1

Tråd: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

http://mbb2.tele2.se/

wink

2

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Trevligt att fler operatörer hoppar på detta tåg.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Nu har de ändrat i det finstilta när det gäller förbrukning:

Data inom Sverige: Överföringshastigheten kan begränsas till 200 Kbit/s enligt följande: 4G, vid 20 gånger normal förbrukning/månad. Large, vid 10 gånger normal förbrukning/månad.  Medium: om förbrukningen överstiger 10 GB/månad. Small kan begränsas till 64 Kbit/s om förbrukningen överstiger 1GB/månad. Med normal förbrukning för Mobilt Bredband avses den från PTS senast publicerade helårsstatistiken över genomsnittlig förbrukning för privata mobila bredbandsanvändare redovisad på PTS-webbplats.

Länk: http://www.tele2.se/9451.html

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

4

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Såg det nyss ochs att och undrade , vad är normal förbrukning?

5

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Gårdays artikel: http://www.mobil.se/nyheter/tele-2-stry … 97973.html

6

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

"normal förbrukning" är ett sinnes sjukt uttryck, varför inte skriva vad det är istället...

"bensin pris: det normala, se opec's webbsida"

flum flum !

7

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

G-Man skrev:

"bensin pris: det normala, se opec's webbsida"

LOL! & Betala i USD!

8

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Sam skrev:
G-Man skrev:

"bensin pris: det normala, se opec's webbsida"

LOL! & Betala i USD!

ja och betala tull i €, och svensk punkt skatt i riks kronor och moms i skr till olika konton i förväg.... på samma sätt som när man importerar pryttlar wink
yawn.. @ .se

9

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Upptäckte precis det här, får de verkligen ändra i avtalen utan att meddela oss kunder!? Hur ska man annars upptäcka sånt här innan de stänger av ens internet?

Sen när jag loggar in på Mina Sidor hos tele2 står det hela tiden att min förbrukning är 0MB. Och i programmet som man har stämmer inte förbrukningen, den går ner till minus efter att man laddat ner en viss mängd. Hur ska man ha koll på vad en förbrukning är när de inte visar den?

10

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Har du tecknat avtal under perioden då den var obegränsad, så förblir det så under hela din avtalsperiod. Att det står 0MB betyder säkert att dem räknar inte eftersom det är obegränsat. Ring och fråga, men det har någon här på forumet redan bekräftat.

11

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

jag tog avtal sista dagen då det var obegänsat, på min faktura kallas abt "4G XL obegränsat" Om man menar allvar med att det ska ersätta exempelvis adsl så bör det också räcka till för en normal nördfamilj: 5 personer, 12-15 datorer :-). Allt det där har säkert rättat till sig om 1,5 år.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

12

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Enjoy it while it lasts! :-)

13 Senaste redigerad av A-Man (2011-04-04 10:11:17)

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Undrar hur lång tid det tar innan kunderna ringer in och klagar på att det inte får bra hastighet på sitt 4G abonnemang, och gnäller över nätet när det egentligen är routern som är problemet.
Skulle inte vilja sitta där det verkligen fungerar att få 80mbit ...och sedan sitta med en 3GN.

De erbjuder en nämligen att uppgradera till 4G så fort man får täckning för det.

14

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

andy78 skrev:

Undrar hur lång tid det tar innan kunderna ringer in och klagar på att det inte får bra hastighet på sitt 4G abonnemang, och gnäller över nätet när det egentligen är routern som är problemet.
Skulle inte vilja sitta där det verkligen fungerar att få 80mbit ...och sedan sitta med en 3GN.

De erbjuder en nämligen att uppgradera till 4G så fort man får täckning för det.

Rätta mig om jag har fel men 3GN stöder väl numera 4G? Eller menar du att 3GN inte har tillräckligt bra throughput för att fixa att skyffla data i ev. 80Mbit/s?

I.o.f.s. kan man väl tycka att det är lite puckat att erbjuda 3GN och inte 4GR som enligt uppgift ska ha bra throughput både trådbundet och trådlöst men hur många kommer överhuvudtaget komma upp i såna 4G hastigheter så att det faktiskt är routern som är flaskhalsen? Förmodligen inte speciellt många.

