101

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Dom kallade den i alla fall för SMA hane där jag köpte antennen.Väldigt lik "inne"i piggen med den du hade bild på i ditt förra inlägg under"kan skulle då vara en sån här ni fått med"
Jag mäter ofta nu... praktiskt taget aldrig under 1 MB... oftast 1,65-1,9...upp till 2,70 nu...svarstid kring 88-170..aldrig nere på riktigt låga värden numera..det var jag med NET 1:s riktantenn.
Telefonin fortsätter vara felfri... kan /vågar väl inte jubla riktigt ännu... ska ringa samtal vid olika tidpunkter.

102

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

Dom kallade den i alla fall för SMA hane där jag köpte antennen.

Men snälla, svara på frågan om du skruvar fast den (I D40) eller inte ? Det är ju den avgörande skillnaden mellan SMA och SMB oavsett allt annat.

/Marcus

103

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Svar till Marcus:
Din länk till alibaba visar en adapter som visar stor likhet med den Net1 levererar med D-40:an - men med en viktig skillnad: nämligen att kontaktröret på länkbildens adapter har en invändig nylonbussning som sträcker sig ända fram till rörets slut; på Net1:s version saknas detta helt. Frågan blir därmed om "länkversionens" adapter verkligen kan skjutas på (kan gapa över) chassikontaktens hona ? Eftersom skärmledaren på Net1:s adapter ansluter via sina INVÄNDIGA fjädrar till chassikontaktens (honans) UTVÄNDIGA borde det inte bli någon skärmkontakt med "länkversionens" adapter.......

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

104

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

ser dock att SMB-FME adaptern som du marcus-aa hade bild på har en plasthylsa invändigt... denna har inte det är rund tunn metall och en pigg i mitten...

105

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

nej marcus-aa den trycks in ... skruvas fast i antennkabeln som har FME och sedan trycks in i modemet... glappt så det förslår..

106

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hej igen marcus -aa... om du ser på den högra bilden där,,,den skruvas fast i FME kontakten som sitter på antennkabeln... sedan trycks den smala piggen längst bort i bild in i modemet eller menar du att den kontakten har yttre gänga på den smala delen...jag kanske taskig på att förklara smile??.. kontakten ser i allafall ut som den på den bilden... ingen gänga på den smala...kom på att när jag jagade efter en FME kontakt som skulle passa till en grövre kabel häromdagen så hade jag adaptern med mig och var inne på BKE telecom... även dom sa att adaptern en sma... vete fan numera vad det är.tydligen ska jag hålla hårt i dom två jag har
Den första fick jag med den lilla sugkoppsantennen till USB modemet jag hade från NET 1... samma kontakt där...kom på det nu...kanske det hjälper på traven.

107

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

nej marcus-aa den trycks in

OK, då är det absolut säkert 100% INTE en SMA som alltid är gängad.


http://www.wa1mba.org/SMA.jpg


telefoni450 skrev:

om du ser på den högra bilden där,,,den skruvas fast i FME kontakten som sitter på antennkabeln... sedan trycks den smala piggen längst bort i bild in i modemet eller menar du att den kontakten har yttre gänga på den smala delen..  ...  BKE telecom... även dom sa att adaptern en sma... v

Den första fick jag med den lilla sugkoppsantennen till USB modemet jag hade från NET 1... samma kontakt där...kom på det nu...kanske det hjälper på traven.

Det är framsidan du ser som är SMA-kontakten, en hona och en hane. Bakåt är bara en fläns där man crimpar på kabeln.

Det syns tydligare här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/SMA_connector.jpg/200px-SMA_connector.jpg

BKE kan ju inte ens ha sett en SMA tidigare.....

/Marcus

108

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

... kontaktröret på länkbildens adapter har en invändig nylonbussning som sträcker sig ända fram till rörets slut; på Net1:s version saknas detta helt. Frågan blir därmed om "länkversionens" adapter verkligen kan skjutas på (kan gapa över) chassikontaktens hona ?

Nej, nu får du ta och fota de här mystiska kontaktdonen, både hane och hona. Jag kommer inte kunna sova förrän det här är utrett!

/Marcus

109

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa skrev:
Vox medievalis skrev:

... kontaktröret på länkbildens adapter har en invändig nylonbussning som sträcker sig ända fram till rörets slut; på Net1:s version saknas detta helt. Frågan blir därmed om "länkversionens" adapter verkligen kan skjutas på (kan gapa över) chassikontaktens hona ?

Nej, nu får du ta och fota de här mystiska kontaktdonen, både hane och hona. Jag kommer inte kunna sova förrän det här är utrett!

