1 Senaste redigerad av pereli (2011-01-23 21:35:26)

Tråd: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

Jag är nybörjare på det här med radiosignaler osv. Men jag tycker det verkar mycket intressant och har läst en hel del här på forumet men jag har en del frågetecken som inte är helt uträtade ännu, så jag hoppas någon kan ta sig tid att hjälpa mig smile

Så här ligger det till, i dagsläget så har jag HSPA mobilt bredband från Telenor men skulle vilja utöka till HSPA+ men om jag kollar på täckningskartan så ligger jag ca 4km utanför täckningsområdet för HSPA+.

Jag har testat att stoppa i sim-kortet till mitt mobila bredband i min Androidlur och kört OpenSignal-programmet (Det nya Signal Radar). Det visar att jag är ansluten till 7 master som ligger allt från 3 km till 11km härifrån. Varav flertalet verkar ligga i området för HSPA+-täckning.

Min fråga är nu om jag skulle kunna nyttja HSPA+ om jag använder mig av en antenn? Har tänkt mig en utomhusantenn av rätt grov kaliber. Vad jag har förstått så ska WLAN-antennen från Kjell & Co fungera bra även till 3G-modem. Har även kollat på en Yaigi-antenn från Rfsuppliers. Jag skulle helst vilja köra på Yagin om den är tillräcklig. Eller om ni har något annat förslag?

Jag kan tillägga att jag bor uppe på en kulle och har i dagsläget full täckning enligt Telenor Stay Connected och RSSI ligger på -65dBm. Jag har ca. en mils fri sikt åt det hållet som täckningen ligger enligt täckningskartan, jag kan se ca 10 master härifrån så jag tycker inte det borde vara några problem men jag är som sagt nybörjare och vet inte säkert.

Om detta ö h t. är möjligt så tänkte jag köra på Huawei E1820 och modifiera den enligt petbs guide. Vad rekommenderar ni sedan för kablage och kontakter? Behöver inte mer än 3m kabel till Dovado 4GR-routern som jag också tänkt införskaffa.

Blev en hel del text men hoppas att någon orkar läsa igenom det och svara på mina frågor.

2

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

frågan är om du ens behöver en antenn, om det inte räcker med en usb skarv och avskärmning mot de icke + masterna.
prova durkslags metoden...

funkwerk kanske?

täckningsområdet kan visa med yttre antenn.

det är bara att prova, men allmänt så undvik kablar mellan modem och antennen då kabeln snabbt äter upp antennens förstärkning.

jag har monterat modemet på yagin, funkar ok, ej helt klar med testerna då det är för mycket snö ute ännu så blir inne test bara fnv.
men gav 0% till ~20% utan finlir utöver att jag vet vart masten är.

inget rätt eller fel, många lösningar funkar.

3 Senaste redigerad av jonasolof (2011-01-25 05:21:53)

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

Tack för tipset om Open Signal appen för Android.

Du är inte ansluten till alla de här masterna men telefonens mottagare listar dem och väljer den som har bäst signalförhållande. Alla skulle du inte kunna ansluta till, för en del ligger nog för långt bort. Det finns ett högsta tillåtna avstånd för 3G men jag vet inte vad det är. Edit: enligt PTS är räckvidden för en 3G basstation  Max 7-10 km.

En bra början för antenn är panelantenn med hög förstärkning, även om du redan har bra signal. Datahastigheten är beroende av signalstyrkan, se tråd. En del billiga yagis är oseriösa produkter. Gridantenn bör du inte behöva. Kolla infoferenda.se.

När man har fungerande grejor kan man leka som G-man och en del av oss andra gör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4 Senaste redigerad av pereli (2011-01-24 07:58:10)

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

Okej, det kanske är bäst att testa utan antenn först då. Men hur ska jag göra för att skärma av de master som inte stöder HSPA+?

Edit: Panelantenn säger du, jo jag har kollat en del på infoferenda men jag tycker det verkar lite väl dyrt. Fast det är kanske priset man får betala om man ska ha riktiga grejer?

Men jag testar nog utan antenn först och ser hur det blir.

5

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

kolla anbars på tex ebay, men man måste veta vad man ska köpa/tekniska delarna annar blir det bara strul...
det är det du betalar för hos tex svenska leverantörer.

välj trixa själv eller köp färdigt - intressen och ekonomi styr det...

vad du än gör, ta inte långa bindningtider ifall operatör X inte duger....
tex prova flera för det skiljer ofantligt mellan dom! oavett vad dom lovar...

ett kontantpaket för hundring med 1750 är en bra start, du lär knappast få så myckt högre hastighet i praktiken pga flaskhalsarna i 3G nätet.
utlovade vi är snabbast med våra xx mbit betyder inget om dom har 90% av alla kunder= nerlastat nät, då kan operatör y vara snabbare fast dom på pappret har halva hastigheten.

den är enkel att låsaupp och billig offergåva till 3g gudarna att experimentera med....

buyer beware!

6

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

Om panelantenner från Infoferenda: De kommer mest från Poyinting som är en seriös leverantör. Det är dyrare att köpa kinesiskt som säljs utan att man kan lita på de tekniska uppgifterna för en del är ren bluff.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

Hej,

När du köper en 3G-antenn, se till att matcha den frekvens och under gemensam!

Rfsupplier.com

8

Sv: Hjälp med frågor kring antenner, täckning och HSPA+

rfsupplier skrev:

Hej,

När du köper en 3G-antenn, se till att matcha den frekvens och under gemensam!

Rfsupplier.com

Vad men'ar du?
Traden aer manader gamal