51

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

stryk "tydligen inte" i slutet på mitt inlägg ang antenn.:)

52

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Telefoni450: jag har nog en likadan antenn som du, den nyare varianten. Såg också att det där gallret bakåt saknades och blev först litet småtrött, trodde att de glömt skicka med det. Men sedan såg jag att det var en litet annan antennmodell med en annan typ av reflektor helt enkelt.

Kabeln är rätt grov ja, och det krävdes att man verkligen fick adaptern att sitta ordentligt medelst lämpliga verktyg. Det är ju inte otänkbart att din antenn aldrig riktigt funkat som avsett, något brott någonstans eller fukt etc. Dessutom så krävs det litet avlastning på den bångstyriga antennkabeln som kopplar via den minimala antennkontakten på D-40 via adaptern för att det ska "kännas rätt". Inte omöjligt att kontakten blir dålig om det drar i sidled i den lilla antenningången. Vi använde en lämpligt belägen blomkruka i fönsterkarmen för att dragavlasta...

53

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Känner igen problemen... jag det känns så galet med en bautasladd  så jäkla hård och den lilla kontakten sedan i slutet..det var verkligen svårt att känna om det satt som det skulle i modemet..hela modemet ville ju lyfta från bordet.  ja vete fan ....tittade på den lilla kontakten som man stoppar in i modemet,,, ser oval ut.. antagligen pga drag/böj,,räcker nog i oförsig kabelns egen vikt : Tänkte på när antennen kom  hårda kopparkabeln i hård rätt liten rulle,,,jag tror att detta slutar med att jag köper en ny antenn från "min" handlare i stan..
Hör av mig när jag får svar i morgon vad dom säger... antagligen ok kabel .. men intressant ändå.

54 Senaste redigerad av jonasolof (2011-03-01 22:32:01)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Lite snurrigt där om antennens bakre del. Har din nuvarande antenn galler eller bara en tvärpinne?

Båda tvärpinne och galler tjänar som reflektor och ökar riktverjan framåt. Galler borde dämpa baklob mer än pinne. Båda är dock OK förutsatt attallt är ok dimensionerat.

Det där med att ipadress skulle bytas vid mastbyte låter lite konstigt. Bör kollas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Tänkte det kunde vara intressant med litet mer hårda data om svärmors nätverkskoppling eftersom det tycks gå såpass bra för henne även med telefonin där ute i småländska skogen.

Hon körde litet mot www.pingtest.net

Test server: Packet loss(%), Ping(ms), Jitter(ms)

Herlev(DK):    0, 97, 17
Randers(DK): 0, 84, 8
Malmö:           0, 83, 14

Allt graderades till B enligt deras mätskala, dvs bra.

Bredbandskollen utvisade 2,54 Mbit/s ned och 0,64 upp vid tillfället, mot Stockholm.

56

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hej.. har idag åter varit i kontakt med "hemmabutiken" dom hade undersökt sladdbiten/antennkabeln och även ringt NET1. enligt uppgift från butiken visste NET1 inte om att kabeln var speciell och att kontakten som satt där( FME men för en grov antennkabel) även den specilell ..sån hade "butiken algrig sett och säger att det inte går att få tag på.Erbjöd mig annan kabel. Det slutade med att jag köpte helt ny riktantenn ,en Yagi 7 element. Monterat denna och har härlig uppkoppling... pendlar mellan 2,25-1,35... mest närmare 2 .så har jag aldrig haft på denna tid på dygnet.. har dock inte finjusterat ännu... till helgen så.
Så jag tror antennen från Net 1 var kass från början. Denna antenn har galler längst bak.Frågade även i butiken om det där med att om jag ska stänga av modemet när jag kollar mot olika master och vrider runt,så svaret var att det ska jag göra.Så att modemet har chans att hitta nytt. Men dom sa även att signalerna från 450 ä master är sådana att dom studsar runt i terrängen ,mot berg , vid sjöar m.m.och kan komma från ett helt annat håll än förväntat. så rådet var att kolla runt hela cirkeln.
det andra som hänt idag är  att telefonlampan inte alls lyser på modemet men det var så innan antennmonteringen.Kan det ha med deras (Net1) arbete att göra?.ton i telefon men går ej att ringa ut.Har resettat och stängt av ... dragit ur telefon utan resultat.

