1

Tråd: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Är inne på att teckna ett nytt abonnemang för mobilt bredband. Har tidigare kört tele2 men vill nu ha internet även utanför Sverige. Jag jobbar nämligen på ett fartyg som går i nordeuropa och en hel del på Danmark och Norge. Har tänkt på några alternativ:

Alt 1. Jag har varit inne en del på Net 1 och ev deras kraftpaket/lilla paket.
Det som hindrar mig lite är att det ryktas om att båten ska skaffa internet till alla ombord och då är jag inte så sugen på att binda upp mig i 24mån.

Alt 2. Byta telefonabonnemang till tre och köra internet via iPhone och internetdelning.
Dock lite synd att det för tillfället (vad jag vet) bara fungerar i Danmark.

Alt 3. Vänta tills båten ev. skaffat Net 1 till alla ombord.

Kom gärna med egna förslag eller synpunkter.

2

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Tre hade förut att deras priser på abonnemang , gällde på i sverige och i danmark, vet dock ej hur det är idag eller med mobilt bredband, ring och fråga.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-08 22:47:04)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Om du kan få uppå en bra rundstrålande antenn högt på båten kommer du att kunna köra Net1 ända ut i ytterkanten på de celler som visas på täckningskartan och då cellerna för riktantenn.  från net1 routern kan ni sedan dra en ledning till en bra wifirouter som sprider trådläst nätverk. Men eftersom metallskotten och väggar skärmar grunnar jag på om det inte vore vits att skicka in internet i 220 volt systemet som jag antar att ni har i båten. det kan ske med vanliga home plugs från bland annat media Markt. Kolla t ex devolo. Sedan kan ni köra enkla accesspunkter som ger wifi från denna lan-överföring.

en riktigt bra 450 antenn för marint bruk från danska procom.dk satt på en pinne skulle vara optimal. Höjden över vattnet är mycket viktig för långdistansfunktion.
Kolla

http://www.procom.dk/swe/Page_menu/Prod … /CXL_70-5C


På detta vis får ni täckning för net1 från Puttgarden västerut mot Jylland och sgs som hela vägen upp mot Norge om ni inte är för långt ut från kusten, dessutom väster om Jylland en bit utmed tyska kusten så länge ni är närmre än 62 km från en basstation. Jag har testat på färjan från Rödby till Puttgarden flera gånger, funkar utmärkt ända in i hamn i Tskland så länge routern är högt upp i båten (fönster i restaurangen). D35 är effektivast för långdistans men det ska komma nya grejor efter sommaren. Bäs är att ha en router med dubbla antenner, dvs D35.

Iphone funkar utmärkt tillsammans med D35 över wifi. Net1 är mångdubbelt bättre än 3G till havs och utmed kusterna. Det är därför kustbevakningen och andra använder det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

jag la en coax kabel genom hela båten som är kopplad till en router på wifi antennkontakten, slut stället är en rundstrålande bil pinne vinklad vågrätt(för täckning över bord).
coaxen är skärm skalad med "stripax" i varje hytt/utrymme den passerar genom båten.
det är full täckning i hela båten samt på däck med en router och en jätte rulle coax.

funkar ok, kostade nästan inget.
såg ingen annan möjlighet att täcka en båt med centimeter tjocka plåtväggar och där det krävdes brand/trycktätning.

routern sitter i en vatten tät låda.

5

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

G-Man
Kan du förklara lite mer hur du gjorde "stripax" skalningen av koaxen? Tog du bort en bit av skärmen?

6 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-09 08:43:04)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Stripax är ett varumärke för ett skalverktyg.

I sak innebär väl skalningen att skärmen avlägsnas helt eller delvis utmed en sträcka i varje utrymme där man vill ha signal. En skalkniv borde väl göra jobbet också, bara man inte skär av innerledaren.

Frågan är då hur mycket skärm som behövdes tas bort??

Räcker det med en vanlig accesspunkt med 10 mW ut för att ge signal åt tjogtal utrymmen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

G-Man skrev:

jag la en coax kabel genom hela båten som är kopplad till en router på wifi antennkontakten, slut stället är en rundstrålande bil pinne vinklad vågrätt(för täckning över bord).
coaxen är skärm skalad med "stripax" i varje hytt/utrymme den passerar genom båten.
det är full täckning i hela båten samt på däck med en router och en jätte rulle coax.

funkar ok, kostade nästan inget.
såg ingen annan möjlighet att täcka en båt med centimeter tjocka plåtväggar och där det krävdes brand/trycktätning.

routern sitter i en vatten tät låda.