/Marcus

Det verkar som en fantastiskt bra idé. En (bra) bild säger mer än tusen ord. Tyvärr hade inte min kära svärmor fotoutrustning som dög till att ta bra bilder på så små prylar, och jag hade inte möjlighet att åka ut till henne nu i helgen. Jag hoppas någon annan kan posta belysande bilder.

Telefoni450 hade litet bilder enligt uppgift. Antar att man måste dumpa bilderna på en extern foto-delningssajt för att kunna länka till bilderna i forumet (alternativt bädda in dem med img-taggar när man postar). Har inte sett något alternativ att ladda upp bilder direkt här på forumet.

110

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

oki...sma i den ändan som du visar upp så ser även denna ut och ett jäkla rör i andra änden ,ser exact ut som den högra i din bild... fast den kontakten trycker man fast i modemet  och den ändan har ingen gänga.... börjar garva av trötthet har hyggliga bilder men vet inte hur tusan jag ska få hit dom...

111

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

oki...sma i den ändan som du visar upp så ser även denna ut och ett jäkla rör i andra änden ,ser exact ut som den högra i din bild... fast den kontakten trycker man fast i modemet  och den ändan har ingen gänga.... börjar garva av trötthet har hyggliga bilder men vet inte hur tusan jag ska få hit dom...

Fast SMA-gänga och FME-gänga vilket du menar är helt olika.

Fick du mitt meddelande, du kan maila mig bilderna så lägger jag upp dem.

/Marcus

112

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hej marcus-aa jag har skickat dig bilder...kontakten i modemet syns dåligt ... tyvärr

113

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

Hej marcus-aa jag har skickat dig bilder...kontakten i modemet syns dåligt ... tyvärr

Ja, men nu börjar jag föstå bättre. Honan (på D40) går alltså helt inuti hanens kontakthus. De flesta vanliga don gör ju tvärtom, det var därför jag inte förstod Vox beskrivning heller.

Nu lutar jag mot TS-9, ett eget don utvecklat av firman SMK. Det har dessutom en switch i chassiehonan som kopplar ur intern antenn, så har vi kanske lösningen på hur det går till också.

För övrigt är det TS-9 som sitter i mitt Sierra 306 också, så då kan jag ju fota själv som jämförelse....

http://networks.marcusaa.fastmail.fm/pictures/TS-9%20female%20connector.jpg

SMK gör ingen vinkel, men det finns många kopior, säkert med varierande kvalitet och utförande.

http://www.alibaba.com/product-gs/38169 … right.html

http://www.eetasia.com/ART_8800434822_5 … 42e863.HTM

http://cars.ebay.com.au/FME-Male-to-TS9 … 0616375978


Vad tror ni om det?

/Marcus

114

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus -aa Nu börjar det likna nåt... måste ju säga att dina bilder något skarpare än mina smile
Länken "cars.ebay... där är ju liknande övergång men med sladd.
Hoppas du kunde sova efter detta ....
Måste dock berätta att under ca 2 timmar igår kväll så var det urdålig hastighet... nere i 35-70...och då kom störningarna på telefon direkt. Nu uppe mellan 1,25mb till 3,06mb....men bara jag vaken antar jag..
Ska försöka söka mig till en annan mast kommande helg...märka ut denna riktnig exact så jag hittar den igen om inte hittar bättre.
Annars så bra jobbat allihop med kontaktfrågan!!

115 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-07 18:40:25)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Kontakten  på mitt Sierra USB 309 modem ser lika ut. Den kontakten sitter monterad direkt på kretskortet. Om det är samma kontakt i D40 som på Sierra modem så bör det vara lätt att finna pigtails, t ex i Dialectbutiker som säljer Sierra. Det kan hända att man behöver en övergång mellan pigtail och koax också,  t ex SMA till FME om pigtails har SMA som är fallet med min. Infoferenda bör också ha.

PS skrev till Net1 om kontaktproblemen och denna tråd och fick detta svar:

"När man köper en riktantenn till D40 ska man få en adapter som har ca en decimeter kabel mellan den kontakt som går in i D40 och FME- kontakten som man ansluter till antennkabeln. Här har det blivit något fel vi utskicket. Vi får helt enkelt se över den rutinen".

Fick ett till svar från den andre medarbetaren som sade att de kan skicka pigtailen. Så om vox medialis, intresserad och telefoni 450 vill kan ni ge mig email adress eller adress så skickar jag vidare till inside net1. I övrigt bör problemet gå att lösa via kontakt med support och hänvisning till citatet ovan från produktchefen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

116

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Sorry, ni andra kom före mig eftersom jag hade kameran på kontoret 15 km härifrån. Hur som helst tror jag Marcus och vi alla andra nu landat på rätt ställe till slut.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

117

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa skrev:

Ja, men nu börjar jag föstå bättre. Honan (på D40) går alltså helt inuti hanens kontakthus. De flesta vanliga don gör ju tvärtom, det var därför jag inte förstod Vox beskrivning heller.

