1

Tråd: Installation av min Dovado 4GR

Hej,

Hoppas nån kan hjälpa mig smile Jag har telia 4G mobilt bredband och bestämde mig för att ska sffa Dovado 4GR.

Jag har följt instruktiornerna som man kan följa enligt länken nedan men jag får inte mottagning.


http://www.dovado.com/index.phpoption=c … ;Itemid=24

Modemet fungerar utmärkt om jag skippar routern.


Jag har provat att PINGA och jag får svar på både IP och t.ex. www.hotmail.com

Är det någon som har något förslag??

2

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Vad har du för USB modem?

3

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Oj, det glömde jag nämna. Huawei E1750 är det

4

Sv: Installation av min Dovado 4GR

1) Kolla att du har matat in korrekt PIN kod inne i routern (MODEM->MODEM SETTINGS).

2) Kolla att du har också matat in rätt APN (online.telia.se).

3) Save & Restart

5

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Jag har provat med att både använda PIN koden och att inte använda den, då jag egentligen avinstallerat koden på själva uppkopplingen till datorn.

Använder rätt APN.

Det som skiljer sig från instruktionsvideon från er hemsida är att när jag kopplar routern till datorn så kommer det inte upp någon signal eller "namn" på USB modemet. Kan det ha betydelse?

Efter nedräkningen av konfigueringen kommer jag tilbaka till samma inloggningssida och det står en röd text under inlogg att datorn, initierar eller inte kan ansluta till modemet. Inne på modemet står det som status att modemet antingen är disconected eller inom parentes reconecting (även om det fungerar att PINGA).

6

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Har du provat på andra USB porten?

7

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Det fungerade tyvärr inte. Vet inte om det har någon betydelse men usb1 lyser grönt och usb 2 oranget när jag har modemet kopplat till usb 2. Jag får heller inte någon "signal" eller något namn på usb-modemet.

8

Sv: Installation av min Dovado 4GR

är det verkligen ett e1750 ?

om det ska vara "Jag har telia 4G mobilt bredband"

för telias 4G modem funkar ej med dovado.

9

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Precis, telias 4g använder sig av ett samsung modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

10

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Tack för hjälpen!

Vi kom på att vi hade blandat ihop namnen på modemen. Vi hade e1750 sedan tidigare. Men tack vare tipset kom vi nu på att byta simkort från samsung modemet till det gamla e1750 modemet och det fungerar nu utmärkt.

11

Sv: Installation av min Dovado 4GR

Ok, jag misstänkte detta och det var anledningen jag frågade om modellen. Vi kommer inte kunna lägga stöd för Samsungen eftersom Samsung kommer inte släppa Linux drivrutiner.

12

Sv: Installation av min Dovado 4GR

hehe, ja då löste det sig wink

vill du dela ditt 4G-felia-microsoft-modem, så använd delning via windows dator.