57

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

intresserad: -ska kolla lite mot dina värden...intressant att veta.

58

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

En sak fattar jag inte... går jag in på speedtest.net så ser det ut som om jag står i England... förr har stjärnan varit i Sverige . nu i England.. varav detta ... fattar noll.

59

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

En sak fattar jag inte... går jag in på speedtest.net så ser det ut som om jag står i England... förr har stjärnan varit i Sverige . nu i England.. varav detta ... fattar noll.

kolla din externa ip mot tex:
http://ip-whois-lookup.com/

då får du lite info som är registrerad, har lite med verkligheten att göra som du säkert ser.

60 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-02 18:59:31)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Telefoni450: kolla driftinfo-sidan om något av de rapporterade problemen kan ha med ditt telefonproblem att göra: http://kundservice.net1.se/Privat/Kunds … tinfo.aspx

Ang. var man hamnar som "hemma" på speedtest.com så har jag också varit med om att man hamnar helt snett ibland (även från helt andra nät än Net1). Man får joxa litet manuellt för att hamna rätt på den kartan ibland enligt min erfarenhet.

Edit: Kul att det verkar lossna nu med hastigheten/uppkopplingen för dig! Hur långt har du till dina närmaste master? Kolla gärna Net1's täckningskarta inställt på USB-modem inomhus så ser du hur loberna ligger också, kan underlätta beslut om vilka master som kan vara bästa kandidater att sikta in sig på. För vår del ligger vi som sagt endast en mil från närmsta mast och mitt i en sektor/lob så det är väldigt förmånliga förhållanden - förutom all denna skog såklart!

61

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

en ip i sverige kan vara registrerad av ett bolag i malta som har registrerat ip# på tex sturup som fysisk adress...

jag kan tex vara i .ru fysiskt men få en svensk ip ivf...

adderar jag sedan ett shell/ipsec/anon tjänst så kan det bli ännu roligare...

62

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Hej igen... telefonin fungerar efter kontakt med NET1... felet låg hos dom.. av någon anledning var vi ej "fullt ut reggade  på telefonin"ramlat bort antar jag.. smile.. han tryckte på några knappar och telefonilampan tändes hos oss.
Minimala störningar på telkefonin numera om än alls...mycket små isåfall...mycket högre hastigheter med nya antennen som jag skrivit tidigare,,, numera nästan nöjd...har inte finjusterat ännu ,, osäker hur exakt det måste vara med riktantennen eller hur brett signalen kommer/är.börjar ju bli varmare,.. snart kan man ju sitta med en grogg på taket och vrida medan sambon checkar inne vid datan smile)
Och intresserad o  G-MAn då förstår jag att man kan hamna i en annan del av världen i denna datavärld...inte lätt att vara född på 50 talet om än i slutet .

63

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Det blir väldigt rörigt om den där antennen från Net1 som inte stämmer överens med bilden på deras kundservice-sidor. Har den galler bak eller inte?

Att en koaxialkabel är grov brukar vara en fördel. Står det någon beteckning på den?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64 Senaste redigerad av marcus-aa (2011-03-04 19:13:12)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Jag förstår inte heller exakt vad problemet var. Är det FME på D40? Var det FME på kabeln? Hur grov var den?

Om antennkabeln är grövre än 5-6mm bör den avslutas med en ordentlig kontakt typ TNC eller N och sedan använder man en "pigtail", en kabelstump som ger avlastning och ordnar övergång till mindre kontaktdon typ SMA, MCX, MMCX osv.

Vad är det för kontaktdon på D40?

/Marcus

65

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

marcus-aa skrev:

Jag förstår inte heller exakt vad problemet var. Är det FME på D40? Var det FME på kabeln? Hur grov var den?

Om antennkabeln är grövre än 5-6mm bör den avslutas med en ordentlig kontakt typ TNC eller N och sedan använder man en "pigtail", en kabelstump som ger avlastning och ordnar övergång till mindre kontaktdon typ SMA, MCX, MMCX osv.

Vad är det för kontaktdon på D40?

