1

Tråd: Tele2 4G i Göteborg

Bor i ett villaområde och har fram tills nu vart låst till ADSL 8Mbit då jag bor långt från Telestationen.

Såg precis innan jul att tele2s/telenors 4g nät precis är utbyggt i mitt område (Vid Bjurslättstorg på Hisingen) så jag var tvungen att ge det ett test...

Fick vänta en månad på mitt modem men fick det nu för ca en vecka sedan. Plugga in modemet i mac minin som står igång dygnet runt som mediaserver m.m. Inga problem att koppla upp till 4g, vid första speedtest kommer jag upp i ca 45Mbit ner och 20Mbit upp, riktigt imponerande och nätet känns minst lika stabilt som mitt ADSL. Har gjort mätningar ett antal gånger på bredbandskollen och genomsnittshastigheten brukar ligga runt 30Mbit ner och 16Mbit upp.

Hade lite krångel i början att konfigurera Airport Extremen som minin är kopplad till med ethernet, för att dela anslutningen med mina andra datorer. Men efter att ha insett att det var betydligt simplare än jag trott så fungerar även det trådlösa nätverket krångelfritt med rejäl hastighet. Snegla på en dovado router som inte än har fått stöd för modemet men nu när jag fått igång nätet känns det väldigt smidigt att kunna ha kvar min Airport Extreme för Time Machine, Airport Storage etc.

Någon som vet om det finns något maxtak för tele2 4G trots "Fri Surf"? Har hittills tankat ner ca 120Gb och hastigheten har inte bromsats än.

Är väldigt nöjd och kommer säga upp mitt ADSL.
Har läst mest negativt av folk som testat 4g här på forumet vill
därför bidra med något positivt:)

2

Sv: Tele2 4G i Göteborg

4g är bättre än 3g, men inte på den nivå som anges i reklamen.

sedan kan det vara ett fåtal användare på din mast ännu så länge.
telia bromsade inget, till ånger tiden tog slut.... sedan så...

3

Sv: Tele2 4G i Göteborg

AvdH skrev:

Är väldigt nöjd och kommer säga upp mitt ADSL.
Har läst mest negativt av folk som testat 4g här på forumet vill
därför bidra med något positivt:)

Klart det går snabbt nu, det är ju nästan ingen som använder det! Läs trådarna om kapacitetsproblemen i 3G-näten.

4G är säkert jättebra, men jag skulle aldrig ge upp en ADSL-anslutning för en tjänst som levereras över en delad radiovia, inte som primär internetförbindelse. Det kommer antingen bli kapacitetsproblem, eller begränsningar.

/Marcus