/MmmMagnus

15

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

MmmMagnus skrev:
andy78 skrev:

Undrar hur lång tid det tar innan kunderna ringer in och klagar på att det inte får bra hastighet på sitt 4G abonnemang, och gnäller över nätet när det egentligen är routern som är problemet.
Skulle inte vilja sitta där det verkligen fungerar att få 80mbit ...och sedan sitta med en 3GN.

De erbjuder en nämligen att uppgradera till 4G så fort man får täckning för det.

Rätta mig om jag har fel men 3GN stöder väl numera 4G? Eller menar du att 3GN inte har tillräckligt bra throughput för att fixa att skyffla data i ev. 80Mbit/s?

I.o.f.s. kan man väl tycka att det är lite puckat att erbjuda 3GN och inte 4GR som enligt uppgift ska ha bra throughput både trådbundet och trådlöst men hur många kommer överhuvudtaget komma upp i såna 4G hastigheter så att det faktiskt är routern som är flaskhalsen? Förmodligen inte speciellt många.

/MmmMagnus

Helt korrekt.

Men som du säger, då det är "upptill hastigeter så kommer nog många inte komma upp i hälften och då duger 3gn (Hoppas att jag får äta upp detta för det innebär att vi får se bra hastigheter).

Själv kommer jag prova 4g i datorn, sen dongla in den i routern är hastigheten någorlunda lika så får det duga.

16

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Hur som helst har man bäst koll på månadens dataförbrukning med hjälp av routern, samt att det äntligen först och främst finns nån router på marknaden som klarar av att dela anslutningen genom Ethernet och WLAN till multipla användare samtidigt. 80Mbps hastigher kommer inte vara en jätteplus om man zappar genom månadens kvota på bara några dagar. Det kommer vara varierande behov, men att kunna dela uppkopplingen på ett sånt enkelt sätt och hålla koll på förbrukning är viktigt.

17

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

När du ändå är inne här och skriver Dovado-Sam så kan du väl tala om vad throughput'en är på 3GN. Både lan-lan, wan-lan, wan-wlan och wlan-wlan.

/MmmMagnus

18

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Mycket av det du frågar har vi redan lagt upp länge sen på våran hemsida. http://www.dovado.com/routers

19

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Sam skrev:

Mycket av det du frågar har vi redan lagt upp länge sen på våran hemsida. http://www.dovado.com/routers

Nja, en av fyra är väl inte mycket roll

/MmmMagnus

20

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

LAN->LAN=100Mbps
WAN->LAN=60Mbps
WLAN->WLAN= hur då?
WAN->WLAN= WAN->LAN

21 Senaste redigerad av Discover (2011-04-05 00:58:38)

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Sam skrev:

Hur som helst har man bäst koll på månadens dataförbrukning med hjälp av routern, samt att det äntligen först och främst finns nån router på marknaden som klarar av att dela anslutningen genom Ethernet och WLAN till multipla användare samtidigt. 80Mbps hastigher kommer inte vara en jätteplus om man zappar genom månadens kvota på bara några dagar. Det kommer vara varierande behov, men att kunna dela uppkopplingen på ett sånt enkelt sätt och hålla koll på förbrukning är viktigt.

Skitbra burk ni har tagit fram.


dock undrar jag en sak, denna router från FON är ju väldigt lik Dovado 4GR ?

http://farm3.static.flickr.com/2782/4271097701_491214112f.jpg


Är det samma tillverkare av "karossen" medan mjukvaran & att 4GR har 2 st USB som är skillnaden ? Och utseendet då.

http://www.dovadoumr.se/images/uploads/4191608.jpg





https://www.fon.com/en/product/fonera2nFeatures

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

22

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

Vi jobbar med OEM producenter, som alla andra. Inga stora eller mindre märken idag tillverkar sina egna hårdvaror. Allt sånt är outsourcad sedan många år tilbaka i industrin. Kolla på TV och mobiltelefon tillverkning. Vårt fokus här på DOVADO är vårt eget mjukvara. Ang just 4GR modellen, så har vi har ett unikt eget spec under skalet som inga andra OEM har (bla. Gigabit, 2xUSB osv).

23

Sv: Tele2 lanserar DOVADO 3GN i samband med Tele2 Large (3G)

fon är mer lik 3gn än 4gr trotts dom dubbla pinnarna.