76

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Snap-in-plug på en router för att ansluta en extern antenn är rätt undermåligt eftersom kontakten är ömtålig och flänsarna på hanen kan brytas sönder. Det har hänt på min MCX-kontakt till GPS i bilen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

77 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-05 16:24:55)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Intresserad skrev:

Antenningången på D40 påminner om antenningången till min Garmin GPS i dimension och funktion, "Snap-in"-plugg. Av alla förslag som dykt upp här tycker jag MCX ligger närmast min minnesbild. SMA känner jag inte alls igen i detta sammanhanget, enligt de länkar som visats.

Då kanske min gissning inte var så dum. Den är 3,6mm.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/MCX_Plug.jpg/700px-MCX_Plug.jpg

Det är i så fall ännu mer vansinnigt med direkt anslutning till en grov kabel, den brukar inte användas till större kabel än ca 4mm.

Dessutom ganska olämplig till den här typen av utrustning, TNC som på D35 och D20  är ju utmärkt.

Möjligen kunde det vara en SMB, det är också en push-on kontakt, aningen större, 3,8mm, men med ett helt kontakthus. Fjädringen sitter i honan, mer skyddat
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/12/SMB_Connector.jpg/250px-SMB_Connector.jpg

Sen finns det BMA, 4,3, 2,4, MMCX osv...

Hittade en bra sammanställning åtminstone för högre frekvenser:
http://www.wa1mba.org/rfconn.htm

/Marcus
/

78 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-05 17:06:20)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Fjädringen sitter i honan så det är ingen MCX. Möjligen SMB, enda är att hanen bara pluggas i ca 5 mm i honan och utnyttjar inte alls finesserna jag kan se av bilden på SMB.

Jag ska höra med svärmor om hon har lust att plugga ur kontakten och ta några makrobilder på den och skicka över, litet frustrerande att inte ha raka besked om vad det är för kontakt!

Helst skulle jag vilja ha en pigtail med en vinklad hane mot D-40, då skulle jag kunna montera den snyggt och prydligt på väggen istället för att ha den halvprovisoriskt uppriggad på fönsterbrädan med blomkruka som dragavlastning...

PS. Kan det vara SSMB? Nu börjar det brännas tror jag... smile

79

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Ser med spänning fram mot definitionen på kontakten !  Letade i höstas just efter en vinklad pigtail till min D-40:a och beställde ett flertal kontakter från Elfa för test - men ingen passade. Gav till slut upp och fortsatte använda den bifogade lilla adaptern till FME men den är verkligen en instabil, ömtålig och glappande nödlösning Net1 har levererat. Hoppas någon äntligen knäcker det här problemet.....

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

80

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

det var dom som sålde antennen till mig som sa att kontakten som sitter på antennkabeln ärr FMA och det visste  jag innan  och det jag skruvar på den är en SMA kontakt...som passar i modemet. en liten övergång... en liten jäkel...så den borde vara rätt ... tittade i Rolf o co katalog och ser ut att stämma.

81 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-05 17:37:57)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

det var dom som sålde antennen till mig som sa att kontakten som sitter på antennkabeln ärr FMA och det visste  jag innan  och det jag skruvar på den är en SMA kontakt...som passar i modemet. en liten övergång... en liten jäkel...så den borde vara rätt ... tittade i Rolf o co katalog och ser ut att stämma.

FME, så långt är vi med. Nu har vi en som säger att det är en SMA i modemet, och en som säger att det absolut inte är det. Eftersom det tycks vara en kontakt man inte skruvar in i modemets, så kan det INTE vara en SMA!

Kan det möjligen vara en CRC-9 , en specialare för 3G-modem?

http://bottomupwebs.com.au/images/stories/faq/FAQ_boost4.jpg

/Marcus

82 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-05 20:17:22)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

det var dom som sålde antennen till mig som sa att kontakten som sitter på antennkabeln ärr FMA och det visste  jag innan  och det jag skruvar på den är en SMA kontakt...som passar i modemet. en liten övergång... en liten jäkel...så den borde vara rätt ... tittade i Rolf o co katalog och ser ut att stämma.

Det vore guld värt om du kunde ta fram skjutmåttet och ange dimensionerna på hanen! Diameter och längd. Kunde du dessutom posta några bilder på hanen så vore det ännu bättre.

Svärmor var visst ute på vift idag och går ej att få tag på för att kolla.