Detta låter intressant.
Vi har redan Coaxkablar som redan är dragna i alla hytter som är kopplade till tv-apparaterna.
Det går väl inte att göra nån slags sammandragning med både internet och fortfarande ha tv?

8

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

jonasolof skrev:

Om du kan få uppå en bra rundstrålande antenn högt på båten kommer du att kunna köra Net1 ända ut i ytterkanten på de celler som visas på täckningskartan och då cellerna för riktantenn.  från net1 routern kan ni sedan dra en ledning till en bra wifirouter som sprider trådläst nätverk. Men eftersom metallskotten och väggar skärmar grunnar jag på om det inte vore vits att skicka in internet i 220 volt systemet som jag antar att ni har i båten. det kan ske med vanliga home plugs från bland annat media Markt. Kolla t ex devolo. Sedan kan ni köra enkla accesspunkter som ger wifi från denna lan-överföring.

en riktigt bra 450 antenn för marint bruk från danska procom.dk satt på en pinne skulle vara optimal. Höjden över vattnet är mycket viktig för långdistansfunktion.
Kolla

http://www.procom.dk/swe/Page_menu/Prod … /CXL_70-5C


På detta vis får ni täckning för net1 från Puttgarden västerut mot Jylland och sgs som hela vägen upp mot Norge om ni inte är för långt ut från kusten, dessutom väster om Jylland en bit utmed tyska kusten så länge ni är närmre än 62 km från en basstation. Jag har testat på färjan från Rödby till Puttgarden flera gånger, funkar utmärkt ända in i hamn i Tskland så länge routern är högt upp i båten (fönster i restaurangen). D35 är effektivast för långdistans men det ska komma nya grejor efter sommaren. Bäs är att ha en router med dubbla antenner, dvs D35.

Iphone funkar utmärkt tillsammans med D35 över wifi. Net1 är mångdubbelt bättre än 3G till havs och utmed kusterna. Det är därför kustbevakningen och andra använder det.

Jag ska prata med kaptenen ombord om att skaffa Net 1, vilket nog är den bästa idén.
Just nu har båten 3 mobilt bredband som fungerar i Sverige och Danmkark men som sagt går vi en hel del till Norge och det vore bra om man hade internet även där vilket man får med Net 1.

Min tanke var precis som du säger att man först har en mottagarantenn högt upp i masten som sedan är kopplad till kanske 2-3 routrar som delar ut internet trådlöst på 3 däck. Mellan routrarna drar man kabel.
Hur mycket kostar en sån där antenn? Är den bättre än den som Net 1 säljer?

9

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Hur fungerar det där med Homeplugs egentligen? Är det pålitligt? Det förekommer ju en del spänningsfall ombord som kanske sabbat det lite?

10

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

jonasolof skrev:

Stripax är ett varumärke för ett skalverktyg.

I sak innebär väl skalningen att skärmen avlägsnas helt eller delvis utmed en sträcka i varje utrymme där man vill ha signal. En skalkniv borde väl göra jobbet också, bara man inte skär av innerledaren.

Frågan är då hur mycket skärm som behövdes tas bort??

Räcker det med en vanlig accesspunkt med 10 mW ut för att ge signal åt tjogtal utrymmen?

Man kan väl inte ta bort skärmen helt på en sträcka? Vad händer då med signalen som skall gå vidare till övriga utrymmen i båten? Impedansen i resten av kabeln borde bli helt fel om man bara matar mittledaren?

Att avlägsna skärmen delvis kan jag vara med på men det verkar lite pilligt rent praktiskt.

11

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Koplpa det till en swith dra sedan kabel till valfria uttag då har du både wlan och trådbundet.

12 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-09 18:07:10)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Homeplugs funkar utmärkt, jag kör det över 200 meter till sjöboden på landet och får ut 3 mbits med devolo 11 mbit pluggar. Men det kan ju bero på hur pass ren strömmen är. Man får också fråga fartygselektrikern om det finns någit som kortsluter radiofrekvenser i elsystemet men risken bör vara rätt liten. Kul projekt att spåna kring.

Det finns färdigslitsad läckande kabel som används för att GSM ska funka i tunnlar och gruvor. Hittar dock ingen inköpskälla. Det kan inte behövas några större slitsar för att få läckage på 2,4 GHz. Vid behov kan man ju mata flera WLAn accesspunkter från Net1 routern och sedan dra läckande koax från var och en - alternativt fast kabel som också föreslogs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Enkel att slitsa och mosa ihop skärmen så innar ledarens plast syns.
behövs inte så mycket.
Man kan använda en coax y koppling som skruvas in genom skärmen,
men det blir dyrt i onödan men dom är vattentäta

Vill man så kan man göra det med swr mätare inkopplad.
Och justera så det blir bättre.

