1

Tråd: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej alla!

Någon som kan tipsa oss?

Vi skulle vilja skapa ett kraftfullt nätverk i bilen (vw caddy maxi life) med så kraftfull kommunikation som möjligt.

Vi vill kunna ansluta datorer och mobiler (iphone 3gs och iphone 4) till en router för kommunikation både inne i bilen vid färd samt i ett mindre närområde runt bilen när vi är iväg någonstans. Ibland är vi långt ute i skogen med begränsad tillgång mot mobilmaster så därför vill vi ha tips om vad som funkar bäst, snabbast och till rimlig kostnad. Finns det någon typ magnetantenn att sätta på taket vid stillastående som kan kommunicera både gentemot mobilmaster och de anslutna datorerna och telefonerna?

Vi vill kunna strömma internetradio från iphonen via näteverket och sedan till bilstereon via blåtand (blåtandsuppkopplingen fungerar för det mesta bra men den mobila bredbandskommunikationen till Telias nät via iphonen är inte alltid optimal) samt kunna surfa via telefon och/eller datorer med  bra hastighet och räckvidd. Dessutom stryps tyvärr hastigheten efter en viss mängd datatrafik via Telia och vill slippa betala för högre hastighet/datamängd via Telia när vi har fri mängd via Telenor.

Jag har för mig att jag sett någonstans att man på något sätt skulle kunna koppla upp iphonen mot yttre (glas) antenn via induktion för bättre mottagning. Någon som vet?

Vi skulle även vilja sätta upp glasantenner runt om i bilen (fram, bak och sidorna)för optimal kommunikation.

Vi använder idag mobilt bredband via Telenor så routern måste kunna klara simkort eller usbdongel och helst flera yttre antenner.

Vad ska vi satsa på för grejer?

Jättestort tack i förväg!!

2 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-31 15:42:45)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Ska du använda 3G rekommenderas en router med dubbla ingångar för diversitetsmottagning ger bättre förbindelse då fordonet är i rörelse eller i skog. Det fins bara några få sådana routrar.

Då är Vololink VA 125 bästa val. Glasantenner är skräp, dålig förstärkning, oregelbunden mottagningi olika riktningar. Du får betydligt bättre mottagning med professionellt gjorda magnetfotsantenner eller fasta antenner, gärna med flera dBi  förstärkning. Köp inte kinesskräp t ex från Davido. Diskutera med Infoferenda.se t ex eller någon åf till Communica.se

Vololinken skickar strömmande radio till iphone mm. över wifi. Antingen kör du direkt från iphone till bilstereon via BT eller så ansluter ni en BT enhet till iphonen med audiosladd så skickar den signalen över FM till radion. Det har jag testat men bästa ljudet fick jag genom att sätta y-kopplingar på slutsteget och mata direkt från iphones bottenkontakt via apples kabel där det finns stereoutgång. För att undvika brum kan man behöva en jordslingebrytande trafo, det vet stereoinstallatörerna vad det är.

Alla lösningar där iphonen ska ta emot 3G är kassa eftersom dess antenn intë på ånga vägar är lika effektiv som de du får med Vololink och yttre antenner enl ovan. IPhone 4G är i och för sig bättre, känsligare än 3GS, har använt en timme till att testa. 4G  gick dessutom snabbre över till 3G från Edge.

Jag kör det här arrangemanget eftersom jag bor utomlands och lyssnar på bl a svensk strömmande radio eller vid tillfälle tittar på strömmande tv i bilen. På ställen med dålig mottagning över 3G i Skandinavien byter jag till Net1 som har mkt lång räckvidd. Kör då deras D35 router med dubbla takantenner. Funkar för oavbruten strömmande radio från Stockholm till Puttgarden.

Om man dekorerar bilen med några glasantenner kommer man att bli besviken över dålig mottagning på många ställen. Du kan inte kombinera fyra antenner för optimal kommunikation. Finns inga sådana routrar. Två är max och då ska det sitta rundstrålande antenner¨på taket eller på en båge. De bör vara minst 40 cm separerade.

