1

Tråd: Köra dovado 3GN router i bryggat läge, går det?

Skaffade 3bredband plus igår för att köra dels hemma i min villa och dels i fjällstugan. När jag placerar modemet/routern i det rum på undervåningen där jag skulle vilja ha det får jag 0,2-0,3 Mbit/s i uppkopplingshastighet enligt TP test vilket ju är oacceptabelt. Jag har labbat lite och nu hittat ett ställe på övervåningen vid ett fönster där jag får över 8 Mbit/s vilket är bättre än mitt fasta bredband ADSL idag!

Problemet jag har nu är att det verkar som om det försvinner massa hastighet/bandbredd i WiFi nätverket. Om jag kopplar upp min iMac på nedervåningen via WiFi får jag mellan 2,0 och 2,5 Mbit/s i hastighet enligt TP test. Med en laptop som också kör WiFi n standard får jag allt mellan 1,5 och över 8 Mbit när jag mäter på olika ställen i huset.  Jag tror alltså att mitt hus "äter" en del WiFi bandbredd, jag har lagt märke till detta med andra routrar jag haft tidigare.

Jag kör idag en Linksys WRT-160N router som är kopplad till en Tele 2 router som körs i bryggat läge.  Denna setup funkar bra och jag har bra access i hela huset. Problemet är att om jag försöker koppla in Linksys routern i en LAN port på dovado routern så får jag ingen internetaccess. Jag har antagit att detta beror på att dovado routern måste köras i bryggat läge den också men jag har gått bet på att lista ut hur man gör. Hittar inget i manualen och jag har även misslyckats med googling på detta.  Kan någon tala om ifall det går och hur man i så fall gör?

Tack på förhand!

2

Sv: Köra dovado 3GN router i bryggat läge, går det?

Enklast är väl om LInksysroutern får en statisk adress hos Dovadon. Linksysens WAN-sida ska sedan ges en statisk adress.

Ännu enklare är att koppla lan-kabeln från dovadon till en LAN port på Linkysen. Då blir linksysen en accesspunkt eftersom ingen adress translation sker. Dessutom bör du vinna i fart. Vill man krångla till det kan man köra lan-home-pluggar t ex från devolo i vägguttagen och på så viss få internet dit man vill ha det i huset och sen koppla på en router på ett ställe som ger optimal wifi-täckning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Köra dovado 3GN router i bryggat läge, går det?

montera en 2-3meters usb skarv mellan modem och router, kolla om det hjälper

håll modemet och wifi antenner ifrån varandra.

rikta sedan wifi antennen så att bred ytan peka mot datorn, kolla om det hjälper

hjälper det inte, prova en funkwerk med 18meter kabel....