Håll oss gärna uppdaterade om hur det funkar. Era erfarenheter har stort allmänintresse.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33 Senaste redigerad av Saklie (2011-04-04 18:44:00)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Stämmer bra det!



Man kan säga att innan vi nådde fram till Rödby hade vi en lucka på ungefär 4-5h utan mottagning. Därefter hade vi full mottagning en bra bit in i Kiel innan det försvann. Var t.o.m lite orolig om jag missat nått och att det hade hoppat över på Tyska nätet men till slut så försvann det.
På vägen tillbaka upp mot Sverige fick vi mottagning lite senare men fortfarande förvånansvärt tidigt, tror att det berodde på vädret som var betydligt sämre än när vi gick ner mot Tyskland.

34

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Saklie,


Kör ni även telefoni över Net1 för att slippa utlandstaxa på mobiltelefonerna ?


Du har möjligen inga bilder på ditt projekt ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

35

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Discover skrev:

Saklie,


Kör ni även telefoni över Net1 för att slippa utlandstaxa på mobiltelefonerna ?


Du har möjligen inga bilder på ditt projekt ?

Nej det gör vi inte. Tanken har faktiskt inte slagit mig, kanske ska ta och luska lite i det. Hur fungerar det egentligen? Skulle det kunna fungera på en båt och hur fungerar det utomlands?

Tyvärr tog jag inga bilder på mitt lilla projekt.

36 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-12 21:31:38)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Ni kan köra telefoni med skype eller voice over IP. Det funkar lika bra på båt som på land. Kolla inläggen från signaturen Vox medialis, Han kör telefoni över D35 sedan länge. Samtalen kostar bara uppkoppling i andra änden och så data. Tidigare hade Ice/net1 en egen mobiltelefoni tjänst med gratis roaming DK, NO, SE men nu har dom skippat det och kör voip istället men då måste man ha en D40 router som inte kan använda dubbla antenner.

VoIP är ett eget teknikområde att sätta sig in i. Antingen kan man köra en vanlig gammal analog telefon och en ATA-burk som man kopplar till routern som omvandlar talet till digitala signaler och sköter nummerhanteringen eller så använder man en siemens dect telefon för voip som kan anslutas trådlöst och vars basstation ansluts med ethernet kabel till d35.

D35 kan inte hoppa över på något tyskt nät för dom använder inte det frekvensbandet för mobilt bredband med cdma450 teknik.

Du borde haft signal långt innan  Rödby eftersom det ligger basstationer i närheten. Jämför med Net1s täckningskarta och använd kategorin D35 yttre riktantenn. Å så kläm dit en antenn till för ännu bättre täckning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37 Senaste redigerad av Discover (2012-06-30 02:58:28)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Saklie skrev:
Discover skrev:

Saklie,


Kör ni även telefoni över Net1 för att slippa utlandstaxa på mobiltelefonerna ?


Du har möjligen inga bilder på ditt projekt ?

Nej det gör vi inte. Tanken har faktiskt inte slagit mig, kanske ska ta och luska lite i det. Hur fungerar det egentligen? Skulle det kunna fungera på en båt och hur fungerar det utomlands?

Tyvärr tog jag inga bilder på mitt lilla projekt.

Vad jag fattar så har ni god Wi-Fi täckning ombord ?

Då räcker med med en eller flera telefoner som kan hantera Wi-Fi och sedan ringer man VoIP med en mobiltelefon.


Jag använder en HTC med "app" för IP-telefoni och den brukar jag koppla upp mot min D35:a för att ringa med, fungerar bra.

Fungerar lika bra med en Nokia N95 och VoIP ( de telefonerna är billiga på Blocket ).


Om ni har samma operatör i alla telefoner då, så ringer ni ju gratis ombord till varandra, dock måste ni har anslutning till internet.


Jag använder Cellip som operatör, fungerar utmärkt.


Sök lite på mina inlägg så ser du hur jag har gjort.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.