Ger man sig riktigt den på att få mottagning i skogen skickar man upp en antenn 4-5 meter. Det ökar chansen till bra mottagning radikalt. 

Bottomline fråga är om man ska pimpa för att impa eller ha bra funktion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej jonasolof!

Tack för ditt svar.
Vi har ett stort teknikintresse men är tyvärr inte så insatta i det här med nätverk och annat i frågan vi ställde.
Om jag velat impa hade jag skaffat en ännu coolare bil istället ;-)
Så svaret blir bästa möjliga funktion.
Jag var kanske något otydlig när det gäller telefonen, tanken med antenn till den är för bättre telekommunikation endast. Datakommunikationen vill vi ha via bästa möjliga router försedd med bästa möjliga antenner.

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-01 10:06:35)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Jag har samma strävan, pålitlig datakommunikation och dito för mobiltelefon. Data är löst med router som Vololink för 3G och D35 för Net1 enl ovan.

Använder iphone eller dator för datakommunikation men inte iphone för telefoni, den är inte praktisk för det. Att få en extern antennkoppling som funkar är svårt pga antennernas form och placering.

Antennerna är inget problem, det finns bra antenner på marknaden.

Pålitlig telefoni är svårare. Det finns inga 6 watt GSM telefoner längre, hade en sådan 1992 (nokia).

Ur wikipedia:

The transmission power in the handset is limited to a maximum of 2 watts in GSM850/900 and 1 watt in GSM1800/1900.

Det finns inga vanliga gsm-telefoner som sänder med 2 watt idag tror jag, eftersom telefonerna och därmed batterierna ska vara så små.

Man kan ha en mobil med antennutgångar, Ericsson T39 begagnad eller en SE M60Oi. Har båda men T39 är bättre. Kan finnas andra märken. Sällsynt med 3G tel med antennutgångar, men 3G behövs sällan för telefoni. Det är dock ofrånkomligt att GSM/3G har många blinda fläckar ute i landet, även söderut. Skärgårdar t ex.

Allra säkrast täckning fås nog med VoIP över 450, dvs Net1. Kolla Vox Medialis inlägg i Net1 delen. Täckning för  VoIP -telefoni är en del av Net1's affärsidé.

iPhone kan användas för voip över wifi från router. Ja gillar skype in med fast telefonnummer swom folk kanringa till. Svarar jag inte på iphonen kopplar det vidare till mobilen och då först börjar det kosta. Appen viber är ännu smidigare. Finns också bra voip funktion i en del nokia telefoner, kolla Discovers inlägg. Vitsen med voip är att man då lätt växlar mellan 3G eller 450 som databärare.

Lite närmare om anv område för bättre råd vore bra. Sjäv är jag min egen signalist, det ska funka av olika skäl, affärer, larm mm.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej igen jonasolof!

Tack för dina synpunkter och råd.

Jag kom just på att jag nog har en gammal telefon liggande som har antenningång och som jag nog dessutom har aktiv hållare med handsfree till.
Ibland är det tur att man inte har för brått att göra av med saker!
Brott lönar sig inte oavsett om det är stavat med o eller å ;-)

Jag håller på med ett projekt som involverar Länsstyrelsen i Skåne, Naturvårdsverket samt några till och som innebär att jag ofta är ute i skogen och helst behöver ha tillgång till tillförlitlig datakommunikation samt telekommunikation. Skåne är inte så platt som många tror och speciellt inte i mellanskåne/nordvästra skåne längs med Söderåsen. Här finns ett antal blinda fläckar för mig i nuläget.

Tyvärr är de ekonomiska ramarna i projektet väldigt begränsade på denna punkten för närvarande så jag måste försöka finna bästa möjliga lösning som helst också är den billigaste vilket väl är en omöjlig ekvation i sammanhanget.