Slitslösningen är billig och enkel och funkar bra.

Wifi booster finns att köpa för högre effekt om org ej räcker.

Det läcker inte mycket wifi utanför båten pga skrovet, och det faktum radio inte funkar igenom vatten

Man kan avsluta coaxen med en resistans istället för antenn.

14

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Kan du tipsa om hur tätt slitsarna bör sitta och hur de är utformade?

Resistansen bör väl vara 48-52 ohm, dvs ett valigt motstånd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av Saklie (2011-03-09 19:53:19)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Har nu pratat med kaptenen som tycker att allt låter som en bra idé. Ska nu försöka sammanställa lite vad allt kan kosta på ett ungefär som även rederiet ska ta del av.

Kommer nog att börja med att testa hur allt fungerar innan jag går vidare och delar ut till resten av båten, startar då med Net1:s Kraftpaket plus och en antenn.
Om allt fungerar bra så kommer jag troligtvis att dra kabel till ett par accesspunkter i båten och testa på det, om det behövs så testar jag med Coax vilket låter spännande. Ev wifi booster.

Verkar som att det finns många bra lösningar smile

Antar att man ska satsa på antennen från Procom istället för den från Net1?

Hittade vart man kan köpa färdigskalad Coax dock var minsta order 5km hmm

16 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-09 23:06:28)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

rekommenderar kraftigt två antenner om routern har två antennutgångar.
Procoms antenner är proffsantenner och du kan lita på att de funkar trots den höga angivna förstärkningen  på 7 dbi. Polardiagram finns, se pdf. De antenner Net1 säljer är "konsumentkvalitet" och det duger inte på en båt som går till havs
Åtminstone en antenn bör sitta så högt som bara möjligt men även den andra bör upp. Enligt vad radiochefen Mikael Ryking på Net1 skrev till mig tidigare kan diversitetsmottagning med två antenner ge en vinst på 6 dB vilket ur signalstyrkesynpunkt motsvarar en halvering av avståndet till basstationen. Bättre signal ger också högre och jämnare fart.

Känner ni för att inte ha två lika antenner kan ni ta en 3 dBi ground plane. Det är möjligt attt rekommendationen till att ta 7 dBi antennen ovan är att ta i, det kräver att masten är noggrant riktad vertikalt och att båten inte gungar för mycket, se diagrammet i pdf. Den antennen är två meter lång, en 5 dBi blir kortare och míndre känslig för lutning.

http://www.procom.dk/swe/Page_menu/Prod … s/GP_450-3

Jag har motsvarande ground planes för 900 bandet, flera stycken. De är i rostfritt stål och har funkat i tio år utan problem fastän de är utsatta för väder och vind. Kom ihåg att täta kabelanslutningar, med vulktejp eller annat.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Saklie skrev:

Har nu pratat med kaptenen som tycker att allt låter som en bra idé. Ska nu försöka sammanställa lite vad allt kan kosta på ett ungefär som även rederiet ska ta del av.

Kommer nog att börja med att testa hur allt fungerar innan jag går vidare och delar ut till resten av båten, startar då med Net1:s Kraftpaket plus och en antenn.
Om allt fungerar bra så kommer jag troligtvis att dra kabel till ett par accesspunkter i båten och testa på det, om det behövs så testar jag med Coax vilket låter spännande. Ev wifi booster.

Verkar som att det finns många bra lösningar smile

Antar att man ska satsa på antennen från Procom istället för den från Net1?

Hittade vart man kan köpa färdigskalad Coax dock var minsta order 5km hmm

Läckande kabel:

http://www.tradlost.se/shop/product.php … amp;page=1

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Bra hittat! Dyrt material men låga konsultkostnader. ...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Fick besked från Net1 idag om att de slagit på boomer- cells utmed kusten från Haparanda till Öland och från Varberg till Norge. Det bör vara ytterligare ett starkt argument för Net1 ombord  - men också för vad som anförts om bra och högt monterade antenner.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 035#p20035

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20 Senaste redigerad av Saklie (2011-03-10 19:30:04)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Just nu går vi längs västkusten på väg upp mot Norge, det blåser kuling vilket innebär att det gungar en hel del, så en antenn som klarar av det är ett krav. Ska skicka ett mail till procom och höra lite vad de rekommenderar och vad det är för priser.

Är routen som man får med i Kraftpaket plus okej? Såg på bilden att den har 2 antenner. Antar att man kan skruva ut dom och sen koppla in antennen (antennerna) man köper från t.ex procom?

