1 Senaste redigerad av Burken (2011-02-15 18:28:52)

Tråd: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Tjabba! jag har just skaffat mig ett mobilt bredband via telia, upp till 16mbit och det står att det finns turbo 3g+ där jag bor just nu, nu är det så här att jag kommer inte upp över 4mbit ner och typ 0.50 upp.

Jag undrar då, kan man köpa nån typ 3g router som gör att man får bättre mottagning på trådlösa? såg att Dovado har en me dubbla antenner vet inte om de finns nån annan som är bra eller om ja ska köpa värsta långa usbsladden och lägga modemet i fönstret...

tips och trix är välkomna

glömde ju bort att säga att ja har ett Huawei e367
Peace

2

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

köp extern antenn riktbar inte så dyr.
Men om du har råd. Så kommer Sam in och säger sitt.
Jag kan lika gärna säga det.
Köp en Funkwerk ska tydligen vara grymt bra.

3

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Våra routrar kopplar upp mot det mobila nätet med hjälp av USB modem. Antennerna som sitter på routern är endast för lokala trådlösa uppkopplingar till datorerna (WLAN). Det du har inte nämnt är hur stark signallen är du får in i dagsläget. Har du flyttat runt modemet i huset och testat på alla olika fönstrar? Om signallen samt hastigheten är betydligt bättre strax utanför, det är då du borde satsa på en antennlösning. Funkwerk gav bäst prestanda, men det man måste veta precis vilken 3G mast tillhör ditt operatör eftersom det är en riktantenn. Eller vad tycker vår vän Micke?

4

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Burken skrev:

Tjabba! jag har just skaffat mig ett mobilt bredband via telia, upp till 16mbit och det står att det finns turbo 3g+ där jag bor just nu, nu är det så här att jag kommer inte upp över 4mbit ner och typ 0.50 upp.

Jag undrar då, kan man köpa nån typ 3g router som gör att man får bättre mottagning på trådlösa? såg att Dovado har en me dubbla antenner vet inte om de finns nån annan som är bra eller om ja ska köpa värsta långa usbsladden och lägga modemet i fönstret...

tips och trix är välkomna

glömde ju bort att säga att ja har ett Huawei e367
Peace

det går även att vinkla modemet, ger ibland <30% i signal förbättring.

så frågan är om du kan flytta upp modemet med tex usb skarv, och vad du får för signal NU som sam skrev.

lite grund info gör rek lättare att komma med.
funkwerk är 'dyr' ~2000:-
och passar bara vissa modem.

annat alternativ är annan operatör om den ger högre fart/bättre signal.

annars har tex dealextreme dot com antenn för <140:- levererad som funkar ok med modem som har full duplex via antennporten. det behövs adapter osv mellan antennen och modemet.

5

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Vilka modem har full duplex via antennporten? Dvs både tx och rx Dvs både sändning och mottagning?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

jonasolof skrev:

Vilka modem har full duplex via antennporten? Dvs både tx och rx Dvs både sändning och mottagning?

Sierra Wirelss samtliga modem har välla de?
Inte helt 100 på hur de är med Novatel.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Hur ser jag vilken styrka jag får? min verkar ju inte vilja visa detta, ja har inte speciellt stor koll på detta me hpsa+ - ¤= massa konstiga tecken för mig.
Finns de något program ja kan tanka som visar min styrka?

Men för att återgå till 3g router köp då den där funkwerk kosta skjortan, blir det någon förbättring av att använda sig av en 3g router som Dovado tex?

8

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Sam skrev:

Våra routrar kopplar upp mot det mobila nätet med hjälp av USB modem. Antennerna som sitter på routern är endast för lokala trådlösa uppkopplingar till datorerna (WLAN).

Nej 3G signalen blir inte bättre då du fortfarande ansluter med samma usb modem.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

9

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Vore kul om nån kunde jämföra hua, sierra och funk.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Burken skrev:

Hur ser jag vilken styrka jag får? min verkar ju inte vilja visa detta, ja har inte speciellt stor koll på detta me hpsa+ - ¤= massa konstiga tecken för mig.
Finns de något program ja kan tanka som visar min styrka?

Om du har modemet i datorn så finns denna information om du pillar lite i menyerna till programmet som ringer/ansluter modemet som installeras när det kopplas in i usb porten, skall finnas bla dB värde. (3dB = dubbla värdet, och -3dB är halva)

Burken skrev:

Men för att återgå till 3g router köp då den där funkwerk kosta skjortan, blir det någon förbättring av att använda sig av en 3g router som Dovado tex?

Routern ger möjlighet att dela anslutningen till många datorer via WLAN och LAN sladd, INGET annat (dovado stöder lampstyrning m.m. men detta har inget direkt med bredbandet att göra)

funkwerk är en aktiv antenn med lååång sladd så modemet kan användas som vanligt i datorns usb uttag med antennen på taket/väggen till bostaden (funkar även inomhus men är inte optimalt).


Fördelen med routern är delat iternet, samt möjlighet att placera modemet där det är bäst signal i bostaden, inte där man använder datorn.

fördelen med funkwerk är att modemet kan placeras vid datorn och en smal rund svart kabel kan dras till utsidan av bostaden där antennen placeras/skruvas.
för mig att sladden är ~15meter lång, plus tex 3meters usb skarv till modemet dvs ~18meter.

11

Sv: Behöver lite köpråd för förbättrad hastighet

Programmet säger att ja har en signalstyrka på 97% och de känns ju inte riktigt som att det är så, men visst nu sitter väl iofs rätt många andra och surfar på samma lina och då lär min hastighet bli totalt kass gissar jag på, får nog helt enkelt lära mig att leva med slownet