Men eftersom jag även har ett personligt intresse av bästa möjliga kommunikation privat får jag väl skjuta till resterande pengar själv för att nå fram till bästa lösningen.

Jag vill undvika att montera fasta antenner i bilen av olika anledningar (höjd, rost m.m.) så det får kanske bli en lösning med magnetantenner. Jag såg dock en hajfeneantenn som inte bygger så mycket på höjden men den förstärker kanske inte tillräckligt; 2.15 dBi (http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … 15dbi.html)? Annars verkar denna vara ett alternativ http://www.infoferenda.com/webbshop/3g- … 7-dbi.html ?

Jag ser fram mot fler kreativa synpunkter på lösningar på mitt problem.
Tack igen för all hjälp!

6

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Teknikgillare skrev:

Hej alla!

Någon som kan tipsa oss?

Vi skulle vilja skapa ett kraftfullt nätverk i bilen (vw caddy maxi life) med så kraftfull kommunikation som möjligt.

Vi vill kunna ansluta datorer och mobiler (iphone 3gs och iphone 4) till en router för kommunikation både inne i bilen vid färd samt i ett mindre närområde runt bilen när vi är iväg någonstans. Ibland är vi långt ute i skogen med begränsad tillgång mot mobilmaster så därför vill vi ha tips om vad som funkar bäst, snabbast och till rimlig kostnad. Finns det någon typ magnetantenn att sätta på taket vid stillastående som kan kommunicera både gentemot mobilmaster och de anslutna datorerna och telefonerna?

Vi vill kunna strömma internetradio från iphonen via näteverket och sedan till bilstereon via blåtand (blåtandsuppkopplingen fungerar för det mesta bra men den mobila bredbandskommunikationen till Telias nät via iphonen är inte alltid optimal) samt kunna surfa via telefon och/eller datorer med  bra hastighet och räckvidd. Dessutom stryps tyvärr hastigheten efter en viss mängd datatrafik via Telia och vill slippa betala för högre hastighet/datamängd via Telia när vi har fri mängd via Telenor.

Jag har för mig att jag sett någonstans att man på något sätt skulle kunna koppla upp iphonen mot yttre (glas) antenn via induktion för bättre mottagning. Någon som vet?

Vi skulle även vilja sätta upp glasantenner runt om i bilen (fram, bak och sidorna)för optimal kommunikation.

Vi använder idag mobilt bredband via Telenor så routern måste kunna klara simkort eller usbdongel och helst flera yttre antenner.

Vad ska vi satsa på för grejer?

Jättestort tack i förväg!!

Jag skulle nog använda mig av Telenor i mer tätbebyggda områden och Net1 utanför större vägar & i skogen.

Fördelen med Telenor är just att det är obegränsad trafik, och fördelen med Net1 är just täckningen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Förefaller inte troligt att man för det tänkta användninsgormrådet behöver obegränsade datamängder

Valet av operatör bör väl utgå från vilken som har bästa täckningen i det begränsade område det gäller. Net1 har mycket god täckning i hela Skåna med överlappande celler så fort man har en bra antenn, även i den kuperade terrängen SO Markaryd t ex. Har själv tassat runt på småvägar där ända fram till länsgränsen för att kolla täckningen (när sign. Risön klagade men det var ju fel på deras router). 450-bandet besväras mindre av terrängskuggning än de mer högfrekventa banden 900, 1800 och  2100 MHz.

Innan man ger upp 3G/GSM bör man kolla täckningen med riktigt bra antenner. Infoferendas 9 dBi rundstrålande ska jag själv beställa för att kolla. De kunde inte förse mig med ett polardiagram men ansåg sig ha testat den så mycket att de var säkra på att de var bra. Är fortfarande klentrogen, Davidos antenner var ju rent skräp.