Nu lutar jag mot TS-9, ett eget don utvecklat av firman SMK. Det har dessutom en switch i chassiehonan som kopplar ur intern antenn, så har vi kanske lösningen på hur det går till också.

För övrigt är det TS-9 som sitter i mitt Sierra 306 också, så då kan jag ju fota själv som jämförelse....
[klipp]
/Marcus

Ledsen men detta är fel. Honan och hanen är av klassiskt snitt, hanen pluggar in i honan enligt modellen "straight sex" så att säga... big_smile

Hoppas att Net1's support svarar på frågan jag ställde till dem om detta frustrationsmoment under dagen.

Jonasolof: det låter lovande att de ser över den där adaptern. Kanske man kan hoppas på att helt enkelt få den riktiga adaptern det skulle varit då.

118 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-07 10:42:05)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

@intresserad: Ja du ska få den riktiga adaptern, dvs en pigtail, enligt beskedet fr Net1.

svar om typen av kontakt från Net1:

"Enligt leverantören är det en "icke standardiserad kontakt" som de köper in från Japanska Hirose."

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

119

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

@intresserad: Ja du ska få den riktiga adaptern, dvs en pigtail, enligt beskedet fr Net1.

svar om typen av kontakt från Net1:

"Enligt leverantören är det en "icke standardiserad kontakt" som de köper in från Japanska Hirose."

Suveränt!

På sätt och vis kan jag förstå att det där kontaktdonet aldrig blivit standard. Samtidigt förstår jag att det är svårt att få plats med riktigt bra standardkontakter i den lilla boxen och att det krävs speciallösningar ibland.

120 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-07 11:23:53)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Intresserad skrev:

Ledsen men detta är fel. Honan och hanen är av klassiskt snitt, hanen pluggar in i honan enligt modellen "straight sex" så att säga... big_smile

Aaaargh! mad

Nu undrar jag iofs om du har rätt här, baserat på bilderna jag sett ser det inet ut så. Även i er mystiska kontakt är ju honan i modemet. Menar du att den har ett hölje som går utanför hanens 3,7mm rör? Då är vi tillbaka på att den fungerar som en SMB....


jonasolof skrev:

"Enligt leverantören är det en "icke standardiserad kontakt" som de köper in från Japanska Hirose."

OK, då tror jag på en MS-147. OBS, Hane på bilden!

http://uk.farnell.com/productimages/farnell/standard/132592307-40.jpg

http://www.davido.nu/shop/kontguide.php

/Marcus

EDIT: Nehej, davido tillåter inte att man djuplänkar. Nåja, se för övrigt upp med deras kontaktguide, de har konsekvent fel på könet på alla RP-kontakter.

/Marcus

121

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

hej... ringde Net1  ang sladdtumpen... läste det du skrivit. Dom kände inte till någon kontakt med sladd.. bara den lilla kontakten .. han skulle kolla och skicka det dom har,, tror att det bara blir den lilla omtalade kontakten/adaptern.

122

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Det ska du inte nöja dig med eftersom det är en så uppenbart undermålig lösning på ett standardproblem. Om marcus-aa som är proffs handlar upp D40 i jobbet, tror ni han skulle nöja sig med den kontaktövergång som beskrivits för att koppla in en grov antennkabel? Samma sak för konsulter som handlar upp telekommunikation från Net1 för företagskunder.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

123

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof... jag skickar dig uppgifter om adress... hoppas ni andra gör så även ni nu när han hygglig och skickar vidare till NET1

124 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-07 18:37:43)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Det finns i och för sig en mycket enkel lösning som består i att lägga in en kort skarv med FME-kontakter i båda ändar mellan den grövre kabeln och adaptern till D40 kontakten. Sådana stumpar på ett par dm (plus ett FME-skarvdon) kan lätt inhandlas hos dem som installerar kommunikationsutrustning i bilar. Visserligen är vanlig koaxialkabel stil RG 58 styvare än pigtailkabel men den är ändå lätt att fixera vid routern så att ingen belastning uppkommer på chassikontakten.

Två har lämnat adress, Intresserad kan höra av sig om han är det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

125

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

...
Två har lämnat adress, Intresserad kan höra av sig om han är det.

Hej jonasolof, jag skickade ett PM.