/Marcus

Jag är litet dålig på vad olika kontaktdon heter, men det som sitter på Net1's riktantenn är enligt spec en FME, dvs en litet grövre variant än de man hittar på tex typiska parabolinstallationer. Även kabeln är litet grövre och mer bångstyrig än typiska koaxialkablar man hanterar i vanliga fall vid tv-antenn/parabol-sammanhang.

Denna grova kabel och kontakt kopplar till en adapter som följer med, slutar i en pytteliten ca 3 mm kontakt som ansluter till D-40. Anslutningen känns som sagt inte helt optimal, det vore lysande att använda en mer flexibel kabel sista biten som du säger. Grovleken och styvheten i antennkabeln gör att man lätt skulle kunna ha D-40 fritt hängande i sin anslutning om man böjt kabeln litet olyckligt, D-40 väger nästan ingenting.

Skulle tro att man kan vinna en del på att ordna en bättre anslutning i många fall. Inget större fel på prylarna i sig men det rent mekaniska sammankopplandet kan behöva ses över.

66

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

Det blir väldigt rörigt om den där antennen från Net1 som inte stämmer överens med bilden på deras kundservice-sidor. Har den galler bak eller inte?

Att en koaxialkabel är grov brukar vara en fördel. Står det någon beteckning på den?

Den riktantenn som levererades nyligen i samband med vår installation stämde inte överens med bilden. Den levererade antennen har en enkelspröts-reflektor, ej en hörngaller-reflektor som på bilden på deras hemsida. Tror iofs inte detta spelar någon större roll men som sagt blev jag ju litet fundersam först.

Jag vet inte vad som kan ha stått som beteckning på koaxialkabeln, som jag minns det var den ca 1-2 mm grövre än "normala" antenn koax och betydligt styvare att hantera. Säkert inget fel på kabeln, bara att den ansluter litet sisådär mot den där lilla 3mm antenningången på D-40 rent praktiskt/mekaniskt.

Ungefär som om man skulle ansluta samma grovkabel till en mobiltelefon med liknande antenningång, mobilen skulle tendera att hänga fritt svävande enbart upphängd i antennanslutningen. Inte riktigt bra.

67 Senaste redigerad av Intresserad (2011-03-05 01:04:30)

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

En intressant grej (som jag kommer att kolla upp närmare framöver) är svärmors nätverksprestanda sedan vi gick över till vanlig hederlig FTP-kabel som förbindelse till hennes viktigaste arbetsstation (15 meter). Alla mätningar har skett via den datorn på sistone dvs inte över D-40's wlan eller den extra AP jag installerade för att "boosta" wlan-kapaciteten.

Det verkar numera som att hon är mer eller mindre "peggad" på 2,54 Mbit ned och strax under 0,7 Mbit upp, kring 80-100 ms ping, vid alla mättillfällen. Tycks som att det stabiliserar en del att köra via kabel till D-40 men det kanske litet tidigt att dra den slutsatsen.

PS. En annan intressant sak är att telefoni-prestanda verkar fungera mycket stabilt, telefonnumret flyttades över för en knapp vecka sedan. Även samtal till mobiler i dålig täckning (typ i bil ute på vischan) funkar utmärkt enligt uppgift. Att VoIP funkar så bra i praktiken över Net1 imponerar kraftigt på mig, inte minst efter våra egna bekymmer för några år sedan att få det att funka bra över en 100/100 fiberanslutning...

68

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Intresserad skrev:

Jag är litet dålig på vad olika kontaktdon heter, men det som sitter på Net1's riktantenn är enligt spec en FME, dvs en litet grövre variant än de man hittar på tex typiska parabolinstallationer. .

Denna grova kabel och kontakt kopplar till en adapter som följer med, slutar i en pytteliten ca 3 mm kontakt som ansluter till D-40.

OK, låter ju inte helt bra. Adaptrar bör man undvika i dessa fall, det blir som du säger obändigt, det skall vara en "pigtail" på slutet för avlastning.