Antennförstärkningen och att antennen verkligen är rundstrålande är mycket viktigt. Därför duger inte en hajfenantenn. Hamnar man på ett ställe i skogen där det är dålig mottagning och man måste vara där finns bara en lösning och det är att få upp en antenn så högt som möjligt. Jag har roat mig med att använda teleskoprör + gardena teleskoprör köpt på Jula för bíllig peng. Det blir fem-sex meter. Sedan kan man sätta på ett teleskopiskt metspö, kostar en hundring. Sätt antennen vertikalt högt upp. Höjdskillnaden kan göra ytterligare 6-7 dB. Med ett sådant arr når man lika långt som de optimistiska täckningskartorna visar.

Vill man undvika en lång koaxialkabel på vägen ned kan man sätta in en Huawei minirouter E583c alledeles intill antennen. den väger 90 gram och skickar wifi minst 30 meter om man är i terräng. Vitsen med just den routern är att den har externt antennuttag.

En anann variant är en zalip-router från Infoferenda. Sätt in ett bra sierra modem med extern antenn anslutning, t ex USB 309. Problemet med GSM/3G att det ofta lär bli bara Edge eftersom räckvidden för 3G master är max 5-7 km. räckvidden för GSM är max 36 km pga tidsluckorna. Räckvidden för Net1 är 62 km men då behövs antenner. Ska man vara så säker som möjligt på att ha uppåt 1 mbit/s nedlänk  gäller 450. Det går att få fortfande över fem mil från basstation.

.

Skogsbolagen är kunder hos Net1 just pga behovet av data och tel ute i skogen. Net1 säljer också magnetfotsantenner till sitt 450, tror det är smarteq.

En måttlig lösning för TS är den gamla mobilen försedd med extern antenn, t ex Infoferendas 9dB GSM/3G plus en Net1 D35 (kommer ny modell i sommar) samt två bra magnetfotsantenner. räcker inte det kan man komplettera med teleskopköret enlgt ovan och då har jag vidare tips på antenner som kan sitta högst upp om det är Net1 som gäller. Med net1 lösningen kan man använda en iphone om sådan redan finns och köra Skype in för då har man med Skype out.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej igen!

Tack för era synpunkter.
Trots utökad datamängd hos Telia slår jag i taket varje månad pga surfande och internetradio och känner inte för att gynna Telia ännu mer.

Därför vill vi använda Telenor för ovanstående samt att jag behöver ladda upp och ner en del kartmaterial och annat som är utrymmeskrävande. Behöver ibland även kunna köra videosamtal så vi valde Telenor eftersom de inte stryper hastigheten. Net1 låter som ett intressant alternativ tillsammans med föreslagna routrar och antenner. Möjligtvis kommer jag även fundera på lösningen med teleskoprör då jag ibland befinner mig i lite svårare terräng och det skulle underlätta väsentligt för mig. Tack igen för era synpunkter!

9 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-02 10:52:41)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Förmodligen blir du privatabonnent om du anlitar Net1 och då gäller det att vara medveten om vad som är på gång enligt rapporter i den tråden. De får med sin nu förbättrade ekonomiska ställning, uppgraderade basstationer och högre hastigheter en hel del företagskunder som behöver säker täckning, bl a skogsföretag. För att garantera funktionen tillämpas trafikprioritering. Detta har sänkt farten för en del privatkunder i högt belastade områden. Tror inte du klarar videosamtal även om net1's radiochef körde videolänk från båten Net1 under senaste Gotland runt. De har även kärt videolänk från rally i Värmlandsskogar, men då har de kunnat styra prioritering.

Har höt flera lantmätare och andra som behöver GPRS för att få in korrektionsdata från refernesstationer vid noggranna GPS-mätningar klaga över brist på signal ute i skogen. Skulle de för det mesta lätt kunnat lösa med teleskopmast eller spö. Jag använde unde NMT 900-tiden ett teleskopiskt metspö med en bra antenn i toppen. I andra änden ett maskrosjärn. Var bara att sätta spöt i baken och köra på.