PS. Tror det är bäst att stänga av modemet /med knappen för ändamålet) innan du pluggar ur sladden. För säkerhets skull. För att citera manualen... "[E] Power button. Used to turn the device on and off. When pressing this button for more than 5 seconds, CNW-680V power is off like a PC power". Klart som korvspad eller hur... big_smile  (sorry jag kan inte låta bli att citera knasig information från denna så kallade manual).

83

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

Ser med spänning fram mot definitionen på kontakten !  Letade i höstas just efter en vinklad pigtail till min D-40:a och beställde ett flertal kontakter från Elfa för test - men ingen passade. Gav till slut upp och fortsatte använda den bifogade lilla adaptern till FME men den är verkligen en instabil, ömtålig och glappande nödlösning Net1 har levererat. Hoppas någon äntligen knäcker det här problemet.....

Lustigt att det ska vara så knepigt. Man kunde trott att det skulle hjälpa att läsa manualen men angående denna kontakt förtäljer den endast kort och gott "If user want to connect external antenna, user should insert it"... lol

84

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa skrev:

...

Kan det möjligen vara en CRC-9 , en specialare för 3G-modem?

http://bottomupwebs.com.au/images/stori … boost4.jpg

/Marcus

Nix, denna kontakt har inte den där lilla upphöjda ringen längst fram som jag minns den. Men rätt likt annars.

Kul utmaning att få kläm på D-40! Ungefär som att denna lilla svarta box i storlek som en låda cigariller just trillat ner från rymden. Verkligen en "black box" i avsaknad av teknisk dokumentation men det är bara att gilla läget.

85

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Kontaktdimensioner:
Själva chassikontakten går inte att mäta på eftersom den sitter i en brunn; den är en hona med en krans av fjädrande förgyllda bleck. Nära yttersta delen  finns, på blecken, en svag vulst för låsning. Adapterns "D-40:sida" utgörs av ett förkromat och slätt rör med yttre diametern 3,5 mm på kontaktdelen. Mot kontaktrörets insida sitter en krans av förkromade och fjädrande bleck, vilka är lätt fasade mot spetsarna för att underlätta påskjutningen. Möjligen har blecken en radiell men mycket svag hålkäl nära spetsarna för låsfunktion mot honkontaktfjädrarnas vulst. Den invändiga diametern är svår att mäta exakt eftersom det förgyllda mittstiftet "sitter i vägen" men ligger omkring 3,0 mm. Notera att detta mått är taget mot kontaktfjädrarnas inre periferi. Stiftpinnens diameter skattar jag till 0,4 mm. Påskjutrörelsen ("slaglängden") är ringa, kanske drygt 3 mm. Adaptern är enkelt utförd med sexkantig FME-del och det motsatta kontaktröret nedsvarvat i tre steg.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

86

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Korrigering:
Adapterns kontaktrör har yttre diametern 3,7 mm - inte 3,5 mm !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

87

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hoppas Anders Andersson och Mikael Ryking på Net1 läser den här tråden

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

88 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-05 22:47:41)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

Hoppas Anders Andersson och Mikael Ryking på Net1 läser den här tråden

Vet ej vad dessa individer har för funktion i företaget men det verkar klokt om Net1 bevakar detta forum för att få reda på hur deras tjänster fungerar och vad de kan göra för att få det att fungera ännu bättre.

Hur som helst, jag slängde just iväg en fråga till deras support om vad det är för kontaktstandard som gäller på antenningången D-40, samt bakgrunden till frågan helt kort.

Jag vidareförmedlar den information jag får här i denna tråd.

------

PS. Helt uppenbart kan detta vara en "deal-breaker" för kunder som råkar ut för problem i anslutningen mot extern antenn. Inte alla kunder har så stort tålamod som Telefoni450 uppvisat, och förmåga att lösa problemen.

Helt onödigt problem egentligen och nästan förutsägbart om jag tolkar Marcus-aa mfl rätt, det kan inte anses vara god praktik att låta kunderna plugga in D-40 till den anvisade riktantennen via medföljande adapter. Även för mig som lekman ser jag att det är en dålig lösning som verkligen inbjuder till att presentera problem för kunden.

Verkligen trist om en i övrigt lysande teknisk lösning för folks bredbands/telefoni-problem ute på landsbygden ska tillåtas få stupa på något så här enkelt. En massproducerad lämplig pigtail kan kosta en tia på sin höjd, att ersätta den nuvarande adaptern.

