1

Tråd: Begränsningar i modem??

Hej!

Är ny här på detta intressanta forum och har några funderingar o frågor ang modem och dess hastigheter. Jo, skaffade för ett tag sedan Telias kontant bredband med S1750, funkade ok, men kom knappt aldrig över 2mbit i nedladdning, och runt 0.70mbit i uppladdning. svarstid runt 70-80.

Sen ville jag prova Comviqs kontant, skaffade ett sim till mitt gamla Tele 2 E220 som redan var uppgraderat. Efter lite placeringsprovande började det hända grejer! Rekordet är 7.1mbit i nedladdning! Men bara 0.35mbit i uppladdning och runt 150 i svarstid. Nu varierar ju hastigheten mycket, men i snitt legat konstant mellan 3-5mbit, alltså helt Ok för att vara på landet!

Nu är man ju nyfiken av sig och har nu låst upp Telia e1750 modemet och stoppat i Comviq kortet. Resultatet förvånar mig lite... Har fått max 3mbit i nedladdning, men "höga" 1mbit i uppladdning och svarstid runt låga 50!

Ja, hur är det, har "Telia modemet" begränsad hastighet, men bättre på uppladdning och svarstid? Eller hur ligger det till tro?

Mvh. Johan

2

Sv: Begränsningar i modem??

Hej igen!

Dök upp lite mer funderingar ang mitt e1750. Jo, rätt som det var tappade modemet "3G" och började tugga segt "2G"... Är e1750 ostabilt jämfört med e220 som hittills aldrig tappat "3G"? Hur som helst har jag bytt tillbaka till e220 nu och fått fart på nedladdningen igen, men sämre på det andra...

Mvh. Johan

3

Sv: Begränsningar i modem??

Skulle väl säga att det är nätet, det är inte så stabilt ena dan kan man ha 5mbit ibland knappt 3 det kommer och går det är ju så mycket faktorer som spelar in.

Lås det till endast 3g om du har möjlighet.

4

Sv: Begränsningar i modem??

Det skiljer i uppladdningshastighet mellan E220 och E1750. Ner klarar båda 7,2 Mb/s, upp klarar E220 endast 384 kb/s medan E1750 klarar 5,76 Mb/s. Tror dock inte nätet klarar så hög upload.
Det är alltså helt normalt att få bättre upload med E1750 jämfört med E220.
Ang. stabilitet och skillnad i download så kan det variera med modemets placering. Några cm åt ena eller andra hållet kan göra skillnad. Ska man jämföra två modem bör man tejpa fast dem på exakt samma ställe och helst veta var i modemet den interna antennen finns så man kan placera den på exakt samma ställe när man provar.

5

Sv: Begränsningar i modem??

Det är ojämn kvalitet på 1750.
Telia begränsade hastigheten när jag testade.

Så t2 borde vara snabbare fast samma nät på 3g.

E1750 är känsligt för hur det är vinklat mot masten.

6

Sv: Begränsningar i modem??

Tack för svaren! Ja, nu har jag testat o fixat med mitt s1750 och fått lite ordning på det mesta. Men som ni nämnde är s1750 mer känsligt för fel läge än e220!

Ligger mellan 3-3.9mbit i nerladdning och 1-1.6mbit i uppladdning, svarstid runt 70. Faktiskt riktigt ok och nu märks det ingen större skillnad mot Telias 6-8 ADSL som knappt aldrig höll utlovad hastighet...

Mvh. Johan