1 Senaste redigerad av ISAK (2011-01-27 16:06:52)

Tråd: Kompabilitet E398 och Dovado 4GR

Hej

Jag är ny här och skulle behöva få svar på lite frågor.
Här läst i flera trådar men inte riktigt fått svar på alla frågor.

Bakgrund
Flyttar i slutet av februari till nybyggd villa i en ort som enligt Telenor får 4G under 2011.

Behov
I huset skall en Sonos anläggning leverera ljudet, främst via Spotify.
En Dreambox DM500HD skall användas och kopplas in mot Internet.
Jag behöver kunna jobba och hantera hyfsat stora filer

Alltså, jag behöver så snabbt internet som möjligt och utan maxförbrukning per månad.

Telenor kommer alltså att bygga ut 4G där jag bor under 2011, de är billigare än Telia samt har ingen maxförbrukning.

Jag vill alltså köpa en utrustning för att köra Telenor 3G 16 Mbit utan bindningstid till dess att 4G är utbyggt. Då skulle jag med minsta möjliga arbete och kostnad  vilja uppgradera mitt Telenor abonnemang till 4G.

Jag är därför inne på att köpa ett Huawei E398 som Telenor har som 4G modem, men som även fungerar för 3G.
Dock vet jag inte om det är bra eller om jag ska satsa på ett annat modem och vad som fungerar bäst med vilken router osv?

Jag skulle även vilja ha en Router som stöder både 3G och 4G och så mycket har jag förstått och läst att det inte finns någon sådan router i skrivande stund.

Därför funderar jag på om Dovado 4GR, är det bästa alternativet?

Dovadofolket säger att de är nära att ha tagit fram en router som stöder 4G (LTE) men att det inte riktigt är klart ännu. T.ex har Amanda skrivit in en annan tråd att vi labbar för fullt med E398.

Konkreta frågor:
Fungerar Huawei E398 med Dovado 4GR i Telenors 3G nät?
Är planen från Dovado att uppdatera programvaran i 4GR för att ge den 4G stöd eller blir det en helt ny router när man väl är framme?

Ni kan gärna ge förslag på vad jag bör köpa, men jag vill alltså i största möjliga mån ha utrustning som kan sätta upp ett trådlöst hemnätverk baserat  på 3G 16 mbit  idag och som är utbyggbart till 4G när det lanseras på min ort.

Att koppla in Telia ADSL max 8 M/bit var både alldeles för dyrt och kändes väldigt 2003.

//Isak

2

Sv: Kompabilitet E398 och Dovado 4GR

Stöd för Huawei E398 kommer i nästa firmware releasen (v5.0) av DOVADO 4GR och 3GN i början på mars.

http://www.dovado.com/index.php?option= … ;Itemid=10

3

Sv: Kompabilitet E398 och Dovado 4GR

Enligt www.dovado.com stöder 4GR endast firmware 11.209.x när du kör e398 från Telenor. Jag har ett sådant från Telenor och vill gärna skaffa mig en router för att få ut bästa tänkbara lösning hemma. Jag kör apple maskiner hemma och har idag modemet kopplat till en Mac mini som sedan delar internet via Airport.
Jag fick dock inte någon direkt hjälp av Telenor för att kontrollera vilken firmware jag har i mitt modem.

Fråga 1, hur gör jag detta i OSX Leopard?
Fråga 2, om jag skulle ha 11.207.x i mitt modem, vilken router borde jag satsa på då?

Tack på förhand.
Chrizz