89

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag har D40 och upplever liknande problem med ljudkvaliteten som beskrivits tidigare i denna tråd. Om jag talar i telefon samtidigt som jag laddar ner en fil från nätet eller kör bredbandskollen så blir det stora störningar på telefonin. Den jag pratar med kan även höra sin egen röst som ett eko, vilket upplevs som väldigt störande. Hoppas att Net1 får ordning på trafikprioriteringen snarast och att det löser våra problem.

90

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

otto84 skrev:

Jag har D40 och upplever liknande problem med ljudkvaliteten som beskrivits tidigare i denna tråd. Om jag talar i telefon samtidigt som jag laddar ner en fil från nätet eller kör bredbandskollen så blir det stora störningar på telefonin. Den jag pratar med kan även höra sin egen röst som ett eko, vilket upplevs som väldigt störande. Hoppas att Net1 får ordning på trafikprioriteringen snarast och att det löser våra problem.

Jag har fått uppfattningen att trafikprioritering inte är implementerad i dagsläget, att detta är klart först mot slutet av denna månad.

Under tiden kan du kolla så att du har bästa möjliga uppkoppling, det verkar som att man har mycket mindre risk att uppleva problem med VoIP om antennen ger riktigt bra signal. Jag har postat de värden som gäller för "min" installation via Net1's riktantenn i denna tråd som referens, inga problem i vårt fall med Net1's VoIP.

91

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag ska fixa bild på kontakten som går in i modemet....återkommer så snart det klart..

92

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Håller med intresserad...när jag nu fick stark antennsignal med nya antennen så försvann telefoniproblemen..satt spänt unfer flera samtal igår men inga störning.
Dom har sagt på NET1 att senast 21/3 ska prioteringen vara klar,,, hur det är med den tiden det får vi se..så Otto84  försök att fixa högre hastighet..om nu möjligt,,

93 Senaste redigerad av telefoni450 (2011-03-06 07:57:10)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

inte lätt detta... är såpass okunnig att jag kan inte få in en bild här... kan dock skicka på någons privata E-post om någon intresserad,,, den är i datorn nu.. så kan denna person publicera..:)

94

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Den intressanta frågan - och det avslöjande svaret efter 21/4 - är om kapaciteten på resp. BTS och backbone klarar av aktuellt antal prioriterade "internetabonnemang" och telefonitrafik utan störningar och dålig talkvalitet liksom hur prioriteringstekniken hanterar prioriterade "internetabonnemang" och telefonitrafik inom en BTS´periferi (dvs. på 25-40 km distans ). I dagsläget är tyvärr funktionen på både Net1:s telefoni och tredjeparts VoIP över nätet extremt belastningsberoende vilket betyder att den knappast är användbar på vardagar mellan 11.30 - 13.30 och mellan 16.30 - 21.30. Lördagar och söndagar gäller trådbunden telefoni om man vill uppfatta motparten i luren. Eftersom detta dystra faktum inte existerade före senhösten 2010 är det svårt att härleda problemen annat än till för många abonnemang och för liten nät-/backbonekapacitet.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

95

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa.... länken du gav... där finns den lilla adaptern på bild under SMA hane..det är den till höger som ska stoppas in i modemet D-40

96

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa skrev:
telefoni450 skrev:

det var dom som sålde antennen till mig som sa att kontakten som sitter på antennkabeln ärr FMA och det visste  jag innan  och det jag skruvar på den är en SMA kontakt...som passar i modemet. en liten övergång... en liten jäkel...så den borde vara rätt ... tittade i Rolf o co katalog och ser ut att stämma.

FME, så långt är vi med. Nu har vi en som säger att det är en SMA i modemet, och en som säger att det absolut inte är det. Eftersom det tycks vara en kontakt man inte skruvar in i modemets, så kan det INTE vara en SMA!

Kan det möjligen vara en CRC-9 , en specialare för 3G-modem?

http://bottomupwebs.com.au/images/stori … boost4.jpg

/Marcus

tycker kontakten påminner om de som användes för de gamla optionkorten, det var så länge sen jag använde det minns inte vad som satt där.