OT: Har ett potentiellt forskningprojekt som fascinerar en gammal radioamatör lite grand: Att mäta fältstyrkevariationer i besvärlig terräng från säg två meter över mark till fritt rum, säg 30 meter upp eller vad nu fresnelzonen kan kräva. Skulle kunna göras med en Microdrone

http://www.youtube.com/watch?v=-CLIpBpLV90&NR=1

de kan styras över wifi eller över mobilt bredband, omkopplingsbart v.b.

Den här visar stabiliteten i positioneringen, börja på 1 minut för inlednimgen är lite seg.

http://www.youtube.com/watch?v=XJ2sSMsR … re=related

Jag tror att resulaten skulle leda till större förståelse hos nytillkomna användare av radiokommunikation om vikten att komma upp från marknivå. Me en mifi router skulle man vara garanterad bra kommunikation, men priset är ca 300 tkr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej igen jonasolof!

Nu har vi skaffat ett Net1 abbonnemang och ska testa det.
Vilken antenn rekommenderar du till D35:an?
Ska vara en magnetfotsantenn.

Har uppgraderat Telenor abbonnemanget till 16Mbit och nytt modem som tydligen ska antennuttag för yttre antenn.
Vad rekommenderar du till det?

Ska tillbringa en vecka uppe på Söderåsen och det ska bli kul att se hur mottagningen kommer att bli där.
Vet av erfarenhet att Telias nät är dåligt där vi ska vara men kan förhoppningsvis ändå hålla kontakt med omvärlden via Net1.

Vilken antenn rekommenderar du till telefoni?
Vill minnas att vi har en gammal dualband Nokialur liggande till en aktiv hållare med handsfree.

Har du hunnit testa Infoferendas magnetfotsantenner än?

Mvh Robert

11

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Magnetfotsantenn till Net1 finner du på smarteq.se, net1.se och infoferenda.se. Undvik den nittio cm långa från smarteq, den funkade inte bättre än den ca 40 cm långa.

Antenn för GSM: beror på om antennen ska klara dual band GSM eller 3G också. Kolla smarteq och infoferenda. Jag kan inte testa 9 dBi antennen från infoferenda förrän om en vecka.

Ni har fått ett modem men du nämner inte vilket. Nyare huawei modem ansluter inte yttre antenn till sändning, bara till mottagning så det är kraftigt suboptimalt. Sierramodem ansluter yttre antenn till sändning också.

För övrigt noterar jag att signalstyrkan på Vololink VA125 anges för tx/rx antennen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej igen!

Det är ett Huawei E1820.

På Net1 har jag för närvarande upp till -90dBm på EvDO och 2-3 enheter lägre på 2nd signal.

Telenor har ingen täckning här via usb-modemet.

Iphonen funkar skapligt med Telias nät 2 av 5 i signalstyrka.

13

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

jonasolof skrev:

Pålitlig telefoni är svårare. Det finns inga 6 watt GSM telefoner längre, hade en sådan 1992 (nokia).

8W var/är det.

Det går utmärkt att köpa t ex Nokia 6090 eller Motorolas motsvarigheter på tyska ebay för runt tusenlappen och de fungerar utmärkt, men de är ju inte moderna. Det gör dock en enorm skillnad, speciellt med lite antennhöjd, jämfört med en handhållen.

Det görs dock inte några nya modeller, fastmonterade telefoner är ju en minimal marknad nuförtiden.

/Marcus

14 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-02-20 14:50:09)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

jag har nog gjort så här.
skaffat en router vilken som Dovado är ju bra och stabila även mobila.
den har ju två antenner för det interna 802.11 trådlösa nät.
köp en sån och sen köp två antenner

detta hade jag nog satsat på.

1. En Dovado
2. antingen 2 såna hära
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16285.html
eller
2 såna hära.
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ … 16197.html

då kommer dom räcka långt.

15 Senaste redigerad av jonasolof (2011-02-20 21:15:02)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Den som sålde på TS ett 1820 modem sålde fel:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 89#p19089.

Men modemet kanske kan bli lika bra som ett Sierramodem om man löder på en antennkabel à la signaturen patb i tråden ovan.