Men FME är inget grovt kontaktdon, det är litet och smidigt,
http://en.wikipedia.org/wiki/FME_connector

N-kontakten är störst och "bäst"
http://en.wikipedia.org/wiki/N_connector

Kan det vara en MCX i D40 ?
http://en.wikipedia.org/wiki/MCX_connector

/Marcus

69

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Eller SMA?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

70

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Det är FME kontakt som sitter i antennkabeln men med mycket kraftigare kabel, det var det som var problemet när jag skulle hitta ny kontakt..FME hade flera men dom hade aldrig sett en så grov kabelanslutning till den den kontakten. den går sedan över till SMA kontakt som man skruvar fast i den och stoppar i modemet... alla mina problem är i alla fall lösta efter jag köpt en ny riktantenn och "kastat" NET1:S... Nu behöver jag inte heller tejpa fast modemet i bordet för att sladden tog kommandot.Den gamla kabel kunde man hålla rak upp med modem hängande..för att förklara hur styv den var.det var svårt med den lilla kontakten den ville vika sig om man inte tejpade den vinkelrätt i bordet tex.
Nu inte bara nästan nöjd utan nöjd.. skönt att kunna tala i telefon igen...
Ska spika fast nya antennkabeln idag...
NET1:S antenn saknade galler ... inte den på hemsidan... däremot verkar antennen jag köpte nu vara den på deras hemsida... så har jag förstått efter samtal med butiken.

71

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Den kabeln som satt på net1.S antenn hade en grov kopparkärna.
Därför så hård och bångstryrig. när jag höll på med den gamla kontakten och försökte först lappa ihop den märkte jag hur lätt det var att få brott på den där kabel var skalad . kan tänka mig att det även kunde ske vid monterig upprullning m.m.,den kom ju i en lite rulle rullades upp .. rullades in igen ut upp på taket dragning   vridningar med antenn....ja en massa moment där man böjde den fram o tillbaka,,stor risk för brott..

72

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

jonasolof skrev:

Eller SMA?

Eftersom SMA-gängan är drygt 6mm, dubbelt så stort som "ca 3mm" så hoppade jag över den, men SMA är ju att föredra, bättre med skruvade låsningar.

MCX är ganska vanlig till små GPS-mottagare.

/Marcus

73

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

telefoni450 skrev:

Det är FME kontakt som sitter i antennkabeln men med mycket kraftigare kabel, det var det som var problemet när jag skulle hitta ny kontakt..FME hade flera men dom hade aldrig sett en så grov kabelanslutning till den den kontakten. den går sedan över till SMA kontakt som man skruvar fast i den och stoppar i modemet...

OK, nu förstår jag. Grov kabel är ju bra, ger låg dämpning, men kan inte böjas och bändas hur som helst. Det finns FME-kontakter till grövre kablar, jag har t ex till RG214 (10,5mm), men de är inte så vanliga, det passar bättre med en kraftigare kontakt typ N eller TNC men de är också dyrare.

Men man sätter ALDRIG en så grov kabel in i ett SMA-jack utan böjavlastning, så grundproblemet var att du verkar ha fått en sån här:

http://www.wpsantennas.com/ProductImages/connectors/971119.jpg
http://www.wpsantennas.com/971119-fmema … apter.aspx

När du borde ha fått en sån här:
http://www.citytechnology.com.au/microbeam/images/SMA%20Male%20to%20FME%20Male.gif
http://www.citytechnology.com.au/microb … cts_id=181

Har jag fattat rätt?

/Marcus

74

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

Det är lätt att hitat en pigtail från FME till SMA. Med en mjukare koaxialkabel på några dm avlastas både FME kontakten i  änden av den grova koaxialkabeln och chassikontakten i routern. 

Eftersom kabeln är grövre än normalt borde den avslutas med en bra kontakt som N kontakt som räcker för kablar över 10 mm. Och så kör man med en N till SMA pigtail i stället, det är en vanlig övergång i t ex WLAN sammanhang.  Möjligen kan man använda TNC eller BNC istället .

Vad har den grova kabeln för beteckning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

75

Sv: Ny användare på Net1, extremt imponerad!

På antennkabeln sitter en FME helt klart.

Antenningången på D40 påminner om antenningången till min Garmin GPS i dimension och funktion, "Snap-in"-plugg. Av alla förslag som dykt upp här tycker jag MCX ligger närmast min minnesbild. SMA känner jag inte alls igen i detta sammanhanget, enligt de länkar som visats.

Jag lovar att jag ska ta en bild på kontakten nästa gång jag hälsar på svärmor, och självklart tar jag med skjutmåttet också och mäter upp grovlekarna... om ingen hinner före mig att leverera dessa fakta.