21 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-10 20:14:59)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Det är viktigare att beställaren förstår effekten av att antennen inte är vertikal. En rundstrålande antenn får "förstärkning" jämfört med en antenn som skickar ut radiovågorna i en rund boll, som solen skickar ut ljus, genom att den samlar energin i ett bälte i ett plan vinkelrätt mot antennen (en dålig antenn skickar engergin snett).

Av de pdf filler som finns hos Procom ser du vilken öppningsvinkel bälter har om du t ex tar från max förstärkning till vinkeln plus minus 3 dB som är var man brukar mäta. Sen är det en fråga hur mycket båten gungar (i längsled), kränger (i sidled) och rullar (diagnonalt) och hur extremt väder man ska räkna med. Datan ersätter ju inte VHF så det är knappast en säkerhetsgrej. Hur mång procent av tiden accepterar ni att signalen kommer att störas av gungningar? Dessutom så kommer det att funka i alla fall när ni är närmre kusten och signalen är starkare så det är bara  ytterområdena som det kan bli knepigt pga lutningen om man har för "stark" antenn. Det är ju inte hela tiden det blåser över 12 sekundmeter.

En antenn som har mellan 3 och 5 dBi förstärkning tror jag är bra, seglaren Marcus-aa kan nog ha tillkommande synpunkter. De långa blindkäpparna är dyra men förmodligen hållbarare eftersom man slipper korrosion på metalldelar. Ni kan ju annars slå en signal till Kustbevakningen och fråga vad de kör med för antenner för Net1. Deras relativt små fartyg torde kränga mer än ett lastfartyg. .

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Har pratat med Procom nu som rekommenderade CXL 70-3 LW/H (3dBd) antennen, han sa att den fungerade bra när det rör lite på sig, men kan gå ner lite när det gungar alltför mycket. Priset låg på ca 2500:-
Han nämnde även att avståndet mellan antenn och router ska vara så litet som möjligt och att man skulle koppla RG 213 kabel istället för 58.
Ska prata med återförsäljarna till procom och fortsätta "bolla" lite med dom.

Det är inga problem om det skulle vara lite sämre signal när det gungar, som sagt så blåser det ju inte hårt hela tiden. Man kan säga att man brukar ofta ha 3g täckning på mobilen när vi går längs kusten.

Kom å tänka på att även han nämnde Homplugs, kanske kan vara nått...

23

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Nu har jag kommit en bra bit på vägen!

Tog kontakt med en av återförsäljarna till Procom som även sålde Net1 abonnemang som har hjälpt mig med bl.a kabel och kopplingar. Tyvärr hade han ingen antenn på lager utan skulle få beställa en vilket skulle ta för lång tid för oss.
Dock hade han en extra av Net1s antenner för marint bruk som vi fick.

Har nu satt en "stolpe" långt upp i masten som jag sedan har monterat antennen på. Efter det är det dragit med RG 214 kabel ner till routern som jag satt på bryggan.  Steget efter detta vilket jag ska börja med imorgon är att fortsätta med å dra kabel till switchar och accespunkter.

Min tanke är att sätta en switch på däcket under bryggan och koppla samman routern och switchen. Därefter drar man kabel till accespunkter beroende på hur många man ska ha.
En annan tanke var att "strunta" i accespunkter och switchar. Tänkte att man kunde köra på routrar vilka man gjort om till accespunkter (lite billigare.)

Är det nån som har erfarenhet av detta, alltså konfigurera om Router till Access.

24

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Det är inga problem att använda en router som accesspunkt.
Det är bara att stänga av DHCP-servern i den och ansluta inkommande nätverkskabel på en LAN-port i stället för på WAN-porten. Sedan bör man också se till att varje accesspunkt har en egen unik IP-adress på nätet så att man kan komma åt dem för underhåll m.m.

25 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-25 05:54:51)

Sv: Abonnemang som fungerar utanför Sverige

Men accesspunkterna bör ha samma SSID och krypteringsnivå funkar det bättre om man går in och ut i olika täckningsområden.

Jag är rätt övertygad om att man kan köra med mer vertikal riktverjan än 3 dBi för en antenn på ett lastfartyg. De vanliga marinantennerna är dimensionerade för snedseglande kölbåtar och de kan ju luta mycket.

Om att stänga av servern i accesspunkten: ställ routern på statisk adress på WAN sidan och ge en begränsad range på LAN sidan så att de enheter i nätet du vill ska ha DHCP tex smartphones o laptops får det o t ex accesspunkter har fasta adresser. Du måste skilja upp accesspunkternas adresser på LAN-sidan eller bör göra det.
Ladda ned inSSIDer från metageek.net för koll av accesspunkernas på wifi-sidan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.