Signalstyrkan med D35 är OK för egna antennerna, blir bättre med magnetfötter på taket eller i värsta fall riktantenn, tex ACY 7.

Tack Marcus för tipset om Nokia 6090. 8 w gör stor skillnad. Jag skulle skaffa en sådan, kollade just, finns ett antal till salu på tyska ebay. mer kommentarer om 8 W gsm 900 finns i post #259 f. i denna tråd. http://www.mobilabredband.se/forum/view … ?pid=15272

Vad ska TS med WLAn paraboler till? En parabol för WLAN är bredbandig, en rundstrålande med hög förstärkning är det inte.

Med 8 w gsm och voip över Net1 har man oslagbar täckning även i snapphanebygd. Nästa steg är satellittelefon eller att man kopplar in sig på någon teleledning ute på landet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-02-21 09:37:33)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

jonasolof skrev:

Vad ska TS med WLAn paraboler till? En parabol för WLAN är bredbandig, en rundstrålande med hög förstärkning är det inte.

Läste nog inte hela och miss förstod.
jag trodde han hade bra motagning vid bilen och.
När han går ut i skogen med datorn bak så kan han lätt ansluta med sin dator mot bilen långt ifrån den och ha ett vanligt trådlöst nätverkskort typ ett PCMCIA eller nått med extern antenn så kan han ha en liten rubberduck på den.
Det va så jag förstod att han ville ha det.

17

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Vad betyder TS?

18 Senaste redigerad av lillmalen (2011-02-22 05:34:13)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

TS = Trådskapare, dvs den som startade diskussionen. I detta fall du!

19

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Aha, nu förstår jag!
Inte lätt att hänga med bland alla olika förkortningar som förekommer ute på nätet. Men så är det ju att vara nybörjare, man måste lära sig och nu har jag tillskansat mig ytterligare en kunskap. Stort tack för förklaringen!
Jag vill även passa på att tacka för tipset med de andra antennerna för kommunikation med bilen på avstånd. Kan verkligen komma till användning!
Det känns skönt att kunna fråga er som har större kunskaper och erfarenheter av olika lösningar till olika problem och frågeställningar. Tack än en gång för att ni ställer upp med svar och förslag till lösningar! Mvh Robert

20

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Feedback önskas. Vi vet ju inte hur kommunikationsförhållandena ser ut dit du ska. Det ligger i 450-bandets natur att vi som använder det ger oss fanken på att etablera kommunikation i svåra miljöer.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Hej igen jonasolof!

Var på väg att beställa antennerna från Infoferenda men nu finns de inte längre i listan. Någon som vet vad som hänt?

Kom gärna med förslag på likvärdiga, bra antenner.
Har kollat på Smarteq´s Maximag magnetfotsfäste men är osäker på vilket spröt man ska välja.
Är Communica´s 5 dBi ett bra alternativ?
Vill ju ha så bra förstärkning som möjligt.

Någon som testat Vololink 126?
Ska man satsa på den eller nöja sig med 125:an?
Telenor kan ju bara komma upp till 16Mb/s.
Fast, som "teknikbög" är man ju lite mer sugen på 126:an "för framtida behov"...  ;-)

Är Sierra Wireless 312U USB 42 Mbps ett bättre alternativ än det som följde med från Telenor eller finns det andra ännu bättre?

Tack för alla råd!

22 Senaste redigerad av jonasolof (2011-04-26 20:16:15)

Sv: Kan någon hjälpa och tipsa?

Har  inte bevakat tråden, beklagar sent svar

Maximag foten är bra, om man inte väljer att montera fast fot i biltaket. Sprötet ska vara dryg 40 cm lång oach avstämt för 450 Mhz mobiltelefioni, säljs av alla dialectbutiker. Tror att net1 har någon nyare antenn som de säljer nu, bör funka lika.

VA 125 bör räcka ett bra tag. Modemets nominella hastighet är inte lika viktig som bra antennanslutningar när man ska använda dem över större avstånd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.