97 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-06 11:58:39)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

marcus-aa.... länken du gav... där finns den lilla adaptern på bild under SMA hane..det är den till höger som ska stoppas in i modemet D-40

Vilken av länkarna? Det har varit många. Kan du inte länka till den bild du menar så vi undviker missförstånd.


Intresserad skrev:

Fjädringen sitter i honan så det är ingen MCX. Möjligen SMB, enda är att hanen bara pluggas i ca 5 mm i honan och utnyttjar inte alls finesserna jag kan se av bilden på SMB.
PS. Kan det vara SSMB? Nu börjar det brännas tror jag... smile

SSMB är det inte, den är alldeldes för liten.

Vox medievalis skrev:

...den är en hona med en krans av fjädrande förgyllda bleck. Nära yttersta delen  finns, på blecken, en svag vulst för låsning ....  Den invändiga diametern är svår att mäta exakt eftersom det förgyllda mittstiftet "sitter i vägen" men ligger omkring 3,0 mm.  ...  Påskjutrörelsen ("slaglängden") är ringa, kanske drygt 3 mm. ... Adapterns kontaktrör har yttre diametern 3,7 mm

Kan vi verkligen utesluta SMB?

Alla mått stämmer väl överens, och utföranden kan variera lite.

Jag mäter nu på en SMB: hanens ytterdia: 3,75mm. Invändig öppning mot honans opåverkade flänsar: 3.2mm. Påskjutslängd: 3,6mm

Det är dessutom en mycket vanlig kontakt, så valet skulle i sig inte förvåna mig, men den används nästan uteslutande internt, eller gömd i en plasthylsa och kallas i fordonsindustrin FAKRA.

Det skulle då vara en sån här ni fått med :
http://www.alibaba.com/product-gs/37536 … ck_to.html


Vox, om vi inte löser det på annat sätt så skickar jag dig en SMB på prov, så får du testa!

/Marcus


EDIT: GÖMD, inte GLÖMD....

98

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Vox medievalis skrev:

Den intressanta frågan - och det avslöjande svaret efter 21/4 - är om kapaciteten på resp. BTS och backbone klarar av aktuellt antal prioriterade "internetabonnemang" och telefonitrafik utan störningar och dålig talkvalitet liksom hur prioriteringstekniken hanterar prioriterade "internetabonnemang" och telefonitrafik inom en BTS´periferi (dvs. på 25-40 km distans ). I dagsläget är tyvärr funktionen på både Net1:s telefoni och tredjeparts VoIP över nätet extremt belastningsberoende vilket betyder att den knappast är användbar på vardagar mellan 11.30 - 13.30 och mellan 16.30 - 21.30. Lördagar och söndagar gäller trådbunden telefoni om man vill uppfatta motparten i luren. Eftersom detta dystra faktum inte existerade före senhösten 2010 är det svårt att härleda problemen annat än till för många abonnemang och för liten nät-/backbonekapacitet.

Jag kan bara hålla med. Ju mer jag testat desto mer uppenbart är det att problemen med telefonin uteslutande är ett belastningsproblem (som alltid med en viss reservation;). Och då undrar man ju vad som händer med hastigheten på det övriga när telefonin prioriteras, och därefter "prioriterade" kunder. Redan nu är jag nere på 0,2-0,3 mb/s under vissa vardagskvällar. Trots att jag ligger stabilt på ungefär 1,2 mb/s vid låg belastning.
  Sedan så undrar man ju vad de senaste månadernas massiva reklamkampanj innebär i antal nya kunder på den mast man går mot?
  Lite intressant kanske kan vara att jag flyttade riktantennen och fick lägre nedhastigheter men högre upphastighet samt kortare svarstider - i alla fall verkar det vara fallet. Någon annan som fått liknande? Jag trodde annars att "bättre" läge på antennen skulle förbättra alla värden...

99

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa   det var länken du gav igår 16:23:29... den "hittade en bra sammanställning åtminstone för högre frekvenser"  där sedan under rubrik SMA står "female and male SMA" den högra är det.

100

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

marcus-aa   det var länken du gav igår 16:23:29... den "hittade en bra sammanställning åtminstone för högre frekvenser"  där sedan under rubrik SMA står "female and male SMA" den högra är det.

Ja, du har ju hävdat SMA hela tiden. Du skruvar alltså fast kontaktdonet in i D40?

Ni måste ju ha 2 olika versioner av D40, för vi har helt olika beskrivning av detta!

